Vi skulle vilja ha en frontmatad tvättmaskin av god kvalitet och som har ett klassiskt, gediget vred för att välja temperatur, typ av tvätt (vit/kulör/fin) med mera. Inga fippliga små knappar, touchdisplayer, "smarta" funktioner där man får välja typ "jeans" eller "handdukar". Finns det över huvud taget att få tag på i nyskick? Någon som kan tipsa om modeller?
 
Det är så tråkigt! På återvinningscentraler står det mängder av såna maskiner, de flesta har troligen bara småfel. Men man får inte ut dem därifrån om man inte sticker till lite pengar till vakterna.
Hör med säljare av nya maskiner, de tar emot gamla och vill bli av med dom.
 
T
Vi har en relativt ny Siemens (2015) som iaf delvis stämmer in på det du söker. Den har en "ratt" att vrida för att välja program, centrum på knappen är maskinens av/på. Sen har den även en display, några extraknappar och smarta funktioner. Är nog svårt att komma ifrån finesserna på en ny maskin om man samtidigt vill ha hög kvalitet.
 
M
Vi kör Bosch med i-DOS. Suveränt. Inget pill med att fylla rätt mängd. Välj auto och den doserar vatten och tävttmedel själv. In med kläderna och tryck start, that's it! Vi har säkert mer än halverat tvättmedelsåtgången jämfört med tidigare maskiner, vilket också är ju bra.

Den har ett runt vred för att ställa in vilket program man vill köra om man inte vill ha automatik, tex bomull, syntent, ylle, osv.
 
Redigerat av moderator:
Cylinda har också kvar sitt vred med standardtvättar där du stoppar i tvätt, väljer program och sedan trycker på start.
Hyfsat stora knappar för att välja temperatur. Sedan finns det tillval och andra smarta funktioner, men de behöver man ju inte använda.
Min gamla maskin från 2001 har också programvred och sedan knappar för temperatur och tillval - tvättar fortfarande lika bra som den var ny.
 
Precis en sådan har jag, köpt 2010.
Men det är en frontmatad, TT 362. Den är superbra!
 
När det kommer till enkla maskiner av bra kvalité så tycker jag personligen att det bara finns en maskin som gäller: Miele WDA 111
Klassiskt utseende med enkelt vred och extremt lätta inställningar. Bra kvalité i regel, mer gediget byggt än det mesta andra.

Dock håller ju inte miele för evigt dem heller längre. Men en som skruvat på maskiner kan instämma i att det är extrem skillnad i materialkvalite på Miele jämfört med ex Cylinda, beko, grundig m.fl
 
A
Naeh inte någon extrem skillnad
Mest att miele har ett års garranti
Och cylinda 5 år
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Skall man mot förmodan köpa cylinda så får man ju tänka sig för och veta vad man gör så att man i alla fall köper "sverigetvätten" och inget beko tillverkat åbäke från en radio/tv fabrik i Turkiet. Visst bygger cylinda bra maskiner. Själv har jag bara service åt cylinda vissa tider på året men Asko året om. Kan tacka dem väldigt mycket för den höga omsättningen jobb vi har. Elementbyten är extremt återkommande i vår region, även stötdämpare och elektroniker. Samt ca 10-20 lagerhaverier om år. Sköter man om sina maskiner och inte överdoserar och överlastar samt ser till att den står på ett riktigt golv och i våg så kan man få många maskiner att överleva länge, även gamla upo och selectro
 
nikasp
Vi har också i-Dos och vred för programmen. Så jäkla skönt att kunna köra 20-25 tvättar utan fippel med tvättmedel förutom att det går åt så lite. Finns många funktioner som jag använder (snabbare program, mer/mindre tvättmedel och barnlås) men inget man måste använda.
 
Kolla in LG med direktdrift, de har 10 års motorgaranti. Och finns även med vanligt vred för programval.
Vi köpte en 2010 och den har fungerat klanderfritt, tyst är den också.
 
nikasp
Jag tror att de flesta med kolborstfria motorer har 10 års motorgaranti så ingen anledning att köpa något annat. Vi kör Bosch som verkar vara samma maskiner som Siemens (var mest sugen på Siemens som jag haft i ett par boenden innan). Körde på Bosch då jag fick till ett bra paket där trumman i tumlaren har belysning, låter löjligt men är väldigt trevlig funktion mot att gräva i ett mörkt hål.
 
M
Glöm inte att det finns appar om man nu måste göra allt ännu enklare ;-). Det kanske kan få ungarna att tycka att det är kul att tvätta?! :surprised:
 
Vi lyckades få tag i en Miele WDA 111 men modellen är egentligen utgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.