får ni använda ställningen för att byta fönster och panel?

man brukar ju inte ens få gå upp på ställningen som husägare enligt andra trådar....

jag och frugan bytte 160 m2 tak ifjol, kostnad ca 20000:- men då vart det plåttak...
 
  • Gilla
bertlennart
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
får ni använda ställningen för att byta fönster och panel?

man brukar ju inte ens få gå upp på ställningen som husägare enligt andra trådar....

jag och frugan bytte 160 m2 tak ifjol, kostnad ca 20000:- men då vart det plåttak...
Nu glömde du väl en nolla? 20000 för 160kvm tak är billigt :)
 
noone70 skrev:
Nu glömde du väl en nolla? 20000 för 160kvm tak är billigt :)
nää 20.000:- :) men jag och frugan gjorde arbetet själva :)

edit: va nog bara 150 m2 när jag tänker efter... men köpte 160 m2 plåt minns jag :)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
noone70 skrev:
Nu glömde du väl en nolla? 20000 för 160kvm tak är billigt :)
Vårt kostade ca 50kkr. Gjorde inget själva.
 
stefancrs skrev:
Vårt kostade ca 50kkr. Gjorde inget själva.
30000:- för 1 veckas jobb på 2 pers känns bra=)

och då var ändå ditt tak billigt när man hör om andras priser...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Stämmer det att tegelpannor kräver större lutning än betongpannor?
 
stefancrs skrev:
Vad hade ni för spann på offerterna? Vi bytte tak ifjol, i Göteborg. Lite mindre tak än er (runt 120kvm) men kostnaden var inte i närheten av er. Men de hade heller ingen verktygscontainer eller fikavagn (skulle inte gått ställa på tomten oavsett, lutar överallt :))
Det var 50' mellan billigast o dyraste. Vi valde näst billigast, eg pga att den som låg lögst var sämst specad.
 
  • Gilla
_hemmasnickaren
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
får ni använda ställningen för att byta fönster och panel?

man brukar ju inte ens få gå upp på ställningen som husägare enligt andra trådar....

jag och frugan bytte 160 m2 tak ifjol, kostnad ca 20000:- men då vart det plåttak...
Ja vi får använda ställningen
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
nimhed skrev:
Stämmer det att tegelpannor kräver större lutning än betongpannor?
Rekommenderad lutning för lertegel är minst 22 grader fick vi info om och då vårt tak är 23 valde vi betong
 
07.00 hörde vi första fotstegen på taket. Fika- och wc-vagnen fick en plats på gatan, vi drog ström där det behövdes.
Efter en stund knackade de på dörren och bad mig följa med upp på taket.
Det visade sig att ursprungshuset saknar råspont, där ligger en svart board från -57 och efter lite knivstick mm så beslutade vi att den måste bort, den var alldeles för dålig kvalitet. Det innebär självklart en höjning av priset....nåja, det viktiga är att taket blir tätt och funktionsdugligt så det fungerar resten av vår livstid i huset och när vi lyft på pannorna har vi sett svart papp och självklart trott det var spont under.
Byggarbetare reparerar tak med avlägsnade takpannor och synlig svart board.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis avtäckt betongtakpannor på ett äldre tak med synlig underliggande svart board.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett trasigt tak med synlig skadad underlagsboard och borttagen takpanna, exponerande underarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De bytte huskropp m anl av detta och gav sig på utbyggnaden från -81. Den mår riktigt bra så de hann riva allt på ena halvan, sätta ny papp samt påbörja läkt. Det här huset är inte byggt så bra (vilket vi märker så fort vi ska riva/fixa ngt) och på en av bilderna nedan ser ni röd takfot där virket var lite för kort...då sattes den dit ändå, det finns värre hål oxå. Vi ska täcka det röda med nytt vitt virke. Vindskivan var spikad i råspntens kortsida och vinkelbrädan (el vad den heter) finns inte heller på bef tak.
En container fylld med gamla, borttagna takpannor från ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd takfot där virket är för kort och lämnar en öppning intill vit vägg, indikerar bristfälligt byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställning framför hus med svart tak under renovering, takfoten syns med rött virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt takunderlag med svart papp och nyuppsatta träläkt på ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Bra att ni tog bort boarden, vi hade någon slags masonitskiva under våra pannor, sviktade och täppte till luftspalter och katastrof om man råka gå på den. råspoint all the way säger jag :)
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
SueCia skrev:
Bra att ni tog bort boarden, vi hade någon slags masonitskiva under våra pannor, sviktade och täppte till luftspalter och katastrof om man råka gå på den. råspoint all the way säger jag :)
Ja det finns visst oxå ngt alternativ där man kan spänna en duk över all gammal board men det känns tryggt som vi nu valt
 
jag tycker det känns konstigt att man inte kollade upp underlaget innan man lämnade offerten? var inte det möjligt?
 
camaro1969 skrev:
jag tycker det känns konstigt att man inte kollade upp underlaget innan man lämnade offerten? var inte det möjligt?
Det kan man tycka och vi kollade noga kring det område med hål och murket undertak. Givet skulle vi kollat den andra huskroppen men jag (och besiktningsmannen) tog för givet att de gjort lika 1981 när huset byggdes ut och fick nytt tak. Men man lär sig alltid ngt och detta hus upphör aldrig att förvåna oss...
Lärdom! Undersök överallt!
 
  • Gilla
LRF
  • Laddar…
aaha, olika huskroppar, då förstår jag.. tråkigt att det missats, men skönt att det blir riktigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.