nikasp skrev:
Håller med om att det är bra att försöka göra riktigt även om man är amatör. Ser bedrövligt ut förutom att både el- och vattenskador kan vara livsfarliga och dyra. Kanske inte nu men när åldern eller ny ägare tar över och inte räknar med hemmapul-lösningar.
Självklart ska man sträva efter att göra rätt och riktigt! Och om man frångår standard är det viktigt att veta att man faktiskt gör just det. Personligen hade jag återställt samtliga lösningar som inte är att betrakta som standard inför en överlåtelse.
 
...och jag har tagit bort dom fula säkerhetsbältena i min bil, men återställer självklart inför besiktning och eventuell överlåtelse ;)
 
nikasp
Chansen att det blir gjort vid överlåtelse eller annat tillfälle är i princip slim to none anser jag. Temporära lösningar tenderar att bli permanenta.
Vi har det ordentligt draget i huset men torpet kryllar av såna specialare med klamrade lampsladdar till både belysning och uttag osv. River bort allt eftersom när jag har haft ut elektriker, har småbarn och vill inte riskera att någon får en naken kabel i handen.

Daaaaaniel skrev:
Självklart ska man sträva efter att göra rätt och riktigt! Och om man frångår standard är det viktigt att veta att man faktiskt gör just det. Personligen hade jag återställt samtliga lösningar som inte är att betrakta som standard inför en överlåtelse.
 
Fantastiskt att se hur många ordentliga och klocka människor det finns.

Återigen, JLov, stort tack för ditt träffsäkra tips och förmåga att besvara ställd fråga. Uppskattas! :)
 
Daaaaaniel skrev:
Jag tackade Jlov som tipsade en produkt som motsvarade behovet och förtydligade till moderator att jag såg frågan / tråden som löst.

Tack!
Vi verkar ha gått i stå här, det var ju inte meningen. Jag försöker inte pådyvla dig någon åsikt eller vara en besserwisser utan mitt intresse ligger i att din tänkta installation blir säker för huset innevånare. Kanske är det en bagatell och inget att orda om. Kanske har lösningen, åt andra hållet, sådana säkerhetsmässiga brister att den skulle ses som ett brott mot ellagens krav på innehavarens bruk och underhåll av elutrustningen. Vi behöver säkert inte måla fan på väggen, men det framgår ingenting av tråden om hur utförandet är tänkt att bli och då är det svårt att ge annat svar än de som reglerna säger. Du får ju även ursäkta att vi inte vet något om dina kunskaper och färdigheter. Det kan så lätt ske ett fatalt misstag som t.ex att ansluta en lampsladd till ett fast monterat uttag utan dragavlastning eller med snabbterminaler som inte är avsedda för RK 0.75 mm². Så gör oss gärna den tjänsten att beskriva behovet lite närmare så kommer du få tips på hur det kan lösas på ett både bra sätt och ett sätt som inte behöver återställas.
 
Som jag fattar det ska lampan anslutas med stickpropp i ett vägguttag i garderoben. Svårt att göra nånting fel där... Enda formella felet är väl att TS tänkte kapa sladden tillfälligt för att kunna gå genom ett så litet hål som möjligt, vilket omöjliggör en framtida demontering utan verktyg.
Jag har dock svårt att se vad som är särskilt farligt med det hela? Det är väl bra att satsa på en riktig genomföring istället för att låta sladden ligga och skava i hålet.
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 1 till
  • Laddar…
Vilken lampa?
Om det enbart handlar om formella fel så är det ju ingen fara, men jag tycker inte att vi ska uppmuntra sådant för det.
Och nog är det lätt hänt att göra farliga fel också, se mitt föregående inlägg för exempel.
 
tommib
Daaaaaniel skrev:
Hej,

Vill dra en lampkabel rakt genom en garderobsvägg till eluttag inne i garderoben.
Var kan man hitta en snygg liten kabelgenomföring? Tänker mig någon form av metallring som omsluter kabel snyggt.

Hittar bara kabelgenomföring som är 60mm, men har för avsikt att klippa av kontakten så att bara en tunn kabel går in i väggen.

Kanske något man kan fästa i en flexslang till och med?

// Daniel
Det framgår inte från ursprungsinlägget eller från uppföljande inlägg om TS planerar att sätta en lampa i garderoben där stickproppen ska klippas för att gå igenom ett så litet hål som möjligt eller om TS ska dra lampsladd från en dosa (eller något annat i "väggen") till ett uttag som ska sitta i garderoben. Det är väldigt stor skillnad på alternativen.

TS bidrar inte heller till förståelsen när erfarna frågar om mer information. Jag håller med om att det enda rätta då är att hålla sig till reglerna. Att bryta mot just kravet på behörighet är annars något jag tar väldigt lätt på, till skillnad från kraven på utförande som jag vanligen inte tummar på alls.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Ja, det går ju såklart att tolka frågan som att TS har tänkt använda en kabel avsedd för lampor för att mata ett extra vägguttag i garderoben. Det är långt ifrån ok av flera, ganska uppenbara, skäl.
 
TS gör ju fel i en eller annan mening oavsett dessutom vill inte utveckla vad det rör sig om så pass att inga gissningar behöver göras. På ena sidan av garderobsväggen finns ju källan så varför inte göra en korrekt fortsättning därifrån till uttag på andra? Material av olika slag för olika utföranden kan komma fram i tråden bara lite fakta ges, säkert någon lösning som passar både estetiskt och tekniskt ok.

I stället for uppkäftiga svar kan man hellre vara tyst om inte helt för att inte säga ytterst korrekta invändningar, inlägg som tex Bo gett faller på läppen.
 
Useless var ganska spot-on och har till skillnad från många andra som engagerat sig i frågan, vilket förvisso är fint gjort, inte målat fan på väggen och utgått ifrån att jag är helt dum i huvudet utan någon som helst förkunskap eller självbevarelsedrift.

Har tidigare installerat X uttag och strömbrytare i samband med installation av kök och byggnation av innerväggar i tidigare bostäder. Vid dessa tillfällen har behörig elektriker kontrollerat installationerna i efterhand och sagt att de varit korrekt utförda med undantag att jag kopplat i en apparatdosa när jag borde kopplat i en kopplingsdosa. Ett formellt fel, men inte farligt i sig självt.

Jag ska hänga en armatur i taket bredvid en fast installerad garderob. Garderoben är i praktiken omöjlig att flytta då sidan på garderoben utgörs av en gipsbekläddvägg byggd med 45mm regel förankrad i tak, vägg och golv. Inne i garderoben har jag ett uttag i vilken en stickpropp på sladden kommer att kopplas in. Uttaget sitter på sådan höjd att det är oåtkomligt för framtida barn deras uppskattningsvis 12-13 första år i livet.

Frågeställningen har inget som helst att göra med min tidigare tråd om att hänga om dörren på elcentralen, en tråd jag glömt bort måste jag erkänna.

Precis som useless skriver är detta i praktiken knappast farligt, om än fortfarande formellt fel.
Precis som useless skriver lägger jag, trots det formella felet, vikt vid att göra arbetet ordentligt och säkert i övrigt.

Min tanke / förhoppning när jag startade tråden och ställde frågan var att en vänlig själ skulle tipsa om att det hette just bordsgenomföring, utan att den för sakens skull behöva visa sig på styva linan, känna ett behov att missionera elsäkerhet, utgå ifrån att man är fullständig okunnig som frågar etc. Ett enkelt "var försiktig" hade räckt gott och väl.

Jag hoppas att ovanstående lugnar någon väl engagerad, om än hjälpsam, själ. Och tackar återigen för att jag fått min fråga besvarad.
 
En elektriker skulle ha löst detta ung så att, om uttaget är lämpligt att utgå ifrån, dragit en installationskabel (EXLQ, EKRK etc) från detta till ett nytt fast monterat uttag utanför garderoben. Ev passera en strömbrytare på vägen och ett lamputtag istället för schuko.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Och kanske du skulle byta elektriker som tycker att det är formellt fel att koppla i en apparatdosa, har han fel i en så grundläggande fråga så är väl risken att han har fel i mycket annat också.
 
Men hur har det hamnat ett vägguttag i en garderob? Och så högt upp? Är det platsen för ett tidigare kylskåp?

Personligen skulle jag bara borrat ett 7 mm hål och stoppat genom sladden utan att skriva på BH.

Protte
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.