Hallå!

Upptäckte att jag hade Tretex bakom tapeten i sovrummet. Har ångat ned tapet i vardagsrummet men på Tretex verkar inte det vara en bra idé.

Saken är den att jag tänkte sätta renoveringsgips på den väggen och undrar om jag borde plocka ned tapeten först och limma renoveringsgipset ovanpå tretexen direkt eller om det går bra att ha tretext | tapet | renoveringsgips.

Har haft problem med mögel i anslutning till den väggen så det är därför jag är lite orolig att det ska bli fukt på tapeten som börjar mögla.
 
Om det finns mögelrisk så är nog tretexen lika känslig som tapeten.

Jag har satt vanlig gips över tretex i ett rum. Ville inte skruva 6mm gips på ett så mjukt underlag. Men limmar man så kanske det blir bra.

Har du kommit fram till varför det möglade? Det kanske behövs lite mer grundläggande åtgärder.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Skulle inte heller satt renoveringsgips på Tretex, bort med skiten och sätt vanlig 13mm gips och har du inget bakom är det lämpligt med OSB.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Till saken hör att det är ett hyreshus jag bor i.

När jag skulle börja riva ned tapeten i sovrummet så upptäckte jag att inne i ett hörn så fanns det svartmögel, så jag kontaktade min hyresvärd som var och kollade på det. Och de hävdade då att det var på grund av att jag hade haft en sängmöbel i hörnet (sängmöbeln är en solid box i mdf). Så det har helt enkelt inte kunnat cirkulera luft där vilket förmodligen gjort att det blivit kondens där till följd av att väggarna är kalla (båda väggarna vätter mot utsidan av huset). Det är ett gammalt hus från 50-60talet för övrigt.

Möglet fanns på tapeten, men ingenting bakom när man rev bort, så väggarna är väl ok.

Men iallafall, det gör ju att jag helst inte vill ta bort tretexen då den ska isolera rätt bra för dess tjocklek (10mm om jag minns rätt)? I och med att väggen redan är kall som det är så vill jag ju inte få det kallare.

Under tretexen finns betong/lättbetong.

Jag vill bara få fram en yta som jag kan spackla och måla, därav ned med tapeten (men det kanske inte behövs då?), upp med renoveringsgipset. Eller är det fortfarande bättre att dra ned tretexten och köra 13mm gips?
 
Det går utmärkt att spackla på tretex!
 
S
dsjodin skrev:
Det går utmärkt att spackla på tretex!
så du upplever inte det som lite väl mjukt underlag?
 
dsjodin skrev:
Det går utmärkt att spackla på tretex!
Aha, det var jag inte medveten om, trodde det fanns risk för att det skulle spricka.
Då undrar jag om det ändå är en bra idé att köra renoveringsgips av isoleringsskäl? Eller är det försumbar effekt?
 
S
intelligence skrev:
Aha, det var jag inte medveten om, trodde det fanns risk för att det skulle spricka.
Då undrar jag om det ändå är en bra idé att köra renoveringsgips av isoleringsskäl? Eller är det försumbar effekt?
har du mögel på att ställe i väggen. så tar du bort allt matrial.
tunngips på en sån mjukyta är inte att rekommendera.
att spackla är inte heller att rekommendera
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
visst är tretex mjukt, men du behöver bara ett tunt lager spackel så du får en fin yta att tapetsera på. Har gjort det på flera väggar där andra alternativ inte varit möjliga. resultatet är fortfarande tipp topp.
 
SBH skrev:
har du mögel på att ställe i väggen. så tar du bort allt matrial.
tunngips på en sån mjukyta är inte att rekommendera.
att spackla är inte heller att rekommendera
Fattar. Vad är din rekommendation?
 
S
intelligence skrev:
Fattar. Vad är din rekommendation?
har du mögel på att ställe i väggen. så tar du bort allt matrial.
sedan gips(och kanske plywood)
 
S
dsjodin skrev:
visst är tretex mjukt, men du behöver bara ett tunt lager spackel så du får en fin yta att tapetsera på. Har gjort det på flera väggar där andra alternativ inte varit möjliga. resultatet är fortfarande tipp topp.
skall det vara någon ide med spackla så skall det vara tjock något armerad
en tunn kaka gör det bara sämre
 
SBH skrev:
har du mögel på att ställe i väggen. så tar du bort allt matrial.
sedan gips(och kanske plywood)
Hur står sig gips mot tretex vad gäller isoleringsförmåga? Sämre va?
Möglet är borta som sagt, det var ju bara ytligt på själva tapeten, och den är bortriven.
 
S
lamdavärde på 0,036 på tretex och lamdavärde på 0.25 på gips
 
Jo, så tretex isolerar 7 ggr bättre men skivan är bara 15(?) mm tjock så det är nog inte så stor praktisk skillnad. Jag menar att ett hus byggt av enbart 13mm tretex är obetydligt varmare än ett byggt av 13mm gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.