Om du skruvar en rak bit (2.40) på en 2"x2" regel nett och sågar med sidoanhall uppifrån genom masoniten får du en fin kil från regeln.
 
Borde vara enkelt att skruva en lodrätt regel bredvid den lutande regeln då slipper man hålla på och palla.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
S
smurfen72 skrev:
Borde vara enkelt att skruva en lodrätt regel bredvid den lutande regeln då slipper man hålla på och palla.
förstör så mycket isolering då
 
Azkel skrev:
Jag tackar för både konstruktiva och kreativa förslag. ;) Jo, att regla horisontellt och sätta skivorna liggande är ju kanske det lättaste sättet om jag inte hittar en "justerbar infästning". Jag törs inte ge mig på att såga till en kil som är 240 cm lång och går från 0 till 20mm. Tror min OCD kommer övergå i fullt raseri i den processen...

// Azkel
Det är inga svårigheter att såga en sådan kil, med en vanlig cirkelsåg, om du istället gör den 10-30 eller 20-40 på 2,40.
 
Massor med förslag, jag tackar och bockar!! Börjar inse att det blir någon form av "manuell" hantering. Finns ingen snygg ställbar infästning för just detta ändamål...

// Azkel
 
SBH skrev:
förstör så mycket isolering då
Är det yttervägg ?
 
smurfen72 skrev:
Är det yttervägg ?
ja, dessvärre...
 
S
Azkel skrev:
ja, dessvärre...
det går att sätta nivell regel eller virke med karmskruvsvariant.
 
Azkel skrev:
ja, dessvärre...
Då skulle jag sätta dit en 32*50 utanpå befintliga reglar då får man dit lite mera isolering också. I stället för att palla mellan skulle jag dra i skruv med hyffsat stor skalle i bef regel med ca 0.5 meters mellanrum som får sticka ut lagom beroende på hur mycket som ska pallas sen monteras 32*50 dikt mot skruven.
 
Djupt imponerad av all kunskap som ni delar med er av! Nu har jag fått en massa bra förslag på saker jag inte tänkt på eller kände till. Jag bugar av tacksamhet!!

// Azkel
 
smurfen72 skrev:
Då skulle jag sätta dit en 32*50 utanpå befintliga reglar då får man dit lite mera isolering också. I stället för att palla mellan skulle jag dra i skruv med hyffsat stor skalle i bef regel med ca 0.5 meters mellanrum som får sticka ut lagom beroende på hur mycket som ska pallas sen monteras 32*50 dikt mot skruven.
Här är en skruv som jag har använt mycket till just den här metoden. Essve säljer den som en karmskruv, något som den inte funkar så bra till.
http://essve.se/webcatalogue/karminfastning/1011362-karmskruv-l8-vass-spets-tra-betong/
 
  • Gilla
Jollan87
  • Laddar…
Tiofingers-Perra skrev:
Här är en skruv som jag har använt mycket till just den här metoden. Essve säljer den som en karmskruv, något som den inte funkar så bra till.
[länk]
Så man använder alltså karmskruven bara som en distans för att trycka ut skivan i lod, förstår jag det rätt? Skivan fäster jag alltså fortsatt i regeln men med en annan skruv som jag skruvar "förbi" karmskruven?

// Azkel
 
Azkel skrev:
Så man använder alltså karmskruven bara som en distans för att trycka ut skivan i lod, förstår jag det rätt? Skivan fäster jag alltså fortsatt i regeln men med en annan skruv som jag skruvar "förbi" karmskruven?

// Azkel
Nej, man använder karmskruven för att fästa och avväga en regel (typ 32 x 50 som smurfen72 skrev). När det är gjort kan du fästa skivan i den nyuppsatta och avvägda regeln.

Själva avvägningen går till så att du skruvar fast den nya regelbiten (32 x 50 eller vad du nu vill ha) på de befintliga väggreglarna. Skruva djupt så att skruvskallen går ner några millimeter i träet. Efter det kan du backa tillbaks skruven så att regeln hamnar i lämplig position, det brukar gå bra att hålla ett pass mot regeln samtidigt som du justerar skruven.

Nu är det inte så lätt att råda när jag inte har några bilder, men själv skulle jag nog ha försökt trolla bort de där två centimetrarna på annat vis.

Lycka till!
 
Jag brukar använda en vanlig skruv med platt lite större skalle och dra i den i befintlig regel och låta den sticka ut så att skruvraden hamnar i lod sen monterar jag i det här fallet en 32*50 utanpå med vanlig skruv och den hamnar då också i log eftersom den får stöd mot skruv skallarna. Jag är inte så förtjust i skruven som det länkas till ovan men det funkar säkert det också.
 
smurfen72 skrev:
Jag brukar använda en vanlig skruv med platt lite större skalle och dra i den i befintlig regel och låta den sticka ut så att skruvraden hamnar i lod sen monterar jag i det här fallet en 32*50 utanpå med vanlig skruv och den hamnar då också i log eftersom den får stöd mot skruv skallarna. Jag är inte så förtjust i skruven som det länkas till ovan men det funkar säkert det också.
Aha, då förstår jag hur du menar! Nä, var och en blir salig på sin tro, karmskruvsmetoden har ju främst den fördelen att det går väldigt snabbt att räta upp en vägg. Jag börjar oftast med en regel i var ände av väggen, sen spänner jag snören mellan dem. Efter det monterar man resten av reglarna, med snörena som hjälpmedel. Det finns ju femtielva andra metoder att räta upp väggar på, men det här är en av de absolut snabbaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.