Antar att jagkommer ha fler frågor därför får rubriken vara lite generell så kan jag samla mina frågor här :).
Håller på planera en boda som jag tänkte dela upp i två delar, en bastudel och en relax.
Nuvarande ritning har elaggregatet under fönstret på motstående sida om där man kommer in.
Men har läst att man ska ha den så nära dörren som möjligt. Kan detta funka eller kommer det blir för kallt vid dörren ? Utrymmet är ca 280x180x210cm

3D-ritning av en bastu med två figurer, elaggregatet under fönstret mittemot dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pär Gabrielsson och 1 till
  • Laddar…
Att ha aggregatet vid dörren är för tilluftens skull. Bygger du i en bod kan du dock lösa det på andra sätt, ha trallgolv eller sätta en ventil på ytterväggen under/bredvid aggregatet till exempel.
 
Gäller detta även om det är ett elaggregat ?
 
Ja. Du behöver iofs inte lika mycket tilluft till ett elagg som till en vedspis, men skälet till att ha aggregatet vid dörren är tilluften. Och som sagt, då det inte är en 70-talskällare du bygger i så kan du ju välja andra sätt att få in den lilla luft du behöver.

Sen borde du förstås bygga med vedspis, men det är en fri värld. :)
 
Smart det där med dörren, tänkte att den fick gå innåt för att en eventuell eldstad kom ivägen. Men bara med några cm så den går nog att flytta lite grann. Ser att du inte isolerat eller satt luftspalter. Sätter man bara luftspalter om man isolerar ?
 
Luftspalter har jag väl iofs i och med att jag inte isolerat, men är det något särskilt du tänker på? Så länge du inte plastar in någonting borde du väl inte heller behöva ha extra luftspalter, och mig veterligen finns det ingen som rekommenderar att man plastar in ett uthus som normalt är kallställt.
 
Räknas bastufolie som plast ? För tanken var väl att sätta isolering och bastufolie.
 
Redigerat:
Nej, plast är det väl inte, men jag tror inte att du behöver det för fuktens skull. Å andra sidan är det ju reflekterande, så det hjälper väl till att hålla värmen inne i bastun. Du kanske får lite snabbare uppvärmning alltså, och det kan ju vara skäl nog till att sätta upp det.
 
Tror jag är inne på 4e designen nu av detta och det växer varje gång. Nu har det blivit lite mer än en bastu. Det är en relax/matrum samt ett loft där man kan övernatta. Två frågor:
-Hur tjock isolering behöver man i väggarna/tak?
-Måste denna typ av hus ha någon sorts värme på hela tiden ?

3D-design av en byggnad med loft, sängar, relaxavdelning och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-design av byggprojekt som visar bastu, relax/matrum och loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Hur gick det med det här? Funderar själv på något liknande men ev. isolerat bygge med dusch, toa och bastu.
 
nikasp nikasp skrev:
Hur gick det med det här? Funderar själv på något liknande men ev. isolerat bygge med dusch, toa och bastu.
Blev tyvärr inte av. Planer hann ändras :/
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.