Har nu fått mitt hus, ett älvsbyhus -freja. Är mkt nöjd än sålänge.. Förutom med köket. Gubbarna håller på att sätta ihop grejorna, dock anser dom sig i det närmaste färdiga i köket. Det jag är missnöjd med är:

1, Under kylen ligger ju ett plastkar som skall leda fram vattnet vid läckage, detta sticker ut så att man ser det utanför dörrarna till kylen, Skall dom det?

2, Under dörrarna sitter fötterna till kylen monterade, kylen är vit, fästena till fötterna i metall. Där sitter ingen täck kåpa monterad över beslagen för fötterna. Tittar man på Bosch´s hemsida ser det ut som om det skall sitta en plåtbit framför och täcka... Enligt snickaren skall det vara som det är...

3, Under diskmaskinen är det inte heller ngn täcklucka.. dvs man ser fästen för täcklucka mm, men enligt snickaren... ja, det skall se ut så. Jag VET att det inte skall det.

Och det största problemet, som blir svårlöst tror jag..

4, Vid spisen. Spisen är 60 bred. Den sitter bra gentemot högra kanten av skåp och bänk skiva. Vänstra sidan, katastrof. Det glipar ca 3mm till bänk skivan, bänk skivan sticker ut ca 5mm utanför skåpet.. Varpå jag får ett tomrum på ca 1cm mellan spis och skåp!!! Dessa skåpen är ju byggda på plats och går inte att flytta vad jag vet.. Vad fanken skall jag göra??!!

5, flera lister som snickaren limmat dit har redan släppt ca 2mm..och han limmade dom idag.

6, ovanför köksfönstret är innertaket lite bockat (?), det slår nig 1cm i höjdskillnad på lägsta och högsta punkterna inom 1meter.. ser inte bra ut alls och det går ju inte att rätta till utan att ta ner taket.. vilket jag inte tror älvsbyhus är intresserade av...


Så, vad skall jag göra? Huset är inte slutbesiktigat ännu.. men om dom lämnar i detta skick till slutbesiktningen, kan jag kräva att dom åtgärdar då?

??? ???

//Daniel


Bilder kommer så fort jag får igång min sida.. Ingen som vet ngt bra ställe att lägga bilder?
 
givetvis, OM det nu inte skall se ut så..vilket är synnerligen tveksamt för att inte säga omöjligt hade jag krävt att det skall fixas och hållt inne med "kulor" tills de löst problemet på ett för dig godtagbart sätt.

Lycka till. :)
 
  • IMGP0592.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående "sockel" till kylskåp / diskmaskin säljs de inte i Sverige. De finns med på bild men nånstans står det "OBS: Säljes ej i Sverige/Nordiska länderna"

Ska du ej ha list runt spisen där det är glipa?

1 cm på 1m är inom toleransen.... 1% avvikelse. Inte illa. Här på jobbet har vi toleranser som får avvika 15% :D (Men det gälelr ej husbygge förståss :) )
 
Gäller verkligen den toleransen mellan köksskåp? Då skulle man alltså behöva acceptera 6mm glipa mellan VARJE skåp. Det vore ju löjligt.
 
jag tycker du ska fråga snickaren om han verkligen är en snickare......
 
hehe.. Köken kommer ju dock från älvsbyhus och är monterade när huset kommer...

Diskmaskinen har jag hittat listen till iaf... verkar dock inte som om snickaren tänkt sätta dit den... får se om ngn annan gör det:p


Jag mätte mellan spis och skåp idag, det är 12mm.. Skall ringa dom imorgon.
 
Deo skrev:
1, Under kylen ligger ju ett plastkar som skall leda fram vattnet vid läckage, detta sticker ut så att man ser det utanför dörrarna till kylen, Skall dom det?
Det är just det som är vitsen. med plastkaren att de ska sticka fram så att vattnet hamnar synligt och lättupptorkat ute på golvet. Kanske inte så viktigt i kålskåpsfallet, men samma typ av balja har man ju även under diskmaskinen som kan läcka betydligt mer med vatten.
 
En liten fundering, plastkaret nämns under frysen, är det möjligen så att den där skickliga snickaren inte har monterat något kar under diskmaskinen?
 
Kylar och frysar som är självavfrostande har en liten "mugg" på baksidan som ska ta upp överblivet vatten. Om denna mugg läcker så hamnar allt vatten på golvet, vilket man inte ser eftersom kylen/frysen står i vägen.

Så därför ska man ha samma balja till självavfrostande kylar/frysar som man har till diskmaskiner. För att slippa dolda fukt/mögelskador.

Kan tillägga att det är inga större mängder det rör sig om. Meningen är att vattnet ska avdunsta bort från muggen.
 
[quote author=Deo link=board=kokobad;num=1108078852;start=0#0 date=02/11/05 kl 00:40:51]Har nu fått mitt hus, ett älvsbyhus -freja. Är mkt nöjd än sålänge.. Förutom med köket. Gubbarna håller på att sätta ihop grejorna, dock anser dom sig i det närmaste färdiga i köket. Det jag är missnöjd med är:

3, Under diskmaskinen är det inte heller ngn täcklucka.. dvs man ser fästen för täcklucka mm, men enligt snickaren... ja, det skall se ut så. Jag VET att det inte skall det.

4, Vid spisen. Spisen är 60 bred. Den sitter bra gentemot högra kanten av skåp och bänk skiva. Vänstra sidan, katastrof. Det glipar ca 3mm till bänk skivan, bänk skivan sticker ut ca 5mm utanför skåpet.. Varpå jag får ett tomrum på ca 1cm mellan spis och skåp!!! Dessa skåpen är ju byggda på plats och går inte att flytta vad jag vet.. Vad fanken skall jag göra??!!
//Daniel

quote]

3) man brukar skruva fast en bit sparksockel på diskmaskinens sockel. Och så va det avklarat...Det är bara å säga till så fixar han det....

4)Glipar det 3mm mellan spis och bänkskiva? i sådana fall så är det ok, brukar vara runt 3-6 mm ungefär samanlagt på båda sidor.
Att bänkskiva sticker ut så mycket som 5 mm är lite mycket kanske, vi brukade släppa ungefär 3 mm på varje sida. Det blir snyggare så än att ha det exakt i skåpskanten. Men en cm glipa bredvid spisen kan du aldrig få igenom som nedslag på en besiktning. Inte i min värld i alla fall.

// Och så e det med det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.