Hej

Bor i lgh om 118 m2, kulturmärkt hus från 1914, decentraliserat självdrag (dvs frånluftsdon i varje rum). Tre sovrum. Kök och vardagsrum.Två badrum (dush och dush/bad). Vardagsrum och kök vetter mot järnväg (60 m bort). Vill undvika buller. Fönster renoverades 2013, energiglas sattes in (tvåglas-fönster) och fönster tätatades. Saknas spaltventiler. Finns en tillluftsdon i gamla kallskafferiet i gamla köket (idag omgjort till sovrum). I nya köket (tidigare matsal) så finns en igenmurad vädringslucka.

Har renoverat lgh och funderar på att se över ventilation. Kan ej sätta in tilluftsdon som kräver hålgöring i fasad då huset är kulturmärkt. Tilluftsflöde om 41 l/s (118 m2 x 0,35) (Boverkets min. värde) är sannolikt ej uppfyllt. Funderar därför på:

1. Ta bort överdel av träningslister i fönster för att skapa mer tilluft (risk för drag då luften ej kan styras uppåt (jfr spaltventil)? Ger samma ökning av tilluft som Biobe 30 spaltventil?)

2. Öppna gamla vädringslucka i kök. Håll den öppen regelbundet och stängd vid matlagning (för undvika sprida matos).

3. Sätta in badrumsfläkt (fuktstyrd intellivent p, med möjlighet till att låta gå med kontinuerligt flöde). Notera att intyg om täta kanaler saknas.

4. Byta ut frånluftsdoner i sovrum mot talltiksventiler och skruva dem till stängt läge för att tvinga luft att gå via frånluftsdon i kök / badrum. Jag gör alltsåi princip om det decentraliserade självdraget till centraliserat (endast frånluftsdoner i kök och badrum). Olämpligt mht dimensionering av frånluftskanaler? Dvs var kanalerna mindre i decentraliserade självdragsystem?

5. Istället för steg 1 ovan, sätta in spaltventiler i sovrum. Biobe 30 x 7 st. Ger flöde om ca 4.2 l/s x 7. Undviker gärna dock detta mht till estetiska skäl dvs att fönstrena är gamla, fina med spröjs. Har även övervägt casamaja bullerdämpande spaltventil (fräsa in i fönsterbåge), men släppt det mht åverkan på fönster och estetiska skäl.

Några tips råd om lämplig väg framåt?

Mvh
R R
 
PS. Befintliga frånluftsdoner i sovrum är av gallertyp och kan alltså ej justeras till mindre öppet eller stängt läge. Ds.
 
C
Det finns inte utrymme att sätta spaltventiler i karmen?
 
Nej, hantverkare bedömmer att det blir svårt då karmen är väldigt djup.
 
Badrumsfläkten kommer att få underkänt på nästa OVK, så det är inget alternativ.
 
Nja, det stämmer inte riktigt. Alla har egna kanaler upp till tak. Vid intyg om tät kanal får badrumsfläkt installeras enligt senaste OVK (2016). Problemet är snarare risk för kallras om tilluftsflödet blir för lågt.
 
Rickard Rättrådig skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt. Alla har egna kanaler upp till tak. Vid intyg om tät kanal får badrumsfläkt installeras enligt senaste OVK (2016). Problemet är snarare risk för kallras om tilluftsflödet blir för lågt.
Fast går det att få intyg på tät kanal i ett hus från 1914? När jag satt i BRF-styrelsen i ett hus från 1935 sade OVK-kontrollanten att täta kanaler aldrig kunde garanteras i gamla hus utan relining av kanalen.
 
Är det drag i kanalerna överhuvud taget? är det nollgradigt ute och det är några meter kanal brukar ett A4-papper suga fast i ventilerna. Ganska ofta hittar man fågelbon i självdragskanaler
 
@ ZipLock - fick precis svar från firman som gjorde OVK:en. Enligt dem kan gemensamma kanaler endast provtyckas och ej tätas. Samlingsrörret på taket gör att kanalerna ses som gemensamma. Mitt uttalande ovan var från deras första protokoll som de tog fram innnan de upptäckte samlingsröret på taket.

@ Plutus - ja, visst drag finns. Toapapper sugs t.ex. fast.
 
C
Rickard Rättrådig skrev:
Nej, hantverkare bedömmer att det blir svårt då karmen är väldigt djup.
Ursäkta en förvirrad person, men jag har svårt att se det framför mig. Vad menas med att karmen är djup?
 
Att hantverkaren måste borra typ 20 cm för att komma igenom fönsterkarmen. Han menade att det skulle bli svårt att få hålen raka om jag förstod honom rätt. Därtill så är det ganska tajt med utrymme (tror omega list med höjdmått 12mm skulle funka (om borrningen nu skulle gå att lösa)).
 
C
Rickard Rättrådig skrev:
Att hantverkaren måste borra typ 20 cm för att komma igenom fönsterkarmen. Han menade att det skulle bli svårt att få hålen raka om jag förstod honom rätt. Därtill så är det ganska tajt med utrymme (tror omega list med höjdmått 12mm skulle funka (om borrningen nu skulle gå att lösa)).
OK låter som en utmaning men inget omöjligt problem. Hålen behöver ju inte vara exakt raka. Det finns ingen spalt mellan karm och vägg som går att utnyttja?
Är det BRF? I så fall är det ju föreningens ansvar att tilluften uppfyller gällande krav, vilket ju inte verkar vara fallet här.
 
Vill gärna slippa buller så tänkte i första hand ta bor överdel av tätninglist på den sida som ej vetter mot järnväg. Tror ej riktvärde gäller självdrag. Problemet med sval skorsten och täta fönster är ju det som rubbar sjölvdragets effektivitet.
 
Vad får dig att tro att inte ventilationen räcker när det tom suger fast toapapperet? Känns huset osunt? Ett gammalt hus har inte den täthet som krävs för att styra in friskluften på rätt ställe i huset (tom nästan omöjligt i nya hus) så teori o praktik ligger långt isär. Att montera fläkt där fuktbelastningen är stor är en bra början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.