A
Jag måste ta bort vattenkranen i köket tillfälligt. Har gjort det vid flera tillfällen tidigare och trots att jag stänger av vattnet och spolar länge efteråt så sprutar ändå stora mängder när jag tar bort kranen. Hur undviker jag detta?

Mitt vatten går från grunden upp under vinden där jag har ett expansionskärl (slutet system). Vattnet kommer sedan ner ovanifrån till vattenkranen.
 
S
töm vattnet på högsta punkt och lägsta punkt
 
Är expansionskärlet verkligen inblandat? Det är väl inkopplat på värmeledningen, inte på tappvatten? Eller är det en vamvattenberedare där uppe? I så fall kan det finnas en avstängningskran på den. så du slipper tömma hela beredaren. Tänk på att bryta strömmen till den också i så fall, den gillar inte att gå torr.

prova att öppna alla vattenkranar i huset. för att tömma. De kan hjälpa till genom att släppa in luft, så att vattnet i rören ner till köket kan "släppa".
 
A
Nej, har ingen varmvattenberedare.
Idag lyckades jag få igång det då jag skakade på diskmaskinsslangen för att tömma slangen och skakningarna verkade få vattnet att börja rinna i kranen, så har just nu varmvattnet öppet fullt och diskmaskinsuttaget (på kallvattnet helt öppet). Det har hittills runnit vatten i ca en kvart och rinner med full fart än.

När vattnet runnit klart tidigare så fyller jag på expansionskärlet efteråt och det är då tomt så definitivt det som töms. Hur det hänger ihop har jag ingen aning om då vattenslingan cirklar runt kärlet som precis som du säger är kopplat med elementen och vedpannan.

Har ingen metod att tömma på högsta punkt.
 
OK, på beskrivningen låter det som du har en varmvattenberedare där, men den är troligen inte eldriven, utan drivs av värmesystemet. För mig är det lite udda att den ligger högt då, men varför inte. Det borde finnas en kran någonstans så att du inte skall behöva tömma beredaren.
 
A
Om det skulle vara en varmvattenberedare så innebär det att jag inte har ett expansionskärl vilket jag tvivlar på då jag har vedpanna.
Har inga andra pannor/kärl i huset. Rörmokaren brukar sucka djupt när jag ringer för mitt system är tydligen fantastiskt antikt. Det finns inga andra kranar. Har en kran i jordkällare där vattnet stängs av. Har en kran under diskbänken som fyller detta mystiska kärl. Har blandaren med kall- och varmvatten.
Upp till vinden gäller stege utomhus och in genom en 60 cm:s öppning och sen krypa på knäna. Inget utrymme man besöker bara sådär.
 
Om du tar bort vattenkranen och har tömt ledningarna, vore det bra om du samtidigt monterade avstängningsventiler på rören under kranen.Då behöver du bara stänga dem, nästa gång vattenkranen skall bytas eller öppnas för att byta packningar.
 
Troligtvis har du en panna med inbyggd varmvattenberedare, vilket var vanligt förr. Kärlet på vinden är sannolikt ett slutet expansionskärl som du fyller med kranen under diskbänken.
Men sen måste du ytterligare ett kärl, för dricksvatten/tappvatten. Det måste finnas ett hydroforkärl eller ett hydropresskärl. Den kan sitta i jordkällaren.
 
A
Kan ej sätta avstängningsventiler på rören under kranen då rören går i väggen och kommer ovanifrån. Jag har alltså inga vattenrör under diskbänken. Endast avlopp.

Finns inget i jordkällaren. Endast ett enda rör från marken och upp genom golvet ovanför. Resten av "rummet" är helt tomt.

Aldrig ens hört orden hydro... Måste ta en tur upp på vinden känner jag och kolla noggrant om jag missat nåt. Vore kul att ha lite kunskap om hur allt hänger ihop.

Nu en timme senare har vattnet slutat rinna iaf (y)
 
annastrandh1 skrev:
Kan ej sätta avstängningsventiler på rören under kranen då rören går i väggen och kommer ovanifrån. Jag har alltså inga vattenrör under diskbänken. Endast avlopp.

Finns inget i jordkällaren. Endast ett enda rör från marken och upp genom golvet ovanför. Resten av "rummet" är helt tomt.

Aldrig ens hört orden hydro... Måste ta en tur upp på vinden känner jag och kolla noggrant om jag missat nåt. Vore kul att ha lite kunskap om hur allt hänger ihop.

Nu en timme senare har vattnet slutat rinna iaf (y)
Med tanke på att du har jordkällare och annat, tar jag för givet att du inte har kommunalt vatten, utan egen brunn. Då måste du ha både en pump och en hydrofor/hydropress.
 
A
Jag har kommunalt vatten.
 
A
Vattenledning med kran och ansluten trädgårdsslang i en gråmålad jordkällare.
En trädgårdsslang är kopplad till en kran och fastsatt längs en betongvägg i en jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordkällaren (med anslutning till trädgårdsslang)
 
Om du stänger inkommande vatten så bör inget vatten rinna itom lite från varmvattnet. Du skriver att du inte har mån vb men ändå att du får vatten från varmvattnet? Låter märkligt.
 
Det finns ju iofs varmavattenberedare av "öppen typ" också, de är antika idag. Vi hade en sådan i fritidshuset när jag var liten. Den satt högt upp under taket. Den fungerade så att varmvattenkranen i köket (som var enda stället med Varmt vatten) släppte upp kallt vatten till beredaren, då rann det ut varmt vatten via en rör som gick ned till diskbänken. Den enda finess jag kan komma på med den konstruktionen är att varmavattenberedaren då inte var satt under tryck, och troligen kunde göras av klenare material. Den frös sönder senare.
 
A
seniorkonsult skrev:
Om du stänger inkommande vatten så bör inget vatten rinna itom lite från varmvattnet. Du skriver att du inte har mån vb men ändå att du får vatten från varmvattnet? Låter märkligt.
Det som rann i nån timme kom genom diskmaskinsslangen - alltså kallvatten.

Det verkar inte bara vara jag som är förvirrad så det var ju lite skönt iaf. Tackar alla som svarat. Tror jag får fråga rörmokaren som jag haft tidigare om han kan förklara närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.