Jag håller också med Marlene, säljaren vill definitivt göra affär (det är det han lever på).

Däremot tycker jag ni ska kontakta flera banker, inte enbart den säljaren har kontakt med. Du kan få helt olika villkor av olika banker.

 
Lindis-Linda skrev:
Vi får väl blinka lite och leende lägga huvudet på sne  :-*
Helt rätt! Alla knep är tillåtna 8)
 
Vet ni att din sambo kommer få jobb efter att han är klar eller skall han ut ock söka jobb?

I dessa dagar skulle jag inte köpa tomten förrän ni fått klartecken från någon bank. Jag vill inte verka pessimistisk, men det är inte självklart att en nyutexaminerad dataingenjör får ett fast jobb på studs idag.

Som sagt, jag vill inte vara negativ, men i allafall Stockholm är det minst sagt svårt med IT-jobb.

Lycka till!
 
Alla bor ju inte i Storstockholm.
Är det svårt att hitta tomt i ert område Lindis-Linda så slå till på tomten ändå.
Använd tiden tills ni får låna till att hitta billigare husleverantör.
Själv har jag lyckats få min tomt genom en klantig husförsäljare som sålde tomten allt för billigt och även så huset, då det var dax för leverans kunde han inte leverera huset och jag stod med en billig tomt. Kunde då använda den extra tiden till att fixa ett annat hus/husleverantör.
Bra tomter är det ont om. Husleverantörer allt för gott om.
 
Handelsbanken var bra i vårt fall. De räknade vettigt och tog oss på allvar när vi sa att vi skulle bygga själv i byggsats.

Från början var vi runt till bankerna med en kalkyl på ett nyckelfärdigt hus för c:a 1,3 inkl tomt.

FSB räknade fram nästan 12 000 i boendekostnad.
HB räknade fram 8000
Säljaren räknade till 7700

Säljaren kom närmast. FSB är inte längre vår bank.
 
Vi var lite i samma sits som er. Min sambo studerade (också till dataingenjör...) men han var tjänstledig från sitt gamla jobb. Det var därför vi fick vårt lån och byggkreditiv beviljat. Vi fick utgå från den inkomsten han hade på det arbetet han var tjänstledig ifrån. Vad vi gjorde under hans studietid var att vi köpte tomten från kommunen med vår kontantinsats. Nu är huset nästan klart, vi flyttar in om ett par veckor! Men, min sambo har inte fått något nytt jobb utan han fick gå tillbaka till sitt gamla. Det är en tuff arbetsmarknad idag för dataingenjörer.

Jag hoppas att det löser sig för er så att ni kan gå vidare med era husdrömmar. //Eva
 
Visst finns det skillnader mellan banker. Vi fick från SEB höra. "Bygg ett billigare hus eller gå nån annanstans!" och från Nordea var det "Hur mycket behöver ni?"

Det lönar sig att gå runt och jämföra och utvärdera. Bankerna har olika policys vad gäller nybyggen. En del banker har även samarbetsavtal med vissa husleverantörer som kan vara värt att kolla upp.
 
Hej!
Vi har upplevt en stor skillnad mellan banker. FSB först att allt var grönt, men sen när vi ville ha papper på det så ändrade de sig och krävde att vårt billån skulle vara borta först. Sen gick handläggaren på semester....!?. FSB blir aldrig vårt alternativ igen.
SEB sa att det aldrig skulle gå, vi hade bara 57 kronor kvar när allt annat var borträknat. Då hade de räknat bort 13500 kr i levnadskostnader. Vi hade alltså 13557 kr kvar att leva på när allt med huset var betalt. Men det räckte inte tyckte de.
Handelsbanken gav ett mycket seriöst intryck som också höll. Det var inga problem att låna 2 mille, deras kalkyler var trovärdiga och handläggaren gav ett mycket stabilt intryck. Det är fler med mig som uppskattar Handelbanken för att de tar individuella beslut i varje enskilt ärende. Dvs de tar hänsyn till vilka de är som ska låna....inga schabloner.
Nu blev det inget husköp, men om det blir aktuellt igen nån annan gång så vet vi vart vi ska gå.
Hej då, hoppas allt går bra!
 
"Vi hade alltså 13557 kr kvar att leva på när allt med huset var betalt. Men det räckte inte tyckte de."




Måste bara påpeka att 13000 kvar efter huset är betalt inte är speciellt mycket pengar. Oftast har man flera andra fasta utgifter.

Men det borde ni ju ha tänkt igenom innan.
 
13000 inte mycket??, då undrar man hur mycket du har över?
Vi ska börja bygga till nästa sommar och kommer också ligga runt 13500 kr över och jag tycker att detta verkar vara ok. Då har vi även inkl mitt studie lån och vårat bil lån. Vad tycker ni andra om denna summa?, ska man ändra sina planer...

/Johan

/Edit... såg att du skrev efter huset var betalt, sorry
 
Skall väl vara 13 000 (2 vuxna +2 barn) efter alla fasta avgifter (dvs räntor, lån och driftkostnader). 5000:-/vuxen och 1500:-/barn.
 
Johan: Om du har 13000 över efter räntor, amortering, drift, bil och CSN är det ju lite annorlunda.

Jag reagerade över 13000 efter huset är betalt...
Om bil, eventuella studielån, mat och diverse annat också är betalt och man ändå har 13 över så är det bara att sätta spaden i jorden och börja bygga!
 
Jag måste bara få tillägga i debatten att det viktigaste ju är att ni inte sätter i er en sits när ni tvingas sälja för att ni inte får råd. Tänk igenom noga och kalkylera på era utgifter idag och ta även "sura" bankers kommentarer och råd på allvar. Alla banker vill trots allt låna ut pengar och gör sig själv en otjänst om de nekar ett lån utan anledning. Sedan kan jag meddela att även vi upptäckte mycket stor skillnad mellan banker när vi sökte lån för tomten (har fortfarande inte fått sätta igång med bygget, överklagad detaljplan), eftersom jag då studerade. Det ser man tydligen mycket olika på. Vissa ser det som en framtida solid kund, medan andra banker är mycket skeptiska. Lycka till!
 
Det är viktigt att ni gör en fullständig kalkyl på alla utgifter ni kommer att ha varje månad förutom amortering, räntor och drift för att se vad ni kommer att få över. Banken använder ju schabloner när de räknar övriga utgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.