Hej

Har ett lusthus på ca 20m2 som jag skulle vilja flytta ca 30-40 meter.
Marken är ganska platt men det finns inte utrymme att ställa dit en kranbil så jag undrar om det är någon som har några tips på hur man skulle kunna göra detta.

Lusthuset är monterat på plintar och det går såklart i nödfall att montera ner hela huset...

Tips?
 
Går det att komma till så räcker en rejäl hjullastare med förlängningsgafflar för att flytta ett så litet hus.

Annars beror det väll på vad för prylar du har tillgång till. För en lite kortare sträcka så skulle jag förslagit att skjuta in stålbalkar (eller för ett litet hus rent av typ trästolpar eller grova plankor) under huset, lyfta en aning i balkarna med domkraft och palla under för att komma loss från plintarna och sedan helt enkelt baxa eller dra det på balkarna till den nya positionen. Det fungerar ju så klart för en längre stäcka också, men det blir ju mer jobb med "rälsen".

För en längre stäcka som i ditt fall så är det nog enklast att lyfta huset och skjuta in en vagn under och köra det till rätt plats. Lyftet kan göras med domkrafter och pallning. Du bör försöka hitta en så låg vagn som möjligt. Höga lyft med domkrafter är farligt. Domkrafter av typen "vevkärring", https://www.hyreslandslaget.se/sv/e...ningomaterialhantering/vevdomkraft----10-ton/, är utmärkta till den här typen av jobb.
Huset kan behöva stabliliseras innan lyft med hjälp av plankor eller balkar.

En mellanvariant är ju att förstärka undersidan, lyfta det av plintarna med domkraft och rulla det på stockar, tänk vikingabåt, till nya positionen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.