Har nyss byggt en fristående bastu.
Var in på krauta och skulle köpa bastukamin och berättade vilka mått jag hade på basturummet. 2,2 x 2,55 m och 2,2 i takhöjd. med en glasdörr och ett litet fönster samt trallgolv.

Försäljaren räknade på miniräknaren och sa att då skulle jag ha harvia m3. Har nu bastat 2 gånger och tycker att det är lite svårt att få upp värmen. Började läsa om kaminen och ser att den är för Max 13 kubik.

2,2x2,55x2,2 = 12,342 + glasdörr och fönster samt trallgolv borde det väl vara för klent? Blir så less om jag ska behöva köpa ett nytt och byta.

Litade på att försäljaren visste vad hon pratade om. Eller kan det funka med den här kaminen vid - 15 grader ute? Var såklart klantigt av mig att inte kolla upp noggrannare innan, men jag litade som sagt på försäljaren..

Hur ska jag göra tycker ni?
 
Jag förstår inte riktigt.

12,342 är ju mindre än 13, där är vi väl överens.

Har du bastun stående för sig själv ute, och säljaren räknade med en bastu "inomhus" kanske.
Med olika yttertemperatur måste ju effektbehovet bli olika, eller hur?
 
Bastun är fristående. Man skulle lägga till 1 kubik för fönster 2 för glasdörr, och sen ta till extra för trallgolv med springor sa försäljaren. Så då är man uppe i nästan 16 kubik. Hon var väldigt noga med att fråga om fönster dörr och golv, samt tjocklek på isoleringen. Men på nåt sätt måste det ha blivit fel ändå...
 
H
Min är b 2.4 m L 3 m höjden 2.3 m plus en glasdörr. Den eldar jag upp på en timme från 0 grader ute till 70 grader inne i bastun.
Den är oisolerad och fristående.
Den eldar jag med en Harvi pro 20. Den har 24 kw.
Jag skulle gå tillbaka och berätta din storry och försöka få byta till en större Harvi.
 
Jag har en m3, ca 2,1 m i alla tre ledder, fönster, trall och glasdörr. Ingen isolering, bara vindduk. Tar en dryg timme att få fart på det på vintern, men inget problem att hålla temp sen. Med asklådan på glänt för extra drag funkar det för mig i alla fall. Har testat ner till -10 i utetemp.

Sen är det nog på gränsen, så en lite större ugn skulle inte gjort någon skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.