KristinaRT skrev:
Ser ut att vara sparsamt befolkat idag, inte mitt i en tätort precis, så att det skulle dra runt mängder med folk som stirrar in i trädgårdarna är nog en överdrift :)
Det trodde brorsan också, när han valde tomt på Ekängen i Linköping för ett antal år sedan. Nu är det en mycket vältrafikerad bussgata/GC-väg på baksidan av huset ner mot sjön (motsvarar läge 15), men lyckligtvis "glömde" kommunen kvar en jordhög (där det är inritat en vändplan på kartan, men eftersom vägen fortsätter behövde de ingen vändplan) när de byggde busskur, som han glatt inmutat och satt buskar på. I övrigt har han satt Thuja mot den större vägen i väster och avenbok mot de två mindre (norr och öster).
 
KristinaRT
Självklart kan det bli så, eller inte, vem vet. Om det är ett hyfsat stadsnära läger, är det sannolikt att det bebyggs mer och det blir mer människor, men innan det händer har evt häckar nog hunnit växa upp, om man nu skulle välja tomt 15, eller så väljer man någon anna tomt :)

Oavsett vilket verkar det som att vägen närmast havet/sjön ligger en del lägre än tomten - om vägen är någon eller några meter under trädgården behövs inte mycket till staket/häck för att hindra insyn, utan att utsikten försvinner!
Och lägg huset mot övre vägen så ger det insynsskydd där!
 
Anna_H skrev:
Jag vet inte hur det är hos er, men där jag bor är det populärt att promenera, likaså där min bror bor. Det innebär att massor med folk går förbi och studerar i detalj vad du har för dig. Med väg på tre sidor har du ingen "baksida" där du kan vara ifred, med mindre än att du sätter upp täta häckar.
Vi har väg eller gångväg på tre sidor av tomten. Och två meter höga häckar, så man är helt skyddad från insyn. OK, det tar ju 5-6 år innan häcken blir sådan, det är förstås en nackdel.
 
f91jsw skrev:
Vi har väg eller gångväg på tre sidor av tomten. Och två meter höga häckar, så man är helt skyddad från insyn. OK, det tar ju 5-6 år innan häcken blir sådan, det är förstås en nackdel.
att ha höga häckar runt tomten ser jag också som en klar nackdel, men det är ju en smaksak :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fruktsallad
Allmänningen mot öster kommer nog inte bli bebyggd då den gränsar mot den kommunala badplatsen och den vill kommunen ha kvar och utnyttja så mycket som möjligt för just allmänheten. Badplatsen ska rustas upp ännu mer är det tänkt. "Huvudvägen" som kommunen har hand om är den ovanför tomterna och de ska även bygga en väg som går ner till badplatsen också, just så den ska bli mer tillgänglig för alla.

Trafiken kommer vara de som bor i det nya området och så klart de som bor förbi området och vidare till höger i bild. Det finns gårdar, villor och lite sommarstugor utspridda här och där bortåt vägen. Alltså ingen extrem trafik, men säkert mer när det är sommar och badväder och folk ska ta sig ner till sjön. Bussen stannar tex inte inne på området utan ska man ta den får man gå ut till vänster i bild och ta den vid vägen där.

Vägen nere vid vattnet tillhör husen som redan står där idag och visst kan man köra där, men det är mer deras samfällighet som har hand om den vägen och frågan är om den är lika bra snöröjd som huvudvägen, om den kommer breddas eller blir asfalterad i framtiden tex. Hur som helst så är detta på planeringsstadiet just nu men går det vägen med allt så släpper de tomter i 3 etapper varav den första etappen är den med röd markering runt. Etapp två är tomterna till vänster i bild och etapp tre är ovanför vägen som inte syns här.

Det är väldigt intressant att läsa hur alla tänker och hur man vill bo. :) Själv tycker jag det är svårt att föreställa sig vilken som är den bästa och hur man ska tänka. Ena stunden ser det bara trångt ut och att det inte spelar så stor roll när ingen av tomterna direkt är jättestor, andra stunden är det bara streck på en karta. :)
 
Jag är lite nyfiken på kostnadsläget på tomterna.
Och om det är kommunen som säljer, eller någon hustillverkare som ställer villkor med köp om hus också.

jag skrev ju i #10 "Köp 14 + 15".
Det kanske inte är tillåtet i ert fall, och förslaget kanske uppfattas som raljant,
med det är så vi har gjort, för att få lite fritt omkring oss.

Och mycket riktigt, nu är en nära granne urförbannad på att hans granntomt skall bebyggas,
och inte i det bortersta nedersta hörnet naturligtvis.
 
jag hade inte valt nån av tomterna, för mycket hus runt omkring och för små tomter
 
Fruktsallad
Dessa tomter kommer inte säljas via tomtkön utan det är en markägare som säljer. Priset kommer skifta lite beroende på läget och storleken men om de säljs med husleverantör ensamt vet man inte än. Först ska förslaget gå igenom, sen säljs tomterna och markägaren är den som bestämmer vad som händer. :)
 
Jag förstår, och håller båda tummarna (y) (y)
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Vi låtsats att alla tomter är likvärdiga markmässigt, vilken tomt är då bäst placerad inom rödmarkerat område? Jag tycker det är jättesvårt att hitta en favorit för det är ju grannar och vägar och trångt överallt. Norr är uppåt, söder nedåt och jag antar allt husen bara är placerade på måfå för att liksom beskriva hur det kommer att se ut när området är klart.
Hur ska man tänka?

[bild]
12. tveklöst. Vet att tråden är av ett äldre snitt.
Men min motivering är att den kraftiga stigningen skjuter upp vidare expansion under överskådlig framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.