Säljaren på varbergshus påstår att det blir billigare med kakel än plastmatta. Jag har svårt att de det när man sparar in plattsättningsmomentet..?
 
S
Johannes Carlsson skrev:
Säljaren på varbergshus påstår att det blir billigare med kakel än plastmatta. Jag har svårt att de det när man sparar in plattsättningsmomentet..?
Oj, det har jag väldigt svårt att tro. På alla offerter jag fått in har matta på golv och tak varit absolut billigast. Även materialet blir billigare.

Sen tillkommer det oftast fler moment om man vill ha kakel och klinker som gör hela projektet dyrare.
 
Johannes Carlsson skrev:
Säljaren på varbergshus påstår att det blir billigare med kakel än plastmatta. Jag har svårt att de det när man sparar in plattsättningsmomentet..?
Jag betalade 22 000:- tror jag och då ingick spackling av väggar (ej snedtak och tak då jag spacklade och målade detta själv), flytspackling x2 samt fallspackling på golv.
Matta på golv och väggar monterade inkl material och mjukfogning av takanslutning sas.

Lycka till att få med kakel och klinker inkl jobb för det priset.

Inget rotavgrag på detta då huset är/var för nytt.
 
En annan fördel med plastmatta är att det är lättare att städa. Kakel må vara snyggt, men smuts älskar verkligen de sträva fogarna.

Nästa badrum får plastmatta........
 
  • Gilla
gargamelsbadru och 3 till
  • Laddar…
vi har ett badrum med klinkers/kakel....snyggt och så och ett badrum med matta. Vi är lika nöjda med båda.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Stadsfiskalen skrev:
Oj, det har jag väldigt svårt att tro. På alla offerter jag fått in har matta på golv och tak varit absolut billigast. Även materialet blir billigare.

Sen tillkommer det oftast fler moment om man vill ha kakel och klinker som gör hela projektet dyrare.
Golv och tak? :D
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
Tiger79 skrev:
Golv och tak? :D
Det är därför det är så billigt :p
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
vi har plastmatta i badrummet på övervåningen, en av finesserna med matta är just att de inte blir så kallt att gå på som klinkers. Därför har vi ingen värme i golvet där.
Vi la en matta med marakech på golv och så bytte de golvbrunnen, det kostade 15k
 
Redigerat:
Jag tycker att både klinker/kakel och plastmatta kan bli snyggt, fördelen med kakel är att man kan skapa egna mönster och variationer. Den enda nackdelen är tätskiktet, på en plastmatta ser du oftast när det är dags att renovera men med klinkers är det lite svårare. För ett par år sedan hade vi en vattenskada i en av föreningens lägenheter och när besiktningsmannen kom och mätare så fick vi rådet att lägga plastmatta istället för kakel/klinkers då det enligt honom var mycket mindre problem med tätskiktet.
 
Kakel på plastmatta då så är det löst.
 
  • Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Kakel på plastmatta då så är det löst.
Det är väl så det flesta gör idag? 👍🏻
 
S
Om man inte väljer att ha golvvärme, kan en handdukstork värma badrummet? Eller är det marginellt?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Inför renoveringen av badrummet i det nyinköpta lantstället, vägdes olika alternativ mot varandra. Eftersom en vän till mig just hade låtit renovera två badrum genom två olika hantverkare, det ena med kakel/klinker och det andra med matta hade jag en bra referens i hans bostad. Efter att ha sett resultaten av de respektive rummen och hört kompisens utvärdering av de olika hantverkarna i sig, så stod valet klart; det blir plastmatta! Totalen för badrummet landade någonstans runt 30 tusen.

Nu såhär fem år senare är jag fortfarande väldigt nöjd med resultatet, nog för att man kanske inte pungar ner lika mycket på ett sommarhus/lantställe som man gör med en åretruntbostad, men det var både hantverkarens skicklighet i att lägga denna matta och möjligheten till fräscha och moderna alternativ hos mattillverkarna som gjorde att det kändes som ett mycket bättre val. Vi ödslade inga pengar på golvvärme utan jag lät senare montera ett litet 400W-element på ena väggen och jag antar att en handdukstork med motsvarande effekt gör jobbet lika bra. Oftast står termostaten så att badrummet är någon/några grader varmare än omgivande bostadsutrymmen vilket gör det komfortabelt att tex gå på toa mitt i natten när man inte orkar klä på sig. Jag tycker det inte bara handlar om golvets temperatur.

Inför stundande projekt i tvättstugan, där det också blir ett våtrum med badkar/dusch tänkte jag köra kakel på väggarna och i den ursprungliga planen ingick att låta betonggolvet vara "naket", dvs målat, med en trätrall på. Riktig old-school-tvättstuga, dock är jag inte så säker på detta längre, utan överväger plastmatta även i detta rum. Då kanske golvvärme kommer implementeras.

Med detta sagt tycker jag absolut inte man ska räkna ut mattan som omodern eller ful. Den är mer praktisk och mer förnuftig än plattor, men samtidigt kanske enligt vissa, lite tråkigare än klinker/kakel. Kanske som en Toyota mot en Jaguar? :)
 
B
En fundering jag har, vi ska snart göra om vårt badrum, det är sen 1988 med matta på golvet och kakel på väggarna. Spiken som användes för golvspånet är på väg upp så det är ett måste snart.

Huset är värt runt 5-5,4 mlij, och frågan är om det stjälper att sätta in matta igen?

Jag har som många andra resonerat att just runt storstäder så förväntas man köra med klinker bara för att husen är värda så mycket ändå, och om vi ändå inte har planer på att flytta innan pension så kommer vi bo kvar hela badrummets livslängd.. ska vi då satsa på klinker? Allt hänger egentligen på värdering av huset, har någon varit med om att det gjort skillnad? dvs nytt badrum med matta, eller klinker? låt oss säga att värderingen blir 200000 mer för det är klinker, då är det ju helt befogat att lägga 100 ksek extra..
 
Boan skrev:
...om vi ändå inte har planer på att flytta innan pension så kommer vi bo kvar hela badrummets livslängd.. ska vi då satsa på klinker?...
Varför fundera över marknadsvärde om ni ändå skall bo kvar i huset resten av livet?

Ni bygger och inreder så som ni själva vill ha det och trivs med naturligtvis (borde iofs alltid gälla).
 
  • Gilla
Jumos och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.