Ska bygga altan till nya huset, den ska gå i en L-form runt ett hörn och vara totalt ca 45-50 kvm. Jag funderar i nuläget huruvida jag ska köra på plintar alternativt lägga ramen på trädgårdsplattor. Allt ska vara i ett plan, i ett hörn ska det fästas en pergola. Jag räknar med att det kommer att behövas ca 25 fästpunkter för ramen (plintar alt. plattor). Jag kommer inte att fästa någon bärlina i grund eller fasad.

Om man ska köra med trädgårdsplattor, hur mkt underarbete krävs? Tjockt lager makadam som paddas samman?

Om man gjuter plintar så ska väl ändå matjorden bort, men då räcker det väl med fiberduk och tunt lager grus/makadam ovanpå som ligger löst?
 
Jag skulle gräva bort grässvålen , lägga i duk, fylla med makadam och lägga en platta på. Minst jobb och även om det rör sig med tjälen så rör sig hela konstruktionen.

Har du bra mark så kan jordborr och gjuta direkt i hålet vara ett alternativ.
 
Men om man kör makadam under plattor måste man inte ha ganska tjockt lager, så att man kan padda ihop det och det blir stabilt? Det blir mkt jobb och framför allt mkt makadam tänker jag... är det någon som använt denna metod till stor altan och kan dela med sig av erfarenheter...?

Att gjuta direkt i hålen, då går det väl åt stora mängder betong. Bättre då med gjutrör?
 
Efter att ha provgrävt tycker jag att det var förvånansvärt lättgrävt. Tror jag kör med färdiga plintar + gräver bort översta matjorden och ersätter med makadam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.