Väcker tråden till liv
Jag själv letade slang och det som många har skrivit stämmer inte.
Jag hade min utspänd med snören i båda ändar och så låg den där i c:a 24 timmar i 20 grader, nu vill den inte dra ihop sig längre. som tur trodde jag inte på det som skrevs här. då det är halva pris mot andra.
 
pjapen skrev:
Väcker tråden till liv
Jag själv letade slang och det som många har skrivit stämmer inte.
Jag hade min utspänd med snören i båda ändar och så låg den där i c:a 24 timmar i 20 grader, nu vill den inte dra ihop sig längre. som tur trodde jag inte på det som skrevs här. då det är halva pris mot andra.
Menar du att den inte drar ihop sig när du kopplar den till spånsug eller dammsugare? Vilken dimension är det du provat, 50 lr 100 mm? :)
 
Snailman
Jaha, slang står på inköpslista till beställda cyklonen från Kina, vad komplicerat alltycks vilja bli. :confused:
 
  • Gilla
Solkväll
  • Laddar…
Jag behöver köpa 2 m spånsugslang. Var hittar jag en bra slang?

Hittar följande:

3m: http://www.clasohlson.com/se/SPÅNSUGSLANG-/50-7707
6m :http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ugar-och-tillbehor/tillbehor/sugslang-349031/

Är någon av dem vettig? Julaslangen verkar ju inte så bra efter det jag läst i tråden - men är osäker om det är samma slang idag.

Har byggt ett rörsystem för att slippa hålla på att flytta runt spånslangen. Nu har jag kapat upp min slang i bitar och det räckte till bandsåg, svarv och spånsug, men hyveln som behöver kunna flyttas fick vara utan.

Vill förstås helst ha den idag, men vill inte ha något skräp.
 
Jag använder fortfarande 100 mm slangen från Jula till bordssågen. När den väl blev kapad till rätt längd (ca 3 m) och hade legat utdragen ett tag så fungerar den utmärkt. Plasten är seg och hållbarheten har jag inget att anmärka på. Jag kan tänka mig att köpa den igen om jag mot förmodan skulle behöva mer 100 mm slang. (Pga hyveln jag köpte i somras så håller jag på att gå över till 125 mm.)
 
SnickareHobb skrev:
Är den här slangen bättre? Det står "industrislang av högsta kvalitet", men det är ju säljaren som säger så:
[länk]
Jag kör duabalangen (125) men har inte jämfört med julas. Det är en rejäl slang utan dragspelseffekt och hyfsat slät insida.
 
Jag har nu beställt duabslangen.
 
Har testat duabslangen och tycker den ser riktigt bra ut. Mycket nöjd. Ganska slät insida och smidig slang.
 
Håller på att bygga ett spånsugesystem i verkstaden nu och ville höra vad ni säger.
Stommen bygger på 50 mm avloppsrör kopplad till en cyklon och en Kärcher grovis (spec). Från 50 mm rör blir det antingen (invändig) 51 eller 38 mm slang fram till maskin. Än så länge inget konstigt?

Fast nu har jag även en hyvel som behöver kopplas på. Jag tänkte först spåntratten skulle vara 75 mm men den var dryga 90 mm, så 100 slang.
1a) Skulle 100 mm slang fungera eller bör jag gå upp till 125 mm som Jac?
1b) Fungerar 50 mm rören eller har jag underdimensionerat allt?
2) Kommer grovis med cyklon orka med eller måste det till större effekt/luftflöde?

Eller blandar jag ihop damm- och spånsug?

Tack på förhand :)
 
Tror inte du lyckas koppla hyveln till ditt system tyvärr. Hjälper inte mycket att gå upp till 125 mm på slutet när resten är dammsugare och 50 mm.
 
Det är litet den tanken jag har tänkt också. Lika så att hålet från spåntratten även är ca 90 mm och i vinkel.
Men vad tror vi är svagaste länken; den låga effekten eller att 50 mm rören/cyklonen sätter igen? Även om det är tråkigt så är det mycket roligare att sopa hyvelspån än dammspån :)

Edit: Att flödet inte räcker bekräftas av denna tråd spånsug på duab
Mitt flöde strax under 300 m^3/h.
 
Redigerat:
Kör i inte vectrex sin hyvel till cyklon+elektrolux? Kolla hur han löst det?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
För mig fungerar det bra faktiskt. Visst tappar jag lite spån ibland men det tror jag mer beror på hyveln och spånstosens konstruktion än att det bara är 50mm rör och dammsugare.

Det jobbigaste är att man fyller upp även en 70 liter spånbytta på nolltid när man gör sådant som jag gör i filmen nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=5q0moi9w8Hs
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.