Vi tänkte anlägga en liten lekpark för barnen på vår tomt. Den tilltänkta platsen är just nu skog. Så vi tänkte jämna till och lägga en markduk och sedan på med bark. Jag har förstått att s.k. lekplatsbark är lite grövre än vanlig täckbark. Men jag kan inte hitta någon återförsäljare av sådan bark som vänder sig till vanliga konsumenter, utan endast företag som riktar sig mot framförallt företag och myndigheter (kommuner är den största kunden misstänker jag).

Är det någon som vet en bra återförsäljare av den här typen av bark? Andra synpunkter och tips är välkomna!
 
Bark gör barnen otroligt smutsiga. Undvik!
 
D09
Lecakulor, 2-5 eller annat dränerande falldämpande material
 
Redigerat:
Tack för input. Om bark skitar ner ungarrna onödigt mycket, hur är det med flis (har hört det gå under namnet "fritidsflis")? Hur är detta underlag efter 5-10 år?
 
Flisen packas ihop rätt snabbt. Flis och bark är dessutom populära för katter.
 
Anna_H skrev:
Flisen packas ihop rätt snabbt. Flis och bark är dessutom populära för katter.
Där ser man....ett av argumenten från de som saluför flis och bark är just att katter _inte_ gillar att uträtta behov i dessa material... :x
 
  • Gilla
jonaspihlquist
  • Laddar…
Stämmer inte. Bränslepellets är tex utmärkt i kattlådan, saluförs under varumärket Toa-Lätt vill jag minnas.

En granne gjorde sina rabatter fina och ogräsfria med täckbark emellan, det gillade våra katter. När hon bröt benet fick hon ett vattengevär av mig att skjuta på mina katter med ;)
 
  • Gilla
kajsavarg112
  • Laddar…
Problemet med bark och flis är att det är organiskt och bryts ner och blir jord. Min erfarenhet är också att det är väldigt stor variation på vad man får. Ibland är det stor andel "ren" bark, ibland är det rätt stor andel "kompost", nästan som barkmull.

Om det inte är en lekplats för många så tror jag helt vanligt gräs är det allra bästa och minst besvärliga. Det här med falldämpande material och andra tramserier när EU-byråkratin når nya höjder för att överglänsa sig själva är ju bara ännu ett steg i riktningen om att curla sönder våra barn.
 
Helt enig angående att vi håller på att curla sönder våra barn.
Det är inte av säkerhetsskäl vi söker efter något annat än sand/grus eller gräs. Vi vill hitta ett bra material som är underhållsfritt i några år. Det finns tillräckligt mycket att göra ändå... :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A
Sand är väl ganska underhållsfritt? Den behöver bara vändas ibland för att behålla falldämpande egenskaper.
 
Allinug skrev:
Sand är väl ganska underhållsfritt? Den behöver bara vändas ibland för att behålla falldämpande egenskaper.
Sand hade varit klockrent om det inte varit för katterna :confused:
 
KristinaRT
Å andra sidan, om flis o bark är lika populärt hos katterna faller argumentet.....

Så gräs och klipp det sällan så det blir som en äng?
 
KristinaRT skrev:
Å andra sidan, om flis o bark är lika populärt hos katterna faller argumentet.....

Så gräs och klipp det sällan så det blir som en äng?
Nä, då blir det fästingar i det. Vanlig gräsmatta funkar bra, om man har gunga får man flytta på den ibland när gräset slits.
 
KristinaRT
Tänkte inte så långt 😳

Kom på en sak, gummiflis? Har man till ridbanor och det absorberar inte fukt som flis eller sand så katterna kanske inte gillar det?
 
Bark och flis lär väl inte vara lika poppis bland katterna som sand hoppas jag....?

Sår jag gräs på den lilla ytan så tror jag inte det är gräs speciellt länge med aktiva barn....den kommer att bli lergryta eller dammig stäpp, beroende på väderlek.
Gummiflis känns lite tveksamt då det är oklart vilka otäcka kemiska ämnen det består av. Dessutom bryts det aldrig ner, vilket ändå är att föredra på lång sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.