Är det meningsfullt att laga en sektionsradiator från 1950-talet som det rostat hål i? Om det gått hål där så borde det kunna vara på gång på fler ställen.

Ett nytt kostar ca 4000kr och en reparation lär gå på iaf hälften av det. Blästring, svetsning, målning.

Närbild av rosthål i vit sektionsradiator från 1950-talet mot trägolv bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det beror väl på om man kan konstatera att det är ett rosthål eller inte? Många ggr har jag sett att läckage beror på svetsfel, att det varit nån por som det tagit sig igenom lite undan för undan. Är det bara nåt sånt så kan man ju laga det för då är det ju troligen inte rost på fler ställen. Rost inifrån är ju inte jättevanligt heller om man nu inte byter vatten väldigt frekvent.
 
Läckan är nertill på radiatorn, där är det som kallast på en radiator. Sedan undrar man var i fastigheten sitter radiatorn? På översta våningen eller i källaren? Jag tänker på vilket radiatorvattentryck det är där vid läckan. Befinner sig radiatorn i källaren är det högre tryck där vid läckan, och lägsta tryck om det är på översta våningen.

Jag funderar på om det inte går att täta med epoxilim. Man får klart göra rent slipa litet. Det blir då liksom ett plastlock med epoxylim som tätar. Högsta temperaturen man får i en radiator är framvattnets temperatur. Kan vara ca 70 grader om oljeeldning/vedeldning. Epoxilim tål nog sådan temperatur. Å andra sidan kanske man ska låta ett element som tjänat i hela ca 55 år låta gå pension och ersättas av yngre, men det är inte frågan om det nu, du undrar hur reparera till billig penning, antar jag. Nya radiatorer är dessutom mindre skrymmande. Ska du har en nytt sådan antik radiator då är nya sådana nog dyra.

Kanske ska fastigheten/lägenhetn snart saneras, eller till och med rivas, och lagningen endast behöver hålla en viss tid. Då är det mer motiverat med snabblagning à la epoxylim.
Det är heller inget högt tryck i ett radiatorsystem, om det är i ett enfamiljshus, ofta kring 0,5 till 1,0 bar övertryck. Alltså inget jättehögt vattentryck att stoppa.

Det fina med epoxylim-reparation är att du behöver inte montera bort radiatorn, utan endast töma/sänka radiatorvattennivån, så det inte står tryck där vid läckan.

Ska du låta en firma reparera genom svetsning eller hårdlödning, kanske de monterar bort radiatorn och ta till verkstaden, och bara det kostar stor slant.
 
Redigerat:
En VVSare hårdlodar den lagningen på 20min, borde inte vara så dyrt.
Det kan vara värt om det råkar vara ett svetsfel som är orsak.
 
När termostaten stängdes så slutade det läcka. Vi har ca 1,5 bar i systemet i källaren, detta är en våning upp så ca 1,2 bar där. Vill ha kvar den gamla modellen, då det är ett gammalt hus med just sektionsradiatorer.

Vet inte om det går att tömma så mycket att epoxi får tillräckligt torrt för att fästa ordentligt. Har inte vågat peta på skadan för risken att öppna upp ännu mer.

Det är inte på gång att göra golvvärme annars hade man kunna lägga pengarna på det istället. Nu får det nog blir ett likadant men lite större = lite mer effekt.

Kan ju prova att laga själv och ha som reserv tills nästa ger upp..
 
En rörmokare kan säkert hårdlöda, eventuellt på plats. Men även han måste tömma ner radiatorvattennivån, eftersom annars får han vattenånga som strömmar ut ur läckan vid försök att löda och det blir inte tätt. Troligen måste han även montera bort radiatorn, annars står det litervis med vatten nere i radiatorsektionerna, där det ska lödas. Sedan om det visar sig väldigt rostigt då går det knappast att hårdlöda heller, eftersom det måste finnas friskt stål att fästa lodet på. Det går inte att löda på rost.

Jag tycker gott du kan prova med t.ex. superepoxy-lim. Slipa med smärgelduk/sandpapper kring läckan för att få bort färg och rost, eller kanske med en fil. När du gör det ser du även hur mycket rost det är. Tappa först ned radiatonivån innan slipning påbörjas. Innan tappningen påbörjar, avläs manometern i källaren. För varje meter du sänker radiatorvattennivån, visar manometern 0,10 bar lägre tryck. Då vet du hur mycket du sänkt nivån. Var radiatornivån ligger innan sänkningen påbörjas, vet du kanske inte, men kan vara högsta punkt på översta radiatorn. Men om du har ett slutet radiatorvattensystem, alltså med trycksatt expansionskärl, måste du få in luft i system annars går det inte att sänka radiatorvattennivån. Men du kanske vet hur du ska göra. Om du inte skulle lyckas med liminingen, då först kan du kalla på rörmokaren. Lyckas du med limningen skjuter du upp problemet kanske ett år eller så. Under tiden kanske du hinner vinna på tips och bli vid stadd kassa och få råd med många nya radiatorer. Super epoxy-lim tål upp till ca 100 grader C, tror jag. Jag tänker på Plastic Paddings super epoxy.

Jag råkade just se att det finns lim för att just reparera radiatorer: Leak-Fix från plastic Padding.
 
Redigerat:
Är det vanlig svetsbar plåt i radiatorerna? Eller speciallegering som är rosttrög?

Det är kanske inte svårare än att rostlaga en bil?
 
Den är riktigt lätt att svetsa med fördel gas, då ser man hur skadan pga rost ligger och kan fylla följa upp bra. Är säkert bara en mista som kommit i dagen och inget större fel. Töm och lossa elementet så det går att göra ett riktigt jobb direkt.
 
Har inte gassvets men en MIG. Borde väl också fungera eller blir det mer rostbenäget just där?
 
Du får börja med att ta loss och rensa upp vid skadan så ser du om det är friskt nog för att köra med MIG på ett bra sätt.
 
Enda problemet med Mig är väl isåfall att det lär vara kliniskt rent och att man är van att svetsa så man håller en riktig smälta uppe. Kallsvetsar man så det bara blir pluttar uppepå så är chansen till att det läcker i porer ganska stor ändå även om skadan i sig är svetsad.
 
Hårdlöda är kanske det bästa..
 
allt beror på var det läcker som sagt. Slipa rent ordentligt och titta hur det läcker, rakt igenom plåten, lika med rost. Eller är det rentav i nån por i fogen mellan sektionerna ?
Svetsa lär man ju göra oavsett men är det i fogen så är det ju troligen inte orsakat av rost iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.