Min grabb beställde en dator i delar från en webbutik och när han öppnade skyddslocket över processorn så såg han att en pinne var böjd.

Enl butiken så är det helt omöjligt att det finns böjda pinnar då moderkorten laserscannas och därefter så läggs skyddslocket på, kortet är ett MSI

Jag har frågat grabben och han säger att han varken tappat pillat eller gjort nåt utan pinnen var böjd vid leverans...

Det är en pinne mitt i djugeln av pinnar och den är böjd helt bakåt.

Det är 20år sen jag plocka ihop en dator så jag har dålig koll, men kan man verkligen böja endast en pinne rakt bakåt utan att skada några andra?
 
Det är väl inga pinnar på CPU'erna? Det är ju BGA-kapslar.
 
ja fel av mig, locket över processor sockeln, det är alltså på moderkortet en pinne är böjd på
 
Du kan inte böja tillbaka den?
 
nej den gick av :(
 
nino skrev:
nej den gick av :(
Ajdå :mad:
 
enl butiken så kan man inte reklamera en böjd pinne i sockel då det omöjligtvis kan finnas, nån som vet om det stämmer?
 
nino skrev:
enl butiken så kan man inte reklamera en böjd pinne i sockel då det omöjligtvis kan finnas, nån som vet om det stämmer?
Det gäller väl vanliga reklammationsregler enl. konsumentköplagen.

Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på handlaren, kan han bevisa att pinnen inte var böjd vid leverans så vinner han. Påståenden om att den "omöjligt" kan ha varit böjd blir ju bara löjliga. men det är klart kan han visa att han fotograferat pinnen i oböjt tillstånd precis före leverans, och ex. med film kan visa att kåpan sattes tillbaka korrekt så att pinnen inte böjdes tjaa, då har han ju bevis.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Närbild på böjd kontaktstift i kontaktlist för elektronikkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det verkar konstigt om man skulle kunna böja en pinne så mycket utan att skada någon annan?
 
nino skrev:
[bild]

Tycker det verkar konstigt om man skulle kunna böja en pinne så mycket utan att skada någon annan?
Ser skumt ut.
 
Butiken skickar ett nytt kort så det löste sig bra
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
Butiken skickar ett nytt kort så det löste sig bra
Snyggt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino skrev:
Enl butiken så är det helt omöjligt att det finns böjda pinnar då moderkorten laserscannas och därefter så läggs skyddslocket på, kortet är ett MSI
Finns inget som heter "helt omöjligt" när det gäller automatiska avsyningsprocesser som dessa. De är ofta bra, men inte perfekta. Och det kan finnas många skäl tom inklusive att någon pillat i butiken/på lagret. Så även om det inte är vanligt så är det inte omöjligt.


Mitt rekord var fö på nittiotalet när vi köpet många Sverigebyggda datorer från en större datorkedja och en av maskinerna inte ville ens POSTa. "Omöjligt" sade leverantören. "Vi provkör alla datorer innan de lämnar oss".

Skälet till att den inte startade var att någon försökt tvinga in en minnesbricka bak-och-fram. När den då, helt riktigt, inte ville sitta fast så tog den kreative byggaren fram smältlimspistolen för att få den att sitta... :)

"Du, svarade vi. Ni har inte provkört den här datorn innan leverans, det skall ni inte få oss att tro!"

Vi fick en ny utan knot när vi fick pratat med någon som visste vad de gjorde...
 
Enligt konsumentköplagen så har butiken hela bevisbördan under de första 6 månaderna. De måste mer eller mindre ha en film som visar när din grabb böjer pinnen med flit. Om de inte har det så är de tvingade att ersätta kortet.

Om de trots allt fortsätter att trilskas så får ni köra ärendet vidare till ARN.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.