Hej har köpt en Weber q2000 gallret ska vara gjutjärn med proslinemalj..Ska man verkligen rengöra galler med denna stålborste eller liknande? Rugga man inte sönder ytan tillslut om man kör med denna borste​ varje gång? Jämför man med stekpannor i gjutjärn med porslins emalj så rekomendera dom Bara plast och trä verktyg.. men i manuelen står det att det ska gå bra! Känns inte helt rätt.. hur gör ni? En sak till smörjer ni om ert galler efter och innan grillning varje gång med matolja eller liknande? Är det viktigt på detta gäller?
 
Redigerat:
  • Gilla
thobjo
  • Laddar…
Jag värmer upp min Genesis GBS och rengör med stålborste, blir rent. Därefter stänger jag locket och värmer upp den igen och stryker på olja innan grillning. Ingen olja efteråt.

Använder Webers borste,

Stålborste för grillrengöring med svart handtag och hängningsöglan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Ja ha en liknande borste.Du tror inte att sliter på porslinsemaljen? Eller det står imot det mesta? Tänker om det börja flaga eller nått efter nått år pga att man kör med borste
Grill med grov rengöringsborste som visar oro för emaljslitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rengör du enbart med borsten inget vatten eller liknande till
 
  • Gilla
Crejme
  • Laddar…
KristinaRT
Jag hade exakt samma tankar när vi köpte vår Weber :) !!! Googlade en hel massa eftersom jag ju tänkte att en stålborste ju måste vara döden för emaljen - men faktum är att det funkar perfekt och trots idogt drillande och efterföljande gnuggande är det inte alls slitet!
Vi har en likadan borste, ska tilläggas.

Så samma sätt går stålull jättebra på emaljerade ugnsplåtar.....



gasto skrev:
Ja ha en liknande borste.Du tror inte att sliter på porslinsemaljen? Eller det står imot det mesta? Tänker om det börja flaga eller nått efter nått år pga att man kör med borste
[bild]
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Haha ok.. ja visst fan blir man orolig.. grillade med den idag första gången.. men kändes ej rätt att så jag körde ner gallret i vatten och diskmedel till slut hehe..
 
nikasp
Bara att gnugga på med stålborste. Har en Q220 och en Q3200 sedan flera år. Rengör noga väldigt sällan. Brukar låta den gå en stund efter grillning för att bränna bort det värsta och gnuggar sedan rent. Ibland stryker jag gallret med lite papper doppat i olja (webertips) precis innan jag lägger på kött eller inget alls om jag har marinerat i något med olja.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Ok rapsolja bör funkar lika bra som matolja att smörja gallret med? Är nog smart att göra innan grillning då min hamburgare fastnade innan :)
 
Jag rengör alltid innan grillning när gallret är hett, sen på med lite (väldigt lite) olja precis innan grillandet.
Jag putsar sen bara snabbt av gallret efter grillningen.
Jag använder bara stålborste och har emaljerat galler.
Nu efter 4 år börjar det bli lite slitet.
 
KristinaRT
Testa att ta pyttelite olja på utsidan (av hamburgaren, inte på grillen) innan du lägger på dem ;)

gasto skrev:
Ok rapsolja bör funkar lika bra som matolja att smörja gallret med? Är nog smart att göra innan grillning då min hamburgare fastnade innan :)
 
nikasp
Jag har grillat väldigt mycket året om med den mindre och den är fem år nu. Det är ju inte som nytt men känns som att det kommer att hålla livet ut. Väldigt nöjd med Webers prylar. Den har dessutom stått ute allt utom en vinter under "cover".
 
Ok vet inte om Weber ha porslinemalj på alla gjutjärn.. fördelen är ju att det inte rosta eller fasta lika lätt som ett rent gjutjärn skulle ja tro.. men livslängden är väll en hel livstid.. få väll köra med borsten då.. håller det i minst 6 år så få man vara nöjd.. va bara rädd att emaljen skulle släppa om man har otur så det flaggar..Men är ingen risk då
 
Har kört den borsten i åtta år på min Weber med porslinsemalj och fortfarande som nytt.
 
Ok lugnt då.. en annan sak hur rengör man bäst detta stål fatet när de bli bränn märken på? Det vill inte gå bort riktigt med yes och varmvatten och skrubb..

Brända märken och matrester på ett mönstrat stålfat i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svinto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.