Som sagt det slipdamm som syns på bilderna är kanske inte så mycket att orda om, mer än att det ytterligare bevisa att smålandsvillan inte anlitar fackmän.

Men det ÄR anmärkningsvärt att Smålandsvillan först inte uppfyller sin skyldighet att åtgärda anmärkningar inom den rätt generöst tilltagna tid som ges för åtgärdande, sedan skickar dit några klantar som gör så att det ser värre ut än före åtgärden, och som till råga på allt smutsar ned utan att städa efter sig.
 
  • Gilla
mr_bygg
  • Laddar…
Om nu hantverkarna hade varit duktiga i sitt utövande är jag övertygad om att kunden inte hade brytt sig lika mycket om att det är slipdamm på golvet, det tråkiga för kunden är att dessa kladdskallar inte lyckats åtgärde ett till synes lätt fel samt skitat ner efter sig igen.... det är inte hantverkarns uppgift att städa efter sig men man gör det ändå, vill kunden ha det bra städat då blir det dyrare, det kostar tid att städa, men i ts fall är det inget arbete som skall utföras, det är ett fuskarbete som skall göras om, då skall hantverkaren eller entreprenören betala städning.
Vid ett normalt beställningsjobb så städar inte hantverkaren mer än grovsopor om inte annat är överenskommet med kund, kunder vill sällan betala 350-550 kr extra för en påbörjad städtimme.

Hoppas att ni får detta åtgärdat snart, ta hand om familjen och lägg detta bakom er så snart felen är åtgärdade.
Mvh P-A
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
Hej

Varför har ni slutbetalat?? Huset besiktas i god tid innan man betalar slutfakturan, och anmärkningarna på slutbesiktning beräknar besiktningsmannen på vilken summan som skall hållas inne till allt är åtgärdat, städning ingår aldrig! Det brukar vara bortprutat, läs kontaktet.

Vi beställde en Smålandsvilla, men när vi hörde alla problem de hade i denna stad, att husen sjönk ned mm, de fick gjuta plattor under torprgrunden mm, vi rev kontraktet! Dyrt visserligen, men Puh! Rätt beslut, dyra hus som känns billiga med låg standard.

Hoppas det löser sig, men förstår inte att ni har betalt, det brukar man aldrig göra...
 
Många inlägg men kan inte se vad som hjälper nu.

Slutbetalningen är gjord och det är försent så det spelar ingen roll vad ni säger i detta fall. Det hjälper inte. Jag hade också varit tacksam ifall ni kunde hålla er till vad min post handlar om och inte vad för erfarenhet och annat. Är det så att ni vill förmedla det så skriv ett PM.

För er info så ville bestikningsman att vi skulle hålla inne 10 000 med dessa fel:
Dokument med besiktningsanmärkningar för olika rum i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är rätt storskillnad jämfört med efterbesiktningen.

Tacksam ifall ni kunde ge mig råd för min situation istället för att undra varför vi gjorde som vi gjorde så JAG kommer frammåt.

Uppdatering:
Notera att första besiktning är vad vi flyttade in på som finns i denna post. Efterbesiktning är det som finns på första sidan.
Så det är HELT klart att de inte ska städa efter sig efter de har varit i huset och fixat INNAN Besiktning. Men Jag tycker att när de är där och ska fixa sina fel efter första besiktningsanmärkning så är det bara att städa efter sig.
Ni som tycker att det är lite att städa:
Ritning av hus med markerade områden i rött som visar vilka väggar som tapetserats om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt i rött är väggarna de fick tapetsera om
Det är lite mer än halva huset vi fick städa och det tog oss mellan 3-4h för att göra detta. På grund av att det är papperstapett så kunde de inte bara byta ut en och fick många gånger göra om hela väggen.

Besiktningsmannen hittade inte lika mycket som vi hittade och vi tror fortfarande att hon är jävig.
 
Redigerat:
Ang. bes. mannen, välj en annan bes. man nästa gång. Det är du som utser bes. man och du skall välja en som du litar på.
 
hempularen skrev:
Ang. bes. mannen, välj en annan bes. man nästa gång. Det är du som utser bes. man och du skall välja en som du litar på.
Detta är från GAR-BO.
http://www.gar-bo.se/bygga-hus/slutbesiktning

Men såklart så är det en som GAR-BO anlitar från en annan firma. Gällande målerifirman som var här första, andra och "tredje" gång så är det från en sveriges största måleri firma San**
 
  • Gilla
oordning
  • Laddar…
Besiktningsmannen ville att ni skulle hålla inne 10', men ändå betalade ni? Eftersom säljaren oftast är med, så han får dessa uppgifter på platsen...
 
Nu är SmV på detta igen. De har påbörjat omtapetseringen av hela huset och lovat lite saker som inte har hållts, skarver synd och annat nytt skada har kommit.

Återigen, vad jag kan göra inom juridik världen?
 
Du behöver en ny besiktning, med den som grund så kan du ge SMV ett ultimatum, åtgärda punkterna inom xx dagar (tiden måste vara praktiskt genomförbar, men du behöver inte ta hänsyn till att de har annat att göra). Annars anlitar du annan firma för åtgärdande, och du kommer att debitera SMV.

I det här läget är det vanskligt att du har slutbetalat, det blir då du som måste bevisa att det kostar ex. 20 000 att åtgärda skadorna, firman kan invända att du anlitat onödigt dyr hantverkare osv. Du måste i så fall bevisa att det inte gick att få det till lägre pris.

Om du hade haft pengar innehållna så hade bevisbördan varit omvänd, SMV skulle behövt strikt bevisa att du hade kunnat få åtgärdat till lägre pris, för att få ut sitt innehållna belopp.

Med tanke på risken att inte lyckas få ut ersättning från SMV (oseriösa byggföretag betalar aldrig i ett sådant läge), så kanske det är bättre att fortsätta lirka med dem.

Det brukar allmänt anses att när du har slutbetalat så har du också godkänt utförandet, även om bes. protokoll säger något annat, och rent formellt har man rätt till åtgärdande, men det är bara mycket seriösa företag som åtgärdar något på ett slutbetalat bygge.

Om du inte redan har gjort det så bör du ta kontakt med SMV centralt, skriv ett brev till VD.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.