Hej

Tack för alla svar. Har lite beslutsångest vad jag ska skaffa, så fortsätt gärna med inläggen.

Som jag har fårstått funkar 743 till det mesta men när det gäller finlir så är 707:an ett bättre alternativ. (om vi pratar dewalt).

Tvekar inte en sekund på festools maskiner men 20 loppor känns för dyrt för mig.
Kommer framöver att göra en hel del jobb på det egna huset samt att hjälpa vänner med div byggen. Så maskinen som jag ska köpa kommer att användas till olika moment, allt från att gera lister till att kapa/klyva reglar. Skulle heslt villa ha dessa funktioner på en maskin i dw 743, men som jag förstår det så får jag då tumma på precisionen i finlirsmomenten.
Kanman sammafatta det så?

 
Om maskinen skall användas både till finlir med kap/ger och till att kapa byggreglar, klyva mm så skulle jag rekommendera en titt på en radialarmsåg.
Den är noll portabel men löser just de uppgifterna med bravur och ligger mycket bra till i pris begagnade, typ en 2-4 kkr för en DeWalt Powershop.

Högre precision i kap/ger går inte att finna och knappast större kapkapacitet heller, att man sen kan klyva, falsa, rymdgera o s v gör ju inte dess användningområde mindre. Nackdelen är att man vill inte flytta runt den, bordet och armen är jäkligt känsliga i inställningarna. En titt i bruksanvisningen är ett måste för att ställa in den första gången och det tar en stund...

/Kent

 
Har kikat lite i specen på 743n och kan man inte klyva en 45:a i 45 grader, tror det stod 38 mm sågdjup vid 45 grader. Dock var vid 90 grader var sågdjupet 70mm. Får inte ihop det! Kanske nån som äger en sådan vet?

 
Dregen skrev:
Har kikat lite i specen på 743n och kan man inte klyva en 45:a i 45 grader, tror det stod 38 mm sågdjup vid 45 grader. Dock var vid 90 grader var sågdjupet 70mm. Får inte ihop det! Kanske nån som äger en sådan vet?
När du vänder sågen i klyvläge så ligger ju sågen under bordet. När du tiltar sågen i klyvläge så ligger vridcentrum ett par centimeter under klyvbordet och vid 45 grader så får du inte ut så mkt höjd på klingan. Jag tror att du tänker dig att klingan tiltas i liv med klyvbordet, men så blir det inte!
 
daniel.n skrev:
mattiasp: menar du att festoolen som ju kostar nästan 20 lök (räknar med set'et) har en chans mot, säg, nya DW744 som kommer -07 + Bosch GCM 10 SD + Bosch sågbord ? Ganska samma pengar. Jag har siktet inställt på det senare alternativet så ös på med åsikterna :)
Den har definitivt en chans. Jag gissar att kombinationen DW744+GCM10SD har vissa fördelar och CS 70 EB andra fördelar.

Fördelar DW744+GCM10SD:
Klinga med rätt skärgeometri alltid i rätt maskin
Man kan jobba med båda samtidigt utan att ställa om
Lättare med placering av maskinerna. Kan stå vid vägg. CS70:an måste stå med fritt utrymme för både kapning och klyvning.
Större kaphöjd och klyvhöjd?
Det finns säkert fler

Fördelar CS 70 EB:
Starkare motor på 2200W med inbyggd överlastövervakning, mjukstart, varvtalsreglering och snabbstopp
Större kaplängd med justerbord.
Oöverträffad dammuppsugning
Klyvknivens konstruktion är mycket listig och lättarbetad, vilket höjer säkerheten
Splitterfria snitt på båda sidor.
Möjlighet att såga plast, aluminium, plåtprofiler och diverse andra material tack vare varvtalsregleringen.
Det finns säkert fler.

Det enda raka är att prova båda varianterna. Jag kan ställa upp någon gång för test av CS70:an, men jag saknar justerbordet, och kommer inte att skaffa något.
Jag finns i Västerås, och kommer bara att tillåta nytt virke från brädgårn i mina maskiner. Någon annan får ställa upp för test av de andra maskinerna.

 
Tack för alla svar. :) (Det är bättre att gå in på forumet och rådfråga än att åka till butiken och fråga (se nedan))

Ang klyvning med 743n av 45mm i 45 grader så trodde jag att det borde vara samma oberoende om klingen ligger nån cm underbordet. Testade att ställa in min bestool på 70mm i 90 grader och sedan vinkla den till 45 grader och då klarar den en 45:a.

Var på K-rauta idag och pratade med några säljare ang den och man blir ibland lite fundersam. Ena säljaren sa att det inte gick att gera med en 743! Men det fanns 2 snickare som som höll på att montera upp kök som jag pratade lite med. De använde en d27105 (nya modellen), men de var inte riktigt nöjd med och sa att de inte skulle köpa den om de köpte en såg själv. Då gillade de gamla modellen bättre.

Men min fråga kvarstår. Går det att klyva en 45 i 45 grader?
 
Dregen>Svar nja! Det är ett helvete minst sagt på TGS'erna. Anhållet sviktar i sidled och man måste köra med anhållet på fel sida dvs vänster. Sen är de otroligt känsliga med för hur den vinklas i klyvläget, det hamnar lätt lite fel så att klingan inte löper parallellt med anhållet.

Kör med en handcirkel istället för just trekant i 45x45.

Trots detta så kör jag med just TGS på byggen, den reder det mesta men just detta med snedsågning är lite trixigt att få till.

/Kent

 
Dregen skrev:
Tack för alla svar. :) (Det är bättre att gå in på forumet och rådfråga än att åka till butiken och fråga (se nedan))

Ang klyvning med 743n av 45mm i 45 grader så trodde jag att det borde vara samma oberoende om klingen ligger nån cm underbordet. Testade att ställa in min bestool på 70mm i 90 grader och sedan vinkla den till 45 grader och då klarar den en 45:a.

Var på K-rauta idag och pratade med några säljare ang den och man blir ibland lite fundersam. Ena säljaren sa att det inte gick att gera med en 743! Men det fanns 2 snickare som som höll på att montera upp kök som jag pratade lite med. De använde en d27105 (nya modellen), men de var inte riktigt nöjd med och sa att de inte skulle köpa den om de köpte en såg själv. Då gillade de gamla modellen bättre.

Men min fråga kvarstår. Går det att klyva en 45 i 45 grader?
Visst går det att kapa, gera och klyva med en DW 743. Det är ju det den är till för. Jisses vilka stjärnor K-Rauta har, fast Bauhaus är i snitt värre. Nog om det.

Nu har jag kollat på min DW743 utgåva C vad som gäller. :)

Klyvning i 90 grader med klingan i högsta möjliga läge ger en klinghöjd på ca 72 mm.

För att tilta klingan i 45 graders vinkel i klyvläge så måste jag först sänka klingan en bit annars tar framkanten på såghuset (där klyvkniven sitter) mot på undersidan av bordet.
Se skiss här, nr 60 är själva huset (CASE på eng.). http://service.toolcommerce.com/Products/Documents.aspx?ProductID=6267&DocumentID=19613
På grund av det så får man inte ut mer klinghöjd än ca 35 mm.

Så svaret är att det går inte att klyva en 2 tum i 45 graders vinkel i ett moment med DW:n. (OK, med klingan i 90 grader och en jigg borde det gå, iaf på ritbordet...)
 
makitas ls 0714 är en dröm att såga med.jag köpte den förra månaden.Helt underbar såg..
nej jag vet att den inte sågar några stockar..men hur ofta gör man det den är lätt,väger inte mycket med en grym kvalitetskänsla.jag ger den högsta betyg.
 
Har en Makita LS0714FL som
väntar på en riktig genom körare. :cool:
Hoppas tillfälle kommer snart.
På jobbet kör vi dewalt och äldre elu.
Funkar bra men lite mer slit och släng blir det.

Mvh Putte
 
Mikael_L
ByggPutte skrev:
Har en Makita LS0714FL som
>klipp<
Mvh Putte
Jag var faktiskt och fingrade på en sådan igår, gillade helt klart känslan.
Kan inte komma ifrån att det faktiskt är viktigt med känslan på alla reglage, precisionen i klicklägena osv.

Samtidigt verkar den sååå liiiiten... men det kanske är liten men naggande god ;)
(det är iaf positivt när den ska flyttas)

24T klinga, är inte det en nackdel när man ska kapa lister?

Nu vill jag höra omdömen om den, så fort ni som har en har använt den lite mer!!! basta!! ;)
 
Mikael_L
Jo, en annan sak jag funderade på;
Iom att det är dubbelgejdrar är det inte risk att glappet också blir dubbelt så stort i maskinen. (Jag kunde iofs inte konstatera något sådant när jag var och kände på den)

edit: alltså Makita LS0714FL
 
Kollade länge runt efter en kap.
Tittade en del på bosch.
Tyckte en del va lite för klumpiga.
Gick på makitan lätt och liten.
Kapa stockar kan jag göra med motorsågen. :cool:
På jobbet är det oftast lister och 45 reglar
som kapas så det är sällan det är nödvändigt
med en bjässe.Och där kör vi dewalt.

Det där med gejdrarna har jag tänkt på
en del.Får väl ge fan i att bära den
i hantaget som vi gör på jobbet. :D
Får väl se i framtiden hur det blir.

Mvh Putte
 
Jag har kört med min 0714L i ett halvår nu, och är fortfarande lika nöjd. Det enda minuset är att det inte går att gera 95-socklar ståendes men ska man göra det krävs ett as till maskin, och det går ju att ta dom liggande. Det är bara lite bökigare.
Annars har jag inte upplevt några begränsningar i kapaciteten.

Inget glapp ännu (ja, jag bär den i handtaget) och tillsammans med CT22:an blir det nästan dammfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.