M
Japanskt hantverk kan vara väldigt fint tycker jag. I den här dokumentären visar de lite om hur det går till när en möbelsnickare väljer material och snickar ihop väldigt fina bord utan vare sig spik eller skruv. Riktigt fint hantverk. [video=youtube_share;rMtSc2MJLcw]http://youtu.be/rMtSc2MJLcw[/video]
https://youtu.be/rMtSc2MJLcw
 
Redigerat av moderator:
Vart hittar man en sån hyvel han har i början? Den han drar mot sig?
 
M
hafdell skrev:
Vart hittar man en sån hyvel han har i början? Den han drar mot sig?
Jag undrade också det! Lite samma idé som en japansk såg.
 
Workshopheaven.co.uk har slut i lager nu, deras verkar dock lite extra fancy... Själv köpte jag mina i Japan, några på en järnhandel och några på stora varuhuset. De var väldigt billiga, så jag köpte en hel drös.
Jag håller inte med om att det är samma idé som en Japansk såg, hyveln brukar ju i regel inte börja sig när man trycker... däremot är det lättare att dra en hyvel mot sig om man har en värdelös hyvelbänk, man kan ju ställa sig själv som stopp mot bänken. De är dock lite stökigare att ställa bra, eller att få dit spånbrytaren rätt är stökigt. När allt är på plats är det rätt lätt att knacka så att bladet sticker ut rätt längd och lika mycket på båda sidor, åtminstone om man har en mindre hammare.
 
Ser ingen jättepoäng med en draghyvel om man inte sitter på golvet o snickrar, eller som Svante var inne på, har en hyvelbänk med dåliga fastspänningsmöjöigheter. En "modern" metallhyvel med bra o stabila inställningsmöjligheter känns enklare på de flesta vis.

Med det sagt har fine tools ett gäng att välja på https://www.fine-tools.com/jhobm.html
 
Med de usla hyvelbänkarna som japanerna hade förr kan jag tänka mig att det var lättare att hyvla dragande än att hyvla skjutande.
Nu har vi tillgång till både bra hyvelbänkar och lättanvända hyvlar med gjutjärnskropp så jag har svårt att se vad det skulle vara för mening med att skaffa en japanhyvel.
Vill man nödvändigt ha en kan det ju inte vara svårt att snickra en.
 
Nu finns det flera nätbutiker world wide som säljer japanska verktyg och kinesiska för den delen.

Oftast har man som människa bättre kontroll när man drar något mot kroppen än skjuter det ifrån sig.

Sedan vet jag inte om det beror på deras usla rättare sagt obefintliga hyvelbänkar som har gjort att dom drar verktygen mot sig, såg och hyvel.

Det är lite mera att tänka på (som mycket annat när det gäller japanska traditioner) när man tillverkar en japansk hyvel än dom som vi använder. Men det är ingen raketforskning.
Hyvelstålet och spånbrytaren sitter väldigt mycket tightare i kroppen, näst intill fast och sulan är konkav framför och bakom stålet. Så sulan har bara kontakt med trät på tre punkter fram till och runt stålet och baktill.

Själv drar jag ofta (hyvlar jag kan hålla i en hand) mot mig än skjuter när jag ska bryta en kant eller putsa till något.

Det är lite svårare att få grepp om hyveln om man inte är van eller har starka nypor efter som man bara klämmer åt och inte håller runt ett handtag eller knopp.

Att snickra utan spik eller skruv det har vi även i övriga värden gjort väldigt länge och även gör i dag.
Men kina och japan är sjukt grymma på att foga ihop trä. Där ligger västerländsk snickeri långt efter.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Obefintlig är nog bättre beskrivning än usel då det har stora fördelar också, tex att kunna jobba lika bra mobilt på ett tempeltak som i verkstaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.