Titta och känn på de olika köken. Titta inte i kataloger endast. Känn inte efter hur namnet låter i munnen. När det gäller själva skåpen till kök så kan man ju titta på hur dom är tillverkade. Är det spån som de flesta så kan man titta på tjocklek. Nästa steg är väl de som bygger i massivt trä. Då är det skillnad, både i kvalitet och pris. En annan grej är luckor. Samma sak gäller där, spån eller massivt trä eller faner. Problemet är ofta att man vill ha en lucka av ett speciellt märke och då köper man ett helt kök från samma märke. Ingen kan inbilla mig att att en spånstomme från Marbodal eller liknande är bättre än IKEAs. I många fall är det så att de är sämre och tunnare än IKEAs, tex Myresjökök vars stommar och upphängningsfunktion är ett skämt. De borde kosta hälften mot IKEAs. Men som sagt, luckorna avgör ofta. Ett misstag som många gör enligt mig är att köpa allt från en leverantör, dvs från kökstillverkaren. Varför inte istället plocka det bästa från de bästa. Kökstillverkarnas paketpriser och rabatter kan man nog förhandla sig till ändå. Ingen kökstillverkare har hittills kunnat matcha internetpriser på vitvaror tex. Till sist, de rabatter som vissa kökstillverkare ger, tex 35 % säger mer om deras marginaler och överprissättning än om deras kvalitet. Slutsatsen är att om man kan acceptera en lucka från IKEA så kan ingen matcha köpet. De pengar du spar kan du använda till att byta luckor vartannat år.
 
synpunkter skrev:
Titta och känn på de olika köken. Titta inte i kataloger endast. Känn inte efter hur namnet låter i munnen. När det gäller själva skåpen till kök så kan man ju titta på hur dom är tillverkade. Är det spån som de flesta så kan man titta på tjocklek. Nästa steg är väl de som bygger i massivt trä. Då är det skillnad, både i kvalitet och pris. En annan grej är luckor. Samma sak gäller där, spån eller massivt trä eller faner. Problemet är ofta att man vill ha en lucka av ett speciellt märke och då köper man ett helt kök från samma märke. Ingen kan inbilla mig att att en spånstomme från Marbodal eller liknande är bättre än IKEAs. I många fall är det så att de är sämre och tunnare än IKEAs, tex Myresjökök vars stommar och upphängningsfunktion är ett skämt. De borde kosta hälften mot IKEAs. Men som sagt, luckorna avgör ofta. Ett misstag som många gör enligt mig är att köpa allt från en leverantör, dvs från kökstillverkaren. Varför inte istället plocka det bästa från de bästa. Kökstillverkarnas paketpriser och rabatter kan man nog förhandla sig till ändå. Ingen kökstillverkare har hittills kunnat matcha internetpriser på vitvaror tex. Till sist, de rabatter som vissa kökstillverkare ger, tex 35 % säger mer om deras marginaler och överprissättning än om deras kvalitet. Slutsatsen är att om man kan acceptera en lucka från IKEA så kan ingen matcha köpet. De pengar du spar kan du använda till att byta luckor vartannat år.
Ikeaanställd?
 
När vi letade kök så var vi runt hos minst 10 olika tillverkare och tittade. Det var allt från IKEA till Mobalpa, och jag måste säga att IKEA har rätt tråkiga kök jämfört med många konkurenter. Finns inte många olika mått att välja på, inte många olika luckor osv. Vill man bygga ett "unikt" kök ska man skippa alla lågpris tillverkare, för där kan INGET specialbeställas! Det som gjorde att vi föll för Tibrokök var att vi kunde måttbeställa skåp osv. Kostar skortan, men man får vad man vill ha. Vill man bara ha ett standardkök, så är IKEA kanon. Smaken är ju som baken och tur är väll det!
 
Gutte skrev:
När vi letade kök så var vi runt hos minst 10 olika tillverkare och tittade. Det var allt från IKEA till Mobalpa, och jag måste säga att IKEA har rätt tråkiga kök jämfört med många konkurenter. Finns inte många olika mått att välja på, inte många olika luckor osv. Vill man bygga ett "unikt" kök ska man skippa alla lågpris tillverkare, för där kan INGET specialbeställas! Det som gjorde att vi föll för Tibrokök var att vi kunde måttbeställa skåp osv. Kostar skortan, men man får vad man vill ha. Vill man bara ha ett standardkök, så är IKEA kanon. Smaken är ju som baken och tur är väll det!
Fast frågan var ju hur mycket dyrare de är än IKEA? Att man får mer för pengarna, speciellt när skillnaden är stor, är ju rätt självklart, men hur mycket skiljer det i rena siffror? Om ni har varit och tittat hos minst tio tillverkare så måste ni u ha bra koll på priser och så. :)
 
Vårt Tibrokök kostade 65000:- och ett IKEA skulle kostat 25-30000:- , ett KVIK skulle gå på ca33000:-. Dock så fick vi bra mycket bättre pris på vitvaror genom Tibro än genom IKEA och Kvik. Alla våra vitvaror utom fläkten kommer från Elektrolux, fläkten från Thermex. Men det är ändå stor prisskillnad.
 
Hm, det var mycket billigare än vad jag trodde, från Tibro!
 
Vi tog in offert från Tibro också och det var ganska precis tredubbla priset mot IKEA, 121.000:- mot 41.000:- .
 
Hm, det var mycket billigare än vad jag trodde, från Tibro!
Har man käften med sig så kan man pruta rätt ordentligt! Vår första offert från Tibro låg på 95000:-! Vi kunde alltså pruta 30000:- på vårt kök. Dessutom fick vi köpa alla vitvaror till 30% rabatt. Detta tog några veckor att tjata sig till, men det var det värt!
 
Vi köpte bara skåpen ifårn köksfirma resten plockade vi själva, vi fick måttbeställd diskbänk till en tredjedel av köksleverantörernas priser, en hörndiskbänk till halva priset med.
Och Ikeas diskbänk skulle jag aldrig köpa den är tunn och inte stabil.

Vitvarorna är det lite kul med, oftast ger köksleverantörerna väldans bra pris på dem - de resonerar det man förlorar på gungorna tar man in på hästarna. Vi kom dock under internetpriserna hos en vitvaruleverantör genom att prispressa honom :)
 
Ok, lite off topic då, men hur tusan gör man när man prutar i en sådan här situation??
 
Ok, lite off topic då, men hur tusan gör man när man prutar i en sådan här situation??
Spela kall och vänta ett par veckor innan ni hör av er igen. I vårat fall så ringde säljaren och jagade oss. Då har man ett bra prutläge!
 
Några aktuella erfarenheter av Kvik, jag tycker dom verkar helt outstanding på Web-sidan, obetydligt dyrare än IKEA men mycket snyggare samt bättre/fler bredder och fler höjder. Jag har tyvärr inte Kvik där vi bor I Linköping så jag kan inte gå och prata med dom. Annars håller jag med om det mesta som skrivs i denna tråd......
 
Hur man gör när man prutar? ta in offerter ifrån flera ställen å stick under näsan på köksfirmorna t ex :)
Vissa ting kan de inte pruta på då de köper in och har påslag på t ex diskbänkar bänkskivor mm. Där kan Du inte prispressa hur mkt som helst, där BÖR Du går nån annan stans.
Finns massor kolla t ex sigro.se

Bara vara fräck så långt man orkar ;-) det är oftast en gigainvestering man gör! I vårt fall på över 170 000. Skåpen var den minsta kostanden av allt när man blåser 'allt' i köket och skall ha 'allt' omdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.