Hej,
vi ska hyra ut vårt tidigare garage som numera är bostadsanpassat. Jag försöker förstå om vi behöver be hyresgästen friskriva sig från besittningsrätten.

Enligt hyresnämnden gäller:
"Observera att hyresgästen aldrig har besittningsskydd när lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen") är tillämplig på uthyrningen."

Privatuthyrningslagen gäller till exempel en villa, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Även när en del av bostaden hyrs ut, till exempel ett möblerat eller omöblerat rum.
(full text här).

Frågan är om en fristående byggnad, som en gång i tiden var garage men under senaste 10 åren varit inrett för boende (tonårsboende) räknas som del av bostaden och därmed faller under privatuthyrningslagen?
mvh
/ola
 
Hur står det skrivet på fastigheten, har ni skrivit i bygglovet för omvandlingen att det är en separat bostad?
 
Det skadar inte att vara övertydlig så att hyresgästen förstår han/hon inte har någon besittningsrätt, utan enbart t.ex. 3 månaders uppsägning. På så sätt kan ni undvika framtida tvister som kan dra ut på tiden.
 
Den faller ju under privatuthyrningslagen även om det inte är en del av er bostad, de två meningarna har inte OCH-villkor, utan ELLER-villkor. Lagen handlar ju om när det är hyreslagen som gäller istället, och jag hittar inget i fortsättningen av texten som gör att ert före detta garage (som väl är omtaxerat till boyta?) som säger att det skulle räknas som näringsverksamhet.
 
Hmm, tack för svar, nu inser jag att vi har större problem än kontraktet... Garaget är inte omtaxerat till boyta, och jag tror inte det finns något bygglov på omvandlingen. Detta gjordes långt innan vi flyttade till huset och garaget har då använts som tonårsboende med eget kök+toalett. Vi har hittills mest haft det som förråd men nu har vi fixat till det och tänkte som sagt börja hyra ut, kanske läge att tänka om igen :(
 
Börja med att begära ut alla bygglovshandlingar för er fastighet från kommunen.
 
Vet ni hur länge sen det var förra ägarna byggde om? Ni kommer bog fortfarande kunna hyra om det, om bygget är över 10 år gammalt och preskribrerat, eller om ni söker lov (bygganmälan gissar jag räcker).
 
Den enda info jag hittar om detta är i mäklarprospektet från när vi köpte huset. Där står: "Inrett garage ombyggt 2006, isolerad extra bodel om 24 kvm. Kanske för kontor eller ungdomsboende".
 
du lär nog kolla upp i vilket fall som helst, att garaget är inrett är ju en sak men jag tror det blir aningen tuffare om det dessutom finns kök och toalett så det kan ses som en separat bostad. Då krävs det garanterat bygglov.
 
O
Oavsett om ni ska hyra ut garaget eller inte så måste man ha bygglov får åtgärden. Hur man däremot väljer att göra så här efteråt.... Är en annan fråga...

Men som sagt, börja med att kolla med kommunen
 
Frågan är vad som händer om inte bygglov finns och det gått mer än 10 år? Ev behöver ni inte väcka kommunen utan ta reda på gällande regler först.
 
Omvandlingen är ju nu preskriberad. Det skall inte ställa till något problem såvida du inte vill göra någon annan lovpliktig förändring. Alla de förändringar som behövs för uthyrningen är ju gjorda för mer än 10 år sedan, så det bör bara vara att köra på.

Jag skulle inte vara onödigt tydlig i kommunikation med kommunen om att ni använt utrymmet som förråd sedan köpet. Då kanske de kan få det till att utrymmet inte varit boyta under hela tiden, att preskriptionstiden är bruten.
 
Fast sen får man ju tänka på försäkringar också.......om nån bor i ett garage som nu är bostad och det tar eld i den bostaden. Vad händer?
 
Det finns väl inget som hindrar att man tar upp det som boyta i försäkringen, det är ju boyta.
 
De letar ju alltid kryphål så om det inte finns bygglov på att det är bostad så kanske de ser det som ett garage och är det då nån som bott där och orsakat nåt så kan man ju ge sig sjutton på att de kan neka en...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.