Hejsan!

Tänkte höra lite från expertisen här om vilket golv som är mest lämpligt i en vedeldad bastu.

Bastun i det här fallet är en fristående konstruktion (utbyggnad) isolerad och med golv av spånskivor.


Vad är det som krävs för att skydda ett sådant golv från fukt med exempelvis en plastmatta? Eller är klinkers ett bättre alternativ?

Mvh

/vold
 
Redigerat:
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Jag tänker att du bör kanske undvika plaster i bastun pga av värmen. En plastmatta är troligtvis fylld av kemikalier som möjligtvis förångas av värme.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
Jag skulle köra på plastmatta, det blir inte speciellt varmt på golvet i en bastu. Självklart behöver det kompletteras med golvskyddsplåt eller liknande vid bastuugnen där det kan bli varmt och gnistor flyga ut.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Är det spånskivor och du inte vill göra någon större ombyggnad av golvet är det plastmatta som gäller.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
Kör på plastmatta. Klinker vill du inte springa barfota på utan golvvärme.
 
Blir det inte halt på mattor då det ligger vatten på?
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Blir det inte halt på mattor då det ligger vatten på?
Lika halt på vanlig klinkers/kakel. Har allt vårt med klinkers i bastu och utanför det blir halt även här så det är ingen skillnad.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
våtrumsmatta fungerar hur bra som helst till vedeldad bastu. har det i våran bastu. Mörkt träbeklädd bastu med vedeldad kamin och våtrumsmatta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limpatraz och 3 till
  • Laddar…
Hejsan!

Plastmatta som gäller således. :)

Vad jag hört måste man måla på ett fuktskyddande ytskikt av något slag innan man lägger mattan. Räcker det så eller måste man även flytspackla för att få jämnt golv och fall till brunn?
 
Redigerat:
booonie skrev:
våtrumsmatta fungerar hur bra som helst till vedeldad bastu. har det i våran bastu.[bild]
Riktigt snyggt. (y)

Hur gjorde du innan du la mattan?
 
Under är det spånskiva och 50mm isolering
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
booonie skrev:
Under är det spånskiva och 50mm isolering
Kan låta som en dum fråga, men limmade du mattan rakt på spånskivan?

Ser f.ö att du hart en skrapa i bastun, blir det mycket vatten på golvet efter ett bastubad om man inte har fall mot brunn?

mvh
 
Det beror helt på hur man använder bastun. Kastar man mycket vatten på aggregatet/bastuugnen och eventuellt även väggarna blir det antagligen blött på golvet. Sitter flera personer länge i hög temperatur genererar det en hel del svett som droppar ner på golvet, framförallt om man sitter utan handduk.

I vår bastu hemma blir det lite blött av svett, lite blött när vi missar aggregatet med vattnet och ganska mycket blött när barnen tömmer vattenflaskor eller som när de var mindre och fick sitta i badbalja inne i bastun.

Vi har tyvärr inte golvbrunn i bastun hemma, men den dagen vi gör om bastun kommer vi sätta in det. Då blir det dessutom smidigare att städa, bara hälla/spruta ut vatten och raka mer i brunnen efter avslutat bastubad.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
vold skrev:
Kan låta som en dum fråga, men limmade du mattan rakt på spånskivan?

Ser f.ö att du hart en skrapa i bastun, blir det mycket vatten på golvet efter ett bastubad om man inte har fall mot brunn?

mvh
Ja den limmades direkt på spånskivan.
Har byggt in lite lutning på golvet mot mitten.
Det mesta vattnet kommer från när man tvättar sig.
 
  • Gilla
vold
  • Laddar…
murak
Jag hakar på ämnet då jag själv klurat en hel del på golv i vedeldad bastu.

Vi har en friggebod á 15m2 (3x5m) där halva ska bli bastu. Golvet består av reglar 45x145 cc60 samt golvspånt och är inte tokstabilt när man hoppar på det varför jag uteslutit flytspackel och kakel. Kvar är plastmatta. Vi behöver definitivt fall till golvbrunn då det ska badas bastu på finskt vis, dvs man värmer vatten i aggregatet och tvättar sig i bastun.

Så hur gör man fall utan flytspackel? Jo, planen är att lägga våtrums-golvspån 22mm ovanpå befintligt golv och kila under för att skapa ett fall mot mitten av golvet.

3D-ritning av reglar och golvspånt i vedeldad bastu under konstruktion med centralt golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni förstår bilden. Det blir alltså bara fall från två håll, skulle det bli vatten kvar på den plana biten utåt väggarna får man dra ett par tag med skrapa.

Tipps ang matta är att Tarkett har våtrumsmattor helt utan ftalater. Sen finns det en firma som även säljer PVC-fri matta, men dom kommer jag inte ihåg vad de heter. Vad man än väljer så ska inte golvet i bastun bli särskilt varmt om ventilation etc funkar som det ska.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanneDarko och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.