Hej!
Har precis köpt en fyrarummare till mig och barnen mitt inne i centrum. Just nu är planen att bo i den i ca fem år. Sedan gissar jag att barnen skaffat något eget och då kanske jag vill röra på mig.

Lägenheten är fräsch och fin förutom i kök och badrum två. Köket har åttiotalsinredning som den förra ägaren "home-stylat" genom att måla luckorna. Tyvärr är det fortfarande ett väldigt slitet och opraktiskt kök. Jag har tänkt sätta in ny köksinredning så fort vi kommit iordning en aning i lägenheten. Men även om jag gör detta för min egen skull så känns det viktigt att försöka göra något som många kan gilla och som ökar lägenhetens värde … Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med tips och trix!

Idag är köket fyra meter inredning längs en vägg. För min egen del så skulle jag gärna ha en rejäl köksö med kanske fyra fem sittplatser och med spishäll. Men då finns det inget utrymme för ett traditionellt matbord. Man skulle istället få ta typ sju steg in i vardagsrummet där det finns utrymme för ett matsalsmöblemang. Vad tror ni om att bygga en köksö? Hiss eller diss ☺️?

Vita luckor tänker jag att det borde vara ok, men kanske är det mer tidlöst med släta luckor än med luckor med inbyggt handtag? Eller så är traditionella spegeldörrar bäst?

Jag tycker HTH-kök är fina men kanske är Ikea bättre? Det är ju enklare/billigare för en spekulant att byta luckor och få det den personen vill ha med Ikea . Vad tror ni, Ikea eller hth?

Jag skulle gärna minska mängden överskåp radikalt och hellre ha t ex vit glasmosaik eller något snyggt kakel på väggen. Bra eller dåligt?

En upphöjd diskmaskin skulle jag också gärna ha. Det kan väl inte vara fel?

Om jag kollar på mina grannar så tror jag att lägenhetens målgrupp är unga par med familjeambitioner som inte vill släppa taget om stan samt frånskilda med barn eller äldre par som vill bo så rymligt och centralt som de har råd med. Det är en lägenhet inte en våning … så den lockar inte människor med exklusiva behov.

All input, tankar och funderingar är välkommen!
 
Med så kort horisont och där ekonomin i form av värdehöjning är viktig, så hade jag köpt ett kök på blocket. Diskmaskin som är upphöjd ser inte riktigt klokt ut.
 
Jag tycker du ska köra på ett Ikea kök, vita släta luckor. Eventuellt köpa beslag från annan firma istället för att köra Ikeas egna eftersom köket då kan bli en aning 'tråkigt'(ser likadant ut överallt). Angående kakel så tror jag absolut inte på glasmosaik, om det är de där pyttesmå kvadraterna du menar? Kör ett ett tidslöst men ändå modernt kakel, alternativt stenplatta som bänkskiva och som sedan fortsätter en bit upp på väggen.
Köks ö tror jag absolut på! Finns möjlighet att öppna upp till vardagsrummet och matsalsdelen? Om ja, tror jag det hade varit en god idé.
Du har ingen planlösning över lägenheten idag du kan dela med dig av?
Upphöjd diskmaskin ser jag inget behov av..men däremot uppphöjd ugn!! Samt inbyggd micro!
 
BirgitS
Om man har barn som sitter i barnstol vill man nog inte ha en köksö eftersom det blir för högt för barnet och man vill inte heller ha ett litet barn som spiller mycket i vardagsrummet. När flera sitter bredvid varandra längs en köksö blir det svårt att prata med varandra.

Om du sätter in en köksö med spishäll måste du numera även ha en liten utslagsvask där. Det blir ofta omständligt att dra dit vatten i en lägenhet.

När det gäller luckor så är det rätt omöjligt att veta vad som är populärt om 5 år. För 5 år sen var det vita luckor som gällde men nu är vita luckor ute och det är gråa luckor som är populärt. Det hänger också ihop med lägenhetens ålder, i sekelskifteslägenheter blir det sällan fel med spegeldörrar men tvärtom i funkiskök.

Det är inte bra att ta bort överskåp om man inte ser till att få in tillräckligt med förvaring på något annat sätt. Motsvarande gäller upphöjda diskmaskiner, det är bekvämt men man förlorar samtidigt 60 cm arbetsbänk.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag satte in IKEA-kök i mitt nybygge för 10 år sedan; helvita av högre kvalitet och med andra exklusiva handtag i stål och skinn (just det! De är fortfarande mycket snygga!). Köket håller än just för att det är så enkelt. Blev billigt också; monterade själv men snickare hängde upp överskåpen.
Ta inte bort skåp. Jag är tveksam till köksö som fler andra tidigare påpekat. Är köket slitet kan det vara ett lyft med nya skåpluckor. Undvik att flytta diskmaskin. Undvik inbyggd ugn/micro. Micron börjar väl snart bli omodern? Jag ser att mina döttrars familjer och deras bekanta slängt ut micron. Jag använder den själv bara för att tina hundmaten ...

Det går mode i bad och kök. Tveksamt om du får tillbaka någon kostsam investering. Fixa fräsh-heten för din eget välbefinnande men se ekonomiskt på lösningarna då du inte avser stanna så länge.
 
KristinaRT
Från mitt perspektiv skulle jag säga:
1) upphöjd diskmaskin kanske är praktiskt, men man förlorar yta och förvaring, och jag har ännu inte sett någon monterings-version som är snygg.
2) för att en köksö ska se bra ut krävs en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, där en köksö blir som en naturlig avdelare. Om inte ser det bara dumt ut.
3) Jag tycker tanken med IKEA är bra, då kan evt nya ägare enkelt byta stil genom att byta luckor, och glöm inte inredning i skåp/lådor som också kan förnyas på ett enkelt sätt!
3) om det är en bra idé att ta bort överskåp beror på hur mycket skåpsutrymme det finns. Vissa ersätter med öppna hyllor, men tänk noga innan du gör det - Jag personligen (och många med mig) hatar att förvara saker på öppna hyllor i kök (flott+damm = gräsligt att städa)... Det värsta som finns är ett kök med för lite skåp/förvaring, men ett extra högskåp sväljer mycket som det är den totala mängden som räknas, det behöver inte nödvändigtvis vara överskåp.
4) om du menar glasmosaik, typ 2x2 cm upplever jag det som ute (och dessutom opraktiskt!). Större plattor är bättre eller något annat, som rostfritt eller stenskivor. Blanka 10x10 blir aldrig helt omoderna, de är kanske inte jätteroliga men de är väldigt neutrala och kan fungera i (nästan) alla kök alltid.
5) Släta luckor är oerhört mycket enklare att rengöra - du ska själv bo där så tänk praktiskt :)
6) vad gäller vitvaror - välj vad som passar dig. Om du inte vill ha micro, som någon föreslog, se ändå till att det finns plats till en eftersom de flesta vill ha en och fristående är ruskigt fula och opraktiska!
Dessutom, om 5-10 år börjar det förmodligen ändå bli dags att byta något av vitvarorna. Jag gillar separata delar (häll, ugn, micro, kyl, frys etc) eftersom det då är lättare att byta ut om någon del krånglar eller går sönder. Och jag gillar vita vitvaror, absolut inte svarta som jag tycker är gräsligt! Men det är min syn :)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Skippa köksön säger jag. Ekonomiskt är nog det bästa att bara spendera så lite som möjligt, ikea kök med vanliga handtag. Alla krångliga och "fiffiga" lösningar är dåligt. Vanligt och tråkigt är nog tyvärr bäst
 
Upphöjd diskmaskin är ett "måste". Den används ofta och man vill inte ner på golvet i onödan.
Ha heller ett skåp under för grejer som sällan används.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
När du planerar ett kök för att det ska sälja är det viktigaste att tänka traditionellt. Allt som någon kan uppfatta som konstigt eller fult är inte säljbart. Jag föreslår att du tänker familj eftersom det är fyra rok.
Mycket förvaring, ta ej bort väggskåp och bygg ingen ö.
Diskbänk med två hoar, jag förespråkar alltid rostfri bönk - så lång som möjligt.
Höj inte diskmaskinen om det gör att beredningsyta i köket försvinner. Man vill få plats med flera matlagare i köket, inte endast en.
Sätt inte ugn o micro i högskåp av samma anledning som ovan. Ugnen under hällen och micron i ett väggskåp är bäst.
Vita släta luckor säljer alltid.
När du nämner valet HTH el IkEA...ta det billigaste och då vinner Ikea.
Från när är fastigheten? Kan du välja t ex kakel för att flirta med byggåret.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Charlie2 skrev:
När du planerar ett kök för att det ska sälja är det viktigaste att tänka traditionellt.
Låter vettigt, vi håller på med ett ganska litet kök och jag hade gärna haft upphöjd ugn och upphöjd diskmaskin verkar även det trevigt (men lite "udda") - helst hade jag haft 2st diskmaskiner eller en Fisher & Paykel med dubbla lådor...

Men när man har begränsade ytor så är traditionell placering av maskiner samt överskåp nog att föredra trots allt... Så blir det för oss. Själv tror jag högblanka luckor och integrerade handtag i luckorna är på väg ut, när IKEA har allt i sitt sortiment så blir det inte hippt längre efter några år, bara "daterat". Tror på nåt klassiskt...
 
JohanLun skrev:
eller en Fisher & Paykel med dubbla lådor...
Som jag har. (y)
(Min kompromiss eftersom jag också ville ha stor bänkyta.)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
haavard skrev:
Som jag har. (y)
(Min kompromiss eftersom jag också ville ha stor bänkyta.)
Tyvärr är de ju ganska dyra, plus att jag förstått kräver visst "underhåll" för att fungera problemfritt... Men iden är ju fantastisk... Det blev en traditionell maskin för oss... denna gång... Kanske växer marknaden för "dubbellådor" :)

Ska ju finnas en "comfort lift" där undre korgen kan höjas, om det funkar i praktiken vet jag inte, men kan ju vara en kompromiss om man inte får plats med en upphöjd maskin...

img_dishwasher_benefit-compressor-1.jpg

edit: lägger till en bild på den smarta "dubbellådan" också, man kan altså diska de två lådorna oberoende av varandra om jag förstått rätt... Dvs man kan fylla en låda med smutsig disk samtidigt som den andra lådan är klar eller nästan klar...
Fisher-Paykel-DishDrawer-3.jpg
 
Redigerat:
Vad för underhåll då? Min är bara två år men har klarat sig utan både underhåll och "underhåll". Innan dess hade jag en med enkellåda i 5-6 år i mitt förra boende. Också utan problem.
 
Jag googlade om dessa maskiner, och på flera ställen läste jag att de kräver att man rengör dem då och då... Det kan ju iofs vanliga maskiner kräva också, men vår förra maskin höll ihop med ca 1 rengöring av silen per år, då var den dessutom inte ens skitig, plus att en mikrobrytare för nivån hade "kleggat" fast efter typ 10 år. Skänkte bort den förra året, den funkade då bra fortfarande... Säkert 15 år gammal, och whirpool som var billig...

Hade maskinen kostat som en "vanlig" diskmaskin så hade jag nog vågat slå till... Dessutom valde jag en så tyst maskin jag kunde hitta. Det är ju alltid en balansering av egenskaper, kvalitet och pris...

Men det är väl inte allför långsökt att tro på att dessa "låd" maskiner är mer komplexa och därigenom "kräver mer", nån skrev man måste vara ingenjör för att ha en (vilket jag iofs är men... även småbarnsförälder, då har man inte alltid tid att utföra ingenjörssysslor i vardagen;)) Du får återkomma om 5 år, när det kanske är dags att leta ny maskin, med rapport om hur lådmaskinen hållit i längden... :)

Finns ju även "lådfrysar" med lådor man drar ut, som "håller" kylan bättre. Även detta verkade grymt smart, men dyrt. Och inte standardformat...

Men detta vart väldigt OT, dock är det ju inte fel att lyfta fram att det finns smarta maskiner, om man har ekonomin...
 
haavard skrev:
Som jag har. (y)
(Min kompromiss eftersom jag också ville ha stor bänkyta.)
Hur är ljudnivån på din?
Morsan har en kanske 8 år gammal med "dubbellåda" och tycker dom låter lite väl mycket, speciellt den nedre. Är det bättre på de nyare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.