Äger ett fritidshus som är byggt i början av 1900 all el är bytt någon gång på 80 talet och den är spikad utan så man kan delvis se ledningarna. På vinden har jag märkt att man har dragit elen längre sträckor för att slippa spika alldeles för mycket invändigt.

Vi håller idag på att bygga in en altan som ska bli ett nytt kök och utrymme där man kan hänga. Utbyggnaden är under tak. Här ute finns ingen el. Min tanke var att spika utanpåliggande el uppe på vinden och sedan koppla om denna i en kopplingsdosa när vi kommit fram till utbyggnaden för att sedan försörja inbyggnaden med el.

Jag behöver el till
3-fas spis
Kylskåp/frys (egen säkring)
Diskmaskin (egen säkring)
Micro, Lamp och vanliga uttag (ca 5st)

Frågor:
1. Hur många utanpåliggande kablar måste jag dra fram tänkte att till spisen behövs en 5 ledad och så kanske man behöver 1 till kylskåpet, 1 till diskmaskinen och 1 till micro och övriga uttag/lampor så totalt utöver spisen behöver jag dra fram 3? Eller skulle ni förbereda rör hur många rör/slangar behöver jag isofall?

2. Idag är elen spikad på balkarna jag antar man inte vill lägga dem i isoleringen eller är det ok?


Observera att detta bara gäller förberedande, ska försöka hitta en elektriker som kan koppla in allt i proppskåpet om man inte får för sig något =)
 
Standardsvaret på denna typ av fråga är att kontakta en elinstallatör i förväg som du kommer övrrens med angående vad och hur du utför det egna arbetet. Det kan bli svårt att hitta någon i efterhand som vill ta i detta.

För att öka chanserna att denne går med på att du gör en del arbete själv är att visa att du har en sund plan och nöjaktigt handlag. Och din plan ang antalet kablar är bra. Med sep kabel till kyl och DM skulle jag vilja ha minst två grupper till för uttag till micro och annat. Om det inte finns begränsningar i form av tex besvärlig förläggning så bör man inte snåla här.

Om det handlar om kabel så gör det inte så mycket att gå upp på den kalla sidan på vinden. Det ska man annars undvika pga risken för kondens. Det är heller inte fel att lägga både kabel och rör på den varma sidan, mot takskivan.

Om ni tänker tillämpa infälld förläggning i köket gäller det att planera övergången från kabel väl (placering av kopplingsdosor). Det kan av det skälet vara bättre med rör från centralen. Kortare sträckor kan man även dra (avmantlad) kabel i rör direkt till (första) uttaget.

En skiss på köket med alla uttag och kopplingspunkter utmärkta underlättar också i kontakten med elinstallatören. Snåla inte med antalet uttag.

Belysning är också en fråga som ni bör ha en idé om, framförallt då typ av belysning, en armatur i mitten av köket eller spottar.
 
Inte fundera på en till elcentral för den delen och dra en ny matning till den?
 
Bo.Siltberg skrev:
Standardsvaret på denna typ av fråga är att kontakta en elinstallatör i förväg som du kommer övrrens med angående vad och hur du utför det egna arbetet. Det kan bli svårt att hitta någon i efterhand som vill ta i detta.

För att öka chanserna att denne går med på att du gör en del arbete själv är att visa att du har en sund plan och nöjaktigt handlag. Och din plan ang antalet kablar är bra. Med sep kabel till kyl och DM skulle jag vilja ha minst två grupper till för uttag till micro och annat. Om det inte finns begränsningar i form av tex besvärlig förläggning så bör man inte snåla här.

Om det handlar om kabel så gör det inte så mycket att gå upp på den kalla sidan på vinden. Det ska man annars undvika pga risken för kondens. Det är heller inte fel att lägga både kabel och rör på den varma sidan, mot takskivan.

Om ni tänker tillämpa infälld förläggning i köket gäller det att planera övergången från kabel väl (placering av kopplingsdosor). Det kan av det skälet vara bättre med rör från centralen. Kortare sträckor kan man även dra (avmantlad) kabel i rör direkt till (första) uttaget.

En skiss på köket med alla uttag och kopplingspunkter utmärkta underlättar också i kontakten med elinstallatören. Snåla inte med antalet uttag.

Belysning är också en fråga som ni bör ha en idé om, framförallt då typ av belysning, en armatur i mitten av köket eller spottar.
Tack för svaret och förslag på extra faser ungefär i linje med min idé, att avmantla alla kablar innan första kopplingsdosan var ett bra förslag.
 
Ja det skulle ju nästan kunna vara ännu bättre. Jag har dock en gammal elcentral som jag ändå tänkte byta så kanske onödigt med 2. Om jag nu byter hur stor matning måste jag dra till den nya?
 
Utan att veta närmare så är standardsvaret 5G6 mm² och 16-20-25 A för huvudledningar till elcentraler. Om det enbart handlar om köket och de apparater som brukar finnas i ett kök, och ledningslängden inte är onormalt lång, så skulle 5G2.5 mm² och 16 A räcka långt. Så det beror på vilka förutsättningar som råder hos er. Svårt att säga så mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.