Hej
Vi renoverar och bygger till ett fritidshus vid en sjö.
Inga gamla fönster eller dörrar blir kvar. Men känner mig osäker på vilket material jag ska välja i fönster. Trä , plast eller aluminiumklädda. Alla försäljare säger olika. Har ni något förlag på ett bra fönstermärke också?
Ha en bra dag och ser fram mot era åsikter
MVH
Yvonne
 
Det beror mycket på följande saker:
- stil och ålder på huset
- hur viktigt är estetiken för er?
- Pengar
- hur mycket tid är ni berredda att offra för underhåll?

Sedan ska man välja vilken öppningstyp man vill ha:
- sidohängda utåtöppnande (enligt mitt tycke passar det bäst för fritidshus)
- toppswing (fult enligt min mening)
- sideswing
- Drehkipp.

Fritidshus har ofta mindre fönster och då är det viktigt att ha smäckra karmar och bågar. Annars tappar man ganska mycket glasyta. Plastfönster verkar då oftast mycket klumpiga. Vissa tillverkare har bågar/karmar som är smalare än andra.
 
Hej
Stilen det är inte byggt än. Det viktigaste är att få ett så underhållsfritt hus som möjligt då vi snart ska gå i pension. Det tar hårt från sjön och där kommer vi att ha stora fönster för utsiktens skull. Det är sjötomt. Så vilka fönster som håller längts utan ommålning är nog det som styr mest.
MVH
Yvonne
 
I ett extremt läge är nog rena al. fönster bäst, alltså helt utan trä. Normalt tror jag Al klädda fönster har längst hållbarhet, men jag vet inte hur de fungerar i ett rent läge mot sjön. Om det kan murkna under metallen.
 
Plastfönster alla gånger. Speciellt då det inte är byggt än går det att anpassa fönsterytorna bättre.
 
Jag har havstomt (bräckt vatten) med med ungefär samma idéer som Yvonne. Satt in nya fönster med prio på lågt underhåll då jag närmar mig strecket. Jag valde Al-klädda trä-fönster och är skitnöjd. Mot sjön valde jag fasta fönster för a) bättre totalisolering b) större glasyta c) billigare. Det är bara några mindre fönster och altandörren som används till vädring. Och där är det side-swing som kan svängar runt i sidled för putsning inifrån.
 
Hej
Tack för era svar och åsikter. Jag undrar Thomas i Blekinge hur länge har du haft dina fönster?
 
2-3 år, kommer inte ihåg exakt. Så inget långtidsprov ännu.
 
Hur lång livslängd är det på alufönster? 30 år? Glaskasetterna? För den som är 60 fyllda lär det räcka med 30-40 år... Om/när man fyller 100 skiter man nog i hur fönstren ser ut... Är man yngre, överlever man då sina alufönster? Vi hade i lägenheten jag bodde alufönster med trästomme (MDF på dörr) och plastdetaljer. Jag minns inte när det var byggt, 1990-tal, och de fönstren var ganska "tråkiga" men kommer säkert hålla ihop i ett antal år till, även om handtag satt löst på nåt ställe, färgen flagnade, beslagen att öppna för putsning var kaputt.

Själv skulle jag, i den sitsen, välja vanliga kopplade 2-glasfönster helt av trä, målade med linoljefärg och lägga in 2 st utlejda ommålningar i kalkylen. Mina föräldrar har satt sådana fönster på både sin villa och sommarhus (med sjöläge) (dock inte linoljefärgsmålat tror jag) och jag tror de målat fönstren en gång sen mitten 1990-talet. De känns iallafall mångfalt fräschare än de fönster som satt i vår gamla lägenhet... Kanske delvis pga sin mer konventionella utformning med haspar etc istället för handtag, plastbitar etc. I ett fritidshus torde den sämre energiprestandan tas igen på att fönstren blir "enklare" och därigenom man slipper en isolerkassett som kan strula och kräva utbyte...
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist
  • Laddar…
Linoljemålade fönster i utsatt läge mot sjön måste man räkna med att behöva måla vartannat år. Vi har det i sommarstugan som ligger i strandläge mot Östersjön. Fönstren mot havet målar vi vartannat år, fönstren mot land räcker vart tionde.

Men mot en lugnare insjö kanske det klarar sig längre.
 
Hos mig tror jag att det inte är havets närvaro som påfrestar utan den eviga solen som ligger på här som på rivieran.
 
S
aluminium eller trä.
plast är inte bra, enkla och lätta att montera. dock ingen kvalite
 
SBH skrev:
aluminium eller trä.
plast är inte bra, enkla och lätta att montera. dock ingen kvalite
Det håller jag inte riktigt med om. I Tyskland har man byggt in plastfönster sedan 60-70-talet och många finns kvar från den tiden. Men jag tror att spridningen i kvaliten kan vara rätt stor.
Jag själv skulle inte ta plastfönster eftersom de tar mycket glasyta.
 
På vårt lilla stall, byggt år 2011, har vi åtta "plastfönster".
Det är små fönster, 1,2 x 0,6. Hängda i underkant och öppnas inåt, som källarfönster ungefär.

Nu, efter snart sex år, är de som nya.
De kommer definitivt att överleva mig.

Med plastfönstrens bredare bågar och karmar borde jag ju valt lite smalare foder,
men tänkte inte så långt då.

Två små vita plastfönster på en grå trävägg, omgivna av breda vita foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
KnockOnWood skrev:
På vårt lilla stall, byggt år 2011, har vi åtta "plastfönster".
Det är små fönster, 1,2 x 0,6. Hängda i underkant och öppnas inåt, som källarfönster ungefär.

Nu, efter snart sex år, är de som nya.
De kommer definitivt att överleva mig.

Med plastfönstrens bredare bågar och karmar borde jag ju valt lite smalare foder,
men tänkte inte så långt då.

[bild]
kanske skulle haft 20% fönsteryta med andra fönster
 
  • Gilla
Jack S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.