Misstänker att det kommer in radon via en FJV-kulvert som är "öppen".
Hur tätar man den mot inkommande "luft"? Är det bara att fylla med fogskum? Blir det tillräckligt gastätt?
Eller bör man sätta ett rör igenom fogskumväggen och ha en fläkt som suger ut luften där inne dvs skapar ett undertryck som är större än husets undertryck?
 
Helt riktigt; fogskum blir inte tillräckligt gastätt.

Radontätningar i form av en gummiring finns att köpa av de som levererar fjärrvärmematerial, t.ex. Logstor och Powerpipe m.fl. Dessa är normalt sett till för att gjutas in men det finns de varianter som går att montera utanpå. Men de förutsätter att man kan "trä på" radontätningen runt ledningen, och det kan vara svårt på en driftsatt ledning.
Det kanske går att klippa av radontätningen, montera den runt ledningen och limma ihop den igen med rätt lim för materialet..?

Hör med Powerpipe: http://www.powerpipe.se

Observera: ägs din inkommande fjärrvärmeledning av fjärrvärmeleverantören? Isåfall kan det vara bra att prata med ledningsägaren (fjärrvärmeleverantören) innan du gör något. Med lite tur kan de nog ge dig en radontätning (de kostar inte särskilt mycket).
 
Det är en "intern" kulvert så vi har hand om den själva.

Blir svårt att eftermontera en gummitätning. Betongröret är nog 60cm i diameter och det går 4 rör i den (samt gamla teleledningar mellan byggnaderna) så det är lite utrymmet som ska fyllas ut.

Spontant känns det som att fogskum blir i princip gastätt om man inte bygger för tunnt. Men med tanke på ytan som ska fyllas så borde det bli tätt.

Man kanske ska sätta in en slang i kulverten och med en liten kanalfläkt skapa ett svagt undertryck i röret och leda ut den luften utomhus. Då borde inte fogskummets ev otäthet ha betydelse..
 
Så ser det ut..

Ritning över ett byggprojekt med måttangivelser och detaljerade sektioner för konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom radon är en ädelgas går den under allmänna gaslagen. Den säger att du hindrar spridning av gas om du har över 0.25 m/s i hastighet.
Så om du lägger dig över 0.25m/s i ditt rör kommer du inte få inläckage av radon där ifrån. ( Sen kan det ju komma från ändra håll när du börjar putta luft fram och tillbaks men det avhandlar vi ju inte nu)
 
F folkeorg skrev:
Så ser det ut..

[bild]
Tänkte höra efter hur det gått med tätningen? Har en liknande kulvert där jag kan känna hur luften flödar in och har inte riktigt kommit fram till hur jag ska täta.
 
S Smeds skrev:
Tänkte höra efter hur det gått med tätningen? Har en liknande kulvert där jag kan känna hur luften flödar in och har inte riktigt kommit fram till hur jag ska täta.
Det gick bra. Murade igen hålet. Gick från 1200 till 180 bq/m3. Men funderar på om det inte ändå hade varit bra att sätta en fläkt som gör undertryck i kulverten och tar lite extra markradon.

Murat hål med betong i en kulvert för att minska radonvärdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igensatt öppning i en källarmur med en slät betongyta som visar tecken på reparation och äldre murskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F folkeorg skrev:
Det gick bra. Murade igen hålet. Gick från 1200 till 180 bq/m3. Men funderar på om det inte ändå hade varit bra att sätta en fläkt som gör undertryck i kulverten och tar lite extra markradon.

[bild]

[bild]
Det finns en massa som heter fire seal som blir lufttät tillsammans med en skiva stenull. Fungerar även vid rör och kabelgenomföringar.
 
S Soning skrev:
Det finns en massa som heter fire seal som blir lufttät tillsammans med en skiva stenull. Fungerar även vid rör och kabelgenomföringar.
Fire Seal och stenull låter ju toppen! Jag har fortfarande rör som går in i kulverten, så att mura igen blir lite svårt för mig:/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.