Renoverar ett litet gästrum (tidigare förråd) av måtten 360x220cm.

Har slitit ned takgipset och skall sätta nytt. Vill spackla så lite som möjligt så jag tänkte använda takgips med fasade kanter och enbart spackla skruvhålen.

Taket blir ju då rutmönstrat. Är detta ett vanligt sätt att göra på? Eller kommer det att se löjligt och kontorsaktigt ut?

Takgipset finns i 2 längder; 240 eller 120cm. 120cm blir ju klart enklast att hantera men då blir taket VERKLIGEN rutigt.

Vad tror ni? Blir det fult att använda 120cm takgips och skapa ett rutmönster i taket? :cool:

Tacksam för svar
 
Är ju rätt vanligt så det kommer inte se nåt annorlunda ut.
 
P
Har 60x120 cm kortplank i arbetsrummet som jag satt i förband. Tycker det ser helt ok ut.
 
  • Tak med mönstrade kortplank i förband och en tänd taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag tycker det ser helt ok ut. Dock kommer det inte passa våra andra rum som har slätt tak. Men det kanske inte gör nåt. Verkar smidigt!
 
P
Har också släta tak i alla andra rum men då vi fick en massa takgips som blivit över fick det bli så. Har satt dubbla lager då vi har vårt sovrum ovanför och tidigare bodde en av sönerna i det rummet. Klart mycket mindre spackelarbete men mer planering av skarvarna. Behövs ju ej heller någon gipshiss men en stötta kan vara bra.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det finns många alternativ till vanlig takgips som inte behöver spacklas överhuvudtaget.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Satte i köket, frun hatade det. Fick spackla skarvarna och sätta EasyCover renoveringstapet över :)
 
  • Gilla
O.Elzén och 1 till
  • Laddar…
Jag satte spontad MDF i ett rum på övervåningen, ca 30m2. Det tog ett tag att regla CC270mm på det gamla pappspända planktaket, men sen satte två man upp skivorna på ett par timmar. Ingen spackling eller annat efterarbete behövs.

Nyinstallerat spontat MDF-tak i ett renoverat rum med synlig vägg med elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
B
Vi hade 240 långa i v-rum och hall, var ju smidigt, men i stora rum är det extremt viktigt att första raden blir helt rak.. använd laser.

När vi sen gjorde sovrummen körde vi runt-om fasade gipskivor, med metallremsa bakom skarvarna (satte direkt på gamla taket), sen spackla.. slipa, spackla, SEN, satte vi glasfiberväv (testade först utan men det blev några små sprickor trots spackelremsa sov.)

och glasfiberväven fylldes sen med fyll-färg, sen målning. helt slätt tak, inte en spricka.

Var ju sjukt mycket jobb, men ändå värt det om man vill ha slätt tak..

vill ni ha än enklare finns det ju 120x60 huntonit skivor som är spåntade och färdigmålade, spar ju massa tid. Ska ni inte göra slätt så hade jag nog lika gärna tagit sådana.

https://www.beijerbygg.se/store/privat/tak-186001-46/innertak/innertaksskivor/innertak-huntonit-brilliant-helvit?artikel=510517
 
kysan skrev:
Satte i köket, frun hatade det. Fick spackla skarvarna och sätta EasyCover renoveringstapet över :)
Hoppas du har visat stor uppskattning av din frus eminenta estetiska sinnelag. (y)
Det är sjukt fult med synliga skarvar i taket (gips- el spånskivor). :thumbdown:
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Hoppas du har visat stor uppskattning av din frus eminenta estetiska sinnelag. (y)
Det är sjukt fult med synliga skarvar i taket (gips- el spånskivor). :thumbdown:
Håller med, men hade instruktionerna varit lite klarare från början så hade jag sparat en hel del jobb och gjort rätt från början... Har bara släta tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.