Anna_H skrev:
Så man använder det varma vattnet direkt från fjärrvärmenätet? Trodde det var nån sorts värmeväxlare även för tappvarmvatten och inte bara för uppvärmning? Man lär sig något nytt varje dag :)
Jo, man har värmeväxlare även för varmvatten, men ingen beredare. Vattnet värms efter hand som man tappar.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Så man använder det varma vattnet direkt från fjärrvärmenätet? Trodde det var nån sorts värmeväxlare även för tappvarmvatten och inte bara för uppvärmning? Man lär sig något nytt varje dag :)
Det är en värmeväxlare även på tappvatten. Lite slarvigt av mig att benämna den som vvx, men det är en vedertagen benämning inom branschen så det gick av bara farten...
 
A
Droppar fortfarande då man spolar/ duschar varmt länge. Ser inte var de kommer ifrån, verkar komma från den "röda behållaren". Undrar även om trycket.. står i instruktionen till min central att de ska vara mellan 0,5-0,9 bar. Låter lite? Ligger kring 0,7 nu. 1plan m källare.

Mvh
 
Tumregeln för trycket är att det ska vara 0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar extra. Sitter centralen i källaren eller markplan?

Den 'röda behållaren' är väl expansionskärlet till värmesystemet? Den har inget med tappvattnet att göra, så förmodligen kommer vattnet från nån punkt ovanför det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Centralen sitter i källaren. Hm då ligger jag nog rätt bra till på 0,9 kan jag tänka mig. Ska linda papper runt rören ovanfan expansionskärlet.
 
Lite OT. Vi har problemet att vattenvolymen på tappvarmvattensidan (växlare & rörledningar) är så stor att om vi tappar varmvatten strax innan vi stänger av vattnet med vattenfelsbrytaren så kommer vattenfelsbrytaren att larma för lågt tryck efter en timme eller så, pga att varmvattnet har kallnat och krympt, vi behöver sätta in ett tryckhållningskärl på varmvattensidan.[/QUOTE]


Hej!
Lite OT men får man fråga hur ni löste ovanstående problem? Satte ni in ett tryckhållningskärl?
 
På min värmeväxlare kommer kallt vatten in till värmeväxlaren. När vattnet rinner in i värmeväxlarens kalla del och varm fuktig luft som kommer i kontakt med den delen av värmeväxlaren kyls den varma fuktiga luften och värmeväxlaren blir blöt av kondensvatten. Samma princip som när du tar fram ek kall öl från kylen och burken snabbt blir fuktig av den varma fuktiga rumsvärmen.
 
Robert.K Robert.K skrev:
Hej!
Lite OT men får man fråga hur ni löste ovanstående problem? Satte ni in ett tryckhållningskärl?
Vi gjorde inget åt det då, nu har vi bytt ut alla vattenrör när vi byggde om ena badrummet samt slog ihop duschen & toan nere till ett nytt badrum. Vi bytte ut alla kopparrören till rör-i-rör, det blev mer volym i VV-rören efter bytet än innan. Sedan dess så har inte vattenfelsbrytaren larmat något mer fastän vi spolat varmvatten i alla kranarna precis innan avstängning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.