H
Alfredo skrev:
"2% packet loss" är riktigt dåligt.
Men allvarligt, är 2% packet loss riktigt dåliga siffror när vi pratar om att pinga en maskin på internet?
 
hus520 skrev:
Men allvarligt, är 2% packet loss riktigt dåliga siffror när vi pratar om att pinga en maskin på internet?
Är det mot närmsta nod är det väl gränsfall om det kan betraktas vara "på internet".
 
H
alfista skrev:
Är det mot närmsta nod är det väl gränsfall om det kan betraktas vara "på internet".
Men nu var dessa siffror till en maskin på sunet. TS körde en ping hela natten.

jag tycker inte dessa siffror är dåliga. Maskinen som man pingade kanske fick en uppdatering och startade om eller körde en backup på natten.
 
Till en maskin på Sunet i "andra ändan av landet". 2880 dagliga paket, Bredbandsbolaget fiberanslutning, förlorade pingpaket per dag:


DatumFörlorade paketProcent
2017-03-10199.965
2017-03-12199.965
2017-03-16399.896

Övriga dagar i mars förlorades inga paket.
 
Redigerat:
Jag "hittade" för övrigt ett fönster där en ping blivit kvar sedan jag läste denna tråd tidigare (förrgår tror jag).
--- ping.sunet.se ping statistics ---
171152 packets transmitted, 171152 received, 0% packet loss, time 171387328ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.912/8.129/147.374/6.822 ms
Så ja, jag tycker att två procent packet loss är riktigt dåligt.
 
Jag provade också att pinga sunet 10 000 paket och 1500 i paketstorlek, tappade lite.
Kanke sunet har problem eller något där emellan?
 
hus520 skrev:
Men nu var dessa siffror till en maskin på sunet. TS körde en ping hela natten.
Då missförstod jag när han TS skrev "jag kollade närmaste gateway? med hjälp av Traceroute och pingade mot den"
 
trattalask
hus520 skrev:
Men allvarligt, är 2% packet loss riktigt dåliga siffror när vi pratar om att pinga en maskin på internet?
Ja, det är riktigt bedrövligt med tanke på att det är inom landet och att sunet är motparten. Vid 2% packetloss och 3ms RTT har du i runda slängar ut 30Mbps om du har en 100Mbps-pipa.
 
Är det bara problem mot sunet eller uppstår problemet även med andra siter?
 
Ett väl fungerande IP-nätverk som inte är överbelastat ska ha 0% packet loss, definitivt. Om du har något annat så är antingen någon länk överbelastad, vilket med dagens bandbredder kräver ordentlig trafik eller så har någon komponent tekniska problem.
Jag har också som någon annan bredband via stadsnät (SEOM) och har en packetlossmonitor som mäter mot ping.sunet.se varje 30 min. I princip alltid 0% och ping på 0.2-2 ms.
 
Yaken, jag har åxå SEOM, har du mer tips på hur du mäter på enkelt sätt får du gärna PMa mig.

Jag är less på BBB, men mitt problem är att frugan vill ha "linjärTV" med playfunktionalitet (för missade program). Då finns bara Bredbandsbolaget, Canal Digital, Com Hem och Viasat att välja på. Frågan är vilken som är "minst dålig"?
 
hsd
Har någon ett tips på hur man mäter packet loss, vilket program som behövs .....
 
trattalask
Det beror lite på hur du tänker med att mäta packetloss. Ifall det är för en specifik session så är wireshark bra, men det kräver att man som användare kan tolka det som kommer ut. Samtidigt kan det blir rätt så stora datamängder när man tar paketdumpar över tid.

Vill man veta lite smått bara under en enkel felsökning så funkar ping alldeles utmärkt. Vill man ha statistik över tid så är exempelvis smokeping bra http://oss.oetiker.ch/smokeping/.
 
H
hsd skrev:
Har någon ett tips på hur man mäter packet loss, vilket program som behövs .....
Kör du Windows kan du använda "pathping" som är inbyggt.

"Provides information about network latency and network loss at intermediate hops between a source and destination"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.