Tänkte dela med mig av ett takbyte där vi lejer allt! Har sökt runt inför detta men hittade ingen liknande tråd, därför kommer här vårt takbyte.
Bakgrund:
Hus byggt 1957, utbyggt 1981 med en, enligt mig, ful vinkelbyggnad med ett gigantiskt tak som belades med svarta betongpannor. Vi köpte huset 2013 och såg vid besiktning en ränndal som def läckt och förstört panel i närheten. Vi bedömde läget att det håller nog några år och drog igång totalrenovering av huset invändigt samt dränering.
Dessutom var garaget byggt isolerat men ingen värmekälla har installerats så vi såg i garagets innertak att det blivit rinningar och doften var inte den fräschaste.
I somras fick vi vatten i ett run i källaren och misstänkte ränndalen. Jag upp på taket, lyfte pannor och vi har HÅL i råsponten. Vi rev delar av innertaket i garaget och isoleringen var svart, råsponten totalt murken runt hålet och dessutom två (minst) takstolar. Reglarna som garageporten är monterad i är totalt murkna.
Vi har under vintern tagit in fyra offerter och intressant är att det skiljer ca 50 000 kr (utan ROT-avdrag) mellan billigast och dyrast.
Vi valde den firma som hade bäst bemötande, mest utförlig offert dvs vad som ingår och ej och ingen siffra som vi behövde gissa oss till. De har varit enormt tillmötesgående, informativa och främst trevliga och kunniga.
Denna vecka har jobbet startat. Ställningarna är monterade runt hela huset, två containers är placerade på gården och på måndag kommer takkillarna.
Hus med ställningar för takbyte, svarta betongpannor synliga, omgivet av snöfläckad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med ställningar runt taket i förberedelse för takbyte, gammal bebyggelse omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus med mörka takpannor och byggnadsställningar runtom inför takbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
Som ni ser har vi ett polkahus...det ska bli vitt. När vi nu har ställningar runt huset måste vi ju passa på att åtminstone byta panelen på gavlarna, får se vad vi hinner med. Några fönsterbyten ska oxå göras under våren.
 
Spännande! Är det nya svarta betongpannor ni lägger igen då? Vilken papp? Ska de spika pappen eller får de häftklamra den?
 
Vi har valt tegelröda betongpannor (Monier), för att försöka hitta tillbaka mer mot ursprungshuset, blev avrådda från tegel pga lutningen. Vet inte svaret på övriga frågor men tänker dokumentera noga framöver.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hur hög var offerten ni tog och vad ingick i den?

/ATW
 
Ca 250' (före ROT)
Rivning o bortforsling. Ny råspont vid behov (troligen hela garaget), läkt, underlagsduk, pannor, plåtarbete, fågelband, vattenavrinning, städning, taksteg, snörasskydd etc, ja i mina ögon-allt. Dessutom borttagning av en vent huv som ej används idag.
 
Redigerat:
Gick runt på byggställningen och fotade hur det ser ut idag, imorgon börjar förändringen som tur är.
Skadad ränndal och gammal fläktskorsten på ett mossa och barr täckt tak före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora klumpen är fd fläktskorstenen, så den tas bort.

Mögel och smuts på svart takpannor med en trasig och mossig ränndal och öppen skarv som leder till läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fd svart ränndal. Dessutom helt värdelös när det spöregnar, regnet forsar över rännan.

En igensatt ränndal fylld med smulig betong, löv och barr, som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trasig smulig betong fyller våra rännor. Hösten 2013 när vi flyttade in så tömde jag alla rännor och nu är de fyllda igen.
Mossigt tegeltak med skadad ränndal och vindskiveplåt täckt av gröna alger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är mossigt, vindskiveplåten är grön, vindskivorna är oxå gröna. Då vi har en liten del av tomten som skogstomt har garagets tak utsatts för enormt mycket tallbarr bl a. Vi har fällt 18 stora tallar så nu ska det nya taket må bättre.

Nedsliten ränndal med flagnande färg och öppning ned i garaget på ett tak täckt av mossa och tallbarr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den ränndal som ställt till det för oss (och den tidigare ägaren). Under den stora plåtskarven är det helt öppet ned i garaget...inte kul. Får se hur den nya skarven kommer se ut.
 
  • Wow
Flyktsoda
  • Laddar…
Att beställa ett takbyte kräver ju lite tankeverksamhet inför och dessutom att läsa alla offerter för att jämföra rätt saker.
Vi är hittills mycket nöjda med val av entreprenör och förra veckan började med att ställningsbyggaren ringde samt kom och satte ställning vilket tog ca två dagar. Supertrevliga och som tur är inte hundrädda då vi har en terrier som vaktar och skäller på allt som rör sig utanför vårt hus.
Torsdag var de klara.
Onsdag kom virkesleveransen, dvs råspont, läkt samt plåtdetaljer. Smidigt avlossat på gården.
Torsdag kom två containers som han fint ställde på gården.
Vi har tur som har bra med plats på uppfarten men nu har vi en bil på gatan (hoppas grannarna står ut) samt lånat plats på grannens gård för en bil och släpvagnen.
Ser fram emot morgondagen och får då förhoppningsvis en prel tidsberäkning när de fått av pannorna och kan bedöma garagets tillstånd.

Byggarbetsplats med ställningar runt en bostad, virke och containers i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står ställningar överallt och här bakom står sonens moppe...han får cykla tills taket är klart.

Byggställning monterad framför ett garage under pågående takrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag brukar kalla mig själv för planeringsproffs - men den glömde jag bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
Glädjande att se en ställning byggd enligt konstens(arbetsmiljöverkets) alla regler, tummen upp på det!
 
  • Gilla
Sara Samuelsson och 1 till
  • Laddar…
B
Hur många kvadratmeter takyta har ni?
 
160 kvm
 
dendärmarre skrev:
Glädjande att se en ställning byggd enligt konstens(arbetsmiljöverkets) alla regler, tummen upp på det!
Ja det är verkligen stadigt och gediget. Det skulle ju vara fruktansvärt om ngn ramlade ned och skadade sig nör de ör på mitt tak och fixar. De fyra företagen vi tog in offert från hade alla "ställning enligt gällande krav".
 
dendärmarre skrev:
Glädjande att se en ställning byggd enligt konstens(arbetsmiljöverkets) alla regler, tummen upp på det!
Ska man vara riktigt petnoga så är det dubbelräcke som gäller på takfotsställning, samt att det ska vara trippelräcke vid nocken. Speciellt då ställningen är så pass smal. Man ramlar lätt över...

Men värre har jag sett... skönt med någorlunda seriösa ställningsmontörer (y)
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Ännu en leverans, verktygscontainer. Undrar var allt detta skulle lagts om tomten var mindre? Detta är ju inget man (dvs jag) tänkte på innan. Snart kommer fikavagnen oxå....den får nog stå på gatan.
Kran som lyfter en blå verktygscontainer från en släpvagn mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas Wulff och 1 till
  • Laddar…
Vad hade ni för spann på offerterna? Vi bytte tak ifjol, i Göteborg. Lite mindre tak än er (runt 120kvm) men kostnaden var inte i närheten av er. Men de hade heller ingen verktygscontainer eller fikavagn (skulle inte gått ställa på tomten oavsett, lutar överallt :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.