Min grabb beställde en dator i delar från en webbutik och när han öppnade skyddslocket över processorn så såg han att en pinne var böjd.
Enl butiken så är det helt omöjligt att det finns böjda pinnar då moderkorten laserscannas och därefter så läggs skyddslocket på, kortet är ett MSI
Jag har frågat grabben och han säger att han varken tappat pillat eller gjort nåt utan pinnen var böjd vid leverans...
Det är en pinne mitt i djugeln av pinnar och den är böjd helt bakåt.
Det är 20år sen jag plocka ihop en dator så jag har dålig koll, men kan man verkligen böja endast en pinne rakt bakåt utan att skada några andra?
Enl butiken så är det helt omöjligt att det finns böjda pinnar då moderkorten laserscannas och därefter så läggs skyddslocket på, kortet är ett MSI
Jag har frågat grabben och han säger att han varken tappat pillat eller gjort nåt utan pinnen var böjd vid leverans...
Det är en pinne mitt i djugeln av pinnar och den är böjd helt bakåt.
Det är 20år sen jag plocka ihop en dator så jag har dålig koll, men kan man verkligen böja endast en pinne rakt bakåt utan att skada några andra?
Moderator
· Stockholm
· 52 011 inlägg
Det gäller väl vanliga reklammationsregler enl. konsumentköplagen.nino skrev:
Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på handlaren, kan han bevisa att pinnen inte var böjd vid leverans så vinner han. Påståenden om att den "omöjligt" kan ha varit böjd blir ju bara löjliga. men det är klart kan han visa att han fotograferat pinnen i oböjt tillstånd precis före leverans, och ex. med film kan visa att kåpan sattes tillbaka korrekt så att pinnen inte böjdes tjaa, då har han ju bevis.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 833 inlägg
Finns inget som heter "helt omöjligt" när det gäller automatiska avsyningsprocesser som dessa. De är ofta bra, men inte perfekta. Och det kan finnas många skäl tom inklusive att någon pillat i butiken/på lagret. Så även om det inte är vanligt så är det inte omöjligt.nino skrev:
Mitt rekord var fö på nittiotalet när vi köpet många Sverigebyggda datorer från en större datorkedja och en av maskinerna inte ville ens POSTa. "Omöjligt" sade leverantören. "Vi provkör alla datorer innan de lämnar oss".
Skälet till att den inte startade var att någon försökt tvinga in en minnesbricka bak-och-fram. När den då, helt riktigt, inte ville sitta fast så tog den kreative byggaren fram smältlimspistolen för att få den att sitta...
"Du, svarade vi. Ni har inte provkört den här datorn innan leverans, det skall ni inte få oss att tro!"
Vi fick en ny utan knot när vi fick pratat med någon som visste vad de gjorde...
Enligt konsumentköplagen så har butiken hela bevisbördan under de första 6 månaderna. De måste mer eller mindre ha en film som visar när din grabb böjer pinnen med flit. Om de inte har det så är de tvingade att ersätta kortet.
Om de trots allt fortsätter att trilskas så får ni köra ärendet vidare till ARN.
Om de trots allt fortsätter att trilskas så får ni köra ärendet vidare till ARN.