Om jag förstår det hela rätt är flvp inget att satsa på så då kvarstår fortfarande frågan, hur vet jag om jag har "bra" jord för jordvärme????
 
KalleT:
Tanken att kombinera en frånluftvärmepump för energiåtervinning av ventilation + jordvärme tilltalar mig. Ett FTX-systmem för att återvinna ventilationsluften kan ju också vara ett alternativ till flvp och då kombinerat med berg- eller jordvärme.
Jag tänker köra jordvärme, Nibe 1115, och en FLM30, samt sep acktank (solfångare) Det tror jag är en bra grej, vad säger ni andra? Har pratat med åf Nibe och jämfört med bergvärme, den skulle bli ca 20 000:- dyrare. Grävaren tar 35kr/m och 1115+FLM landar väl på 55 - 60 000:- eller nåt sånt? Sen kommer acktanken till förstås o solpaneler (om jag nu kommer dit vill säga).

/me
 
Kjell G skrev:
KalleT:

Jag tänker köra jordvärme, Nibe 1115, och en FLM30, samt sep acktank (solfångare) Det tror jag är en bra grej, vad säger ni andra? Har pratat med åf Nibe och jämfört med bergvärme, den skulle bli ca 20 000:- dyrare. Grävaren tar 35kr/m och 1115+FLM landar väl på 55 - 60 000:- eller nåt sånt? Sen kommer acktanken till förstås o solpaneler (om jag nu kommer dit vill säga).

/me
Förslagsvis starta en ny tråd, annars får trådskaparen aldrig svar på sina frågor!
 
Ace Ventura skrev:
Om jag förstår det hela rätt är flvp inget att satsa på så då kvarstår fortfarande frågan, hur vet jag om jag har "bra" jord för jordvärme????
har inget bra svar. men "dålig" jord kompenseras med längre slang!
är det tort & luftigt så är det mindre bra.
 
Hade jag valt idag så blir det bergvärme med en kombination av solvärme. På det sättet kan du värma upp berget under dagen när solen skiner och få en bättre verkningsgrad (varmare hål) på bergvärmen när du verkligen behöver den. Tror att du fortfarande kan få bidrag för solvärmen.

/Håkan
 
Hakan_Furulund skrev:
Hade jag valt idag så blir det bergvärme med en kombination av solvärme. På det sättet kan du värma upp berget under dagen när solen skiner och få en bättre verkningsgrad (varmare hål) på bergvärmen när du verkligen behöver den. Tror att du fortfarande kan få bidrag för solvärmen.

/Håkan

det beror på vad du är ute efter. rent ekonomiskt så hamnar nog payoff tiden för solvärmetilsatsen på 300 år eller så.

jag är desutom skeptisk till att det är så efektivt. set är som att hälla vrmvatten i havet för att höja tempraturen
 
Hade jag byggt idag,så skulle jag satsa på isolering,för att komma ifrån värmedriftkostnad i största mån.Dessutom frånluft-VP som är bra för luftkvaliten i huset,samt en vedkamin,som även går att elda värmebriketter i (värmelogs).Bergvärme och jordvärme är till för gamla,dåligt isolerade hus.
 
Japp. Skulle aldrig bygga annat än ett nollenergihus om jag skulle bygga nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.