Har jämfört villaförsäkringar på mitt hus
Byggt 1954
1,5 plan med källare
110kvm boyta + 70 Biyta i källaren
Två våtrum varav ett nytt uppe och en tvättstuga i betong med duschkabin.
Nya avlopp i källare.
Lås på altandörr
Bortalås på ytterdörr
Larm
Nytt tak
3 brandsläckare
6 brandvarnare
Jordfelsbrytare
Läckageskydd under allt i kök + uppvik på matta.

Drömkund säger jag
18000 säger Folksam (stor)
8100 säger If (stor)
4300 säger Dina försäkringar.
+ plus Anticimex Trygghetsavtal 1500.


ARTON TUSEN!!!!
när de säger att det är postnummerstyrt och 2 polare i samma område landade på 4050kr för liknande hus blir jag less.
 
kulle
Ja 18 t låter helt orimligt , har inte mycket till övers för folksam.
Ta in en offert från LF också
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag har Länsförsäkringar.
Dom var by far billigast när jag kollade för ca 2 år sedan. Faktum är att det nya försäkringsbrevet kom idag så det blir väl att kolla runt när man ändå går hemma sjukskriven... 👎🏻
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Numera kollar jag varje år när årsförfallodagen närmar sig. Två år i rad så ville de höja något med hänvisning till statistik och andra förändringar men när jag ringde och påtalade att ett par konkurrerande bolag kunde ge mig bättre villkor så försvann höjningen.
 
NetNut skrev:
Numera kollar jag varje år när årsförfallodagen närmar sig. Två år i rad så ville de höja något med hänvisning till statistik och andra förändringar men när jag ringde och påtalade att ett par konkurrerande bolag kunde ge mig bättre villkor så försvann höjningen.
Dina Försäkringar höjde med 73kr från förra året. Helt ok tycker jag. Folksam höjde från 14 till 18 tusen 😨
 
Jag har 2 bilar, släpkärran och kåken hos samma bolag. Har sett till att huvudförfallodagen är 1:a januari på samtliga försäkringar. Byter bolag i princip vartenda år. Blir mycket enklare med samma huvudförfallodag. Nya bolaget "lockar" in en med ett bra pris. Framåt november dyker de nya fakturorna upp typ 10-50% dyrare p.g.a. "sämre statistik", "fler olyckor" och massa andra idiotanledningar utan verklighetsförankring. Orkar inte ens ringa och tjata om priset längre, säger bara upp dem direkt och flyttar till nytt bolag med nya lockpriser, osv. Tar en timme att kolla runt, brukar "spara" runt 3-5000:- på de 4 försäkringarna (ja släpkärran kan knappt räknas).
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Nån måste ha räknat fel...
Jag har Folksam och betalar 6850:- per år för Villa stor. I försäkringen ingår villan, en timmerkåk på 100m[SUP]2[/SUP] byggyta, och en före detta kyrka på 300m[SUP]2[/SUP] försäkrad till 1,5''.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
useless skrev:
Nån måste ha räknat fel...
Så det till dom med men de vill inte lyssna.
Det ligger en jättekåk här intill som tidigare ägde marken. Tror de får in det husets värden när de räknar. De är inte alls intresserade av att göra en utredning av mitt hus tyvärr.

Värt 18000 om året?
Vit tvåvåningshus med rött tak och veranda i soligt väder, diskussion om värdering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla också med Moderna Försäkringar https://www.modernaforsakringar.se/

Har rimliga priser och mycket bra service och bemötande enligt vår erfarenhet.
Vi har hus och bil försäkrade där.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
KristinaRT
Ren spekulation, men jag tror Folksam har mycket att göra just nu i form av skadebregränsning, iaf om man ska tro nyheterna igår......
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Ren spekulation, men jag tror Folksam har mycket att göra just nu i form av skadebregränsning, iaf om man ska tro nyheterna igår......
Ja just det ja. Illa det där!
 
Jag har tidigare varnat för Folksam och hemförsäkring. Deras klausuler runt reseförsäkringen gör den helt oanvändbar. Om du besöker en vårdinrättning, oavsett föra vad, inom 3 månader före en resa så gäller i princip inte deras försäkring. Deras villkor på den biten är avsevärt sämre än alla andra försäkringsbolag.

Har du Folksam hemförsäkring så måste du teckna separat reseförsäkring vid resa.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Reseförsäkring ingår väl i de flesta betalkort? Räcker dom till, eller är dom bara till för att få kortet att framstå som bättre?
 
Excel
Har jobbat med försäkring, 18.000kr verkar uppåt väggarna. Är du skadebenägen dvs har många skador, eller har du tidigare begått försäkringsbedrägeri?

Låter som de vill prisa ut dig....
 
useless skrev:
Reseförsäkring ingår väl i de flesta betalkort? Räcker dom till, eller är dom bara till för att få kortet att framstå som bättre?
Detta om reseförsäkring är lite Off Topic, låt oss avsluta den delen nu. Ville bara påpeka attt Folksam kan man skippa oavsett att de har en sanslöst hög premie i det här fallet.

De reseförsäkringar som brukar ingå i betalkort täcker framförallt bortkommet bagage, om du blir sjuk utomlands behöver du ha en riktig försäkring, även om du blir sjuk inom EU, så får du visserligen lokal vård, men hemtransport till svenskt sjukhus täcks inte, och kostar typ 200 - 500 000 även för en timmes ambulansflygning.

Tittade lite som hastigast på vad min kortbaserade försäkring täcker:

Avbeställningsskydd.
Försening, gäller både om du själv blir försenad eller ditt bagage
Allriskförsäkring, gäller prylar man handlat på kortet.
Olycksfall, ger då invaliditetsersättning eller dödsfallersättning, observera, detta handlar inte om vårdkostnader.
Självriskskydd, täcker självrisken om något händer hemma under resan, typ inbrott i bostaden hemma.

Detta tror jag är en relativt vanlig nivå på kortförsäkringar.

Kortförsäkringen täcker alltså inget som handlar om vård. Reser du ex. i USA, så kan en lite värre förkylning kosta 100 000 att få vård för, har du då Folksam, och om du har besökt vårdcentralen för något annat luftrörsrelaterat för 3 månader sedan, så är du oförsäkrad, även om du varit helt återställd under mellantiden. och det finns givetvis värre saker man kan råka ut för.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.