j.f.s
Hej

Grabben har fått vandrande pinnar och det visade sig vara ena kräsna rackare som bara äter blad från liguster. Finns det någon vänlig själ som har vintergrön liguster och kan tänka sig att sälja ett knippe kvistar till mig? Jag har varit runt till blomsterhandlare och handelsträdgårdar i trakten men de har inte liguster hemma ännu.
Lånad bild på pinnarna:
4d17c5d9163a98c5d2b787c87554043c.jpg


Mvh Johan
 
Har du provat citronmeliss? Det åt våra pinnar och växte så de blev så stora att vi blev rädda för dem. :eek:

Jag bor för långt från dig för att kunna ge dig liguster tyvärr.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ingen hjälp med frågan men det var en förbannat cool pinne det där! Inte sett den arten innan, fräck!
 
Köp en eller två ligusterhäckplantor nu på våren så räddar du framtiden för odjuret. Bor du i lägenhet kan du plantera dem i plasthinkar på 10 l på balkongen. Investera också i Marlenes tips om citronmellis i krukor.
 
j.f.s
Tack för svaren 🙂

@Marlen: Citronmeliss vägrar de tyvärr.. en del har haft framgång med Salal men inte heller det lyckas jag få tag i.

@Dalbotös: Ja de är riktigt fräcka faktiskt. Sammetslena på kroppen också. 🙂Arten heter peruphasma schultei.

@yonna: Absolut skulle jag köpa ligusterplantor om jag kunde men ingen av blomsterhandlare, handelsträdgårdar osv har hemma här uppe Borlänge då det är för tidigt på säsongen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
KristinaRT
Kolla med plantskolor här nere i söder - de kanske kan skicka? Vi var hos Flyinge Plantshop i helgen och de hade fått in mycket redan, barrotade häckplantor har de säkert :)
 
Ligustern har ju inte börjat tända än. Jag tänkte främst på framtida sommartid. Vintergrön liguster behåller visserligen merparten av sina blad på vintern men är väl inte optimalt läckra under denna period.
Vad äter odjuret annars?
Jag kan skicka en bunt så att du klarar dagens kris. Messa mig i så fall.
 
j.f.s
@KristinaRT: Det finns absolut att beställa men det blir rent ut sagt sketadyrt att beställa en planta :)

@yonna: Ja, vad äter de annars? Inget av det vi serverat som tex citronmeliss, persilja, romansallad och rumsask. Alla är sorter som vid en googling ger vid hand att de svarta monstren äter. Inte våra dock. Jag skickar ett PM!
 
Prova att ta in lite olika kvistar och sätt i vatten, de får små blad på några dagar. Björk, blåbär, lite olika fruktträd osv. Hittar du någon bra sort, så kan man göra så hela vintern i lite lagom god tid.
 
j.f.s
Här mumsas det av bladen som yonna skickade Insekt som äter på blad i en planta framför en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
term och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.