Ska bygga ett nytt hus på ca 200 kvm och ett garage på ca 100 kvm. :) Vilket värmesystem ska jag välja med tanke på installationskostnad och "driftskostnad"? Jag har möjlighet både till berg och jordvärme då jag har "berg i dagen" på tomten och en åker brevid att gräva ner jordvärmeslingan i, har även sneglat lite på pellets som inte verkar kräva nå´n större arbetsinsats. Vore tacksam för råd???
 
Bergvärme är helt underhållsfritt.
Med pellets kommer du att få bära säckar och beställa nytt tills du tröttnar.
Jordvärme är inte lika effektivt som bergvärme.

Det bästa jag gjort med huset någonsin var bergvärmen. Den har rullat problemfritt i sex år och värmen i huset är nästan gratis. Har inte rört systemet sedan det installerades. Bara kollat om vattentrycket i systemet är rätt (sitter en mätare på exp.kärlet).
 
bergvärme är bra, men kan du lägga jordvärme så är det billigare... har du "bra" mark så är det lika bra som bergvärme.... gjuten platta och golvvärme tycker jag är det bästa... håller själv på att bygga hus men jag valde luft/vatten värmepump och golvvärme överallt, även i garaget :)
 
Självklart jordvärme. jordvärme är effektivare än bergvärme på sommar & höst, samt slutet på våren.
det gör att den har exakt samma varkningsgrad som bergvärme, men är mycket billigare i instalation. det handlar bara om att inte snåla på slang längden.
har man en åker som du har så kan man komma unden ruskigt billigt med jordvärme.

nackdelen med jordvärme är att du inte kan få effektiv frikyla ur den, som du kan få ut en bergvärme anläggning.

jag tippar på att borrhålet kostar dig ca 50 000:- mot jordvärme som du kanske får för 15 000:-

driften blir altså istrorett identisk, men instalationen skiller på 35000:-
 
Hade jag byggt idag (med den kunskap och input jag fått från detta forum och www.varmepumpsforum.com) hade jag valt en IVT495 TWIN, dvs en frånluftvärmepump som återvinner energin från husets ventilation kombinerat med jordvärmeslinga.

Och du...glöm inte braskaminen ;)
 
KalleT skrev:
Hade jag byggt idag (med den kunskap och input jag fått från detta forum och www.varmepumpsforum.com) hade jag valt en IVT495 TWIN, dvs en frånluftvärmepump som återvinner energin från husets ventilation kombinerat med jordvärmeslinga.

Och du...glöm inte braskaminen ;)
du missar en viktig sak. den pumpen tar bara en liten del av effekten från marken & pumpens efekt är max 4kW vid gunnsamma fröhållanden! alldeles för klen alltså
 
zingo skrev:
Med pellets kommer du att få bära säckar och beställa nytt tills du tröttnar.
Blir inga säckar om man har plats för ett förråd. Inte behöver man beställa speciellt ofta heller.
 
Konsulten skrev:
Blir inga säckar om man har plats för ett förråd. Inte behöver man beställa speciellt ofta heller.

Om man bygger nytt o planerar för pellets så bygger man ju naturligt vis för bulk o en modern pelletspanna.. Då kör man ca 2 ton (10000 kWh) mellan asktömningarna o då tar sotarn hand om allt.. :cool:

Naturligtvis även ordentligt isolerat hus..
 
Hur vet man om det är bra jord?? Blir det billigare att borra ett hål för värme när jag ändå ska borra ett för vatten?? Frånluftvärmepump är ju det billigaste alternativet att installera men blir det så dyrt i drift att det inte lönar sig ändå?? :-?
 
Ace Ventura skrev:
Hur vet man om det är bra jord?? Blir det billigare att borra ett hål för värme när jag ändå ska borra ett för vatten?? Frånluftvärmepump är ju det billigaste alternativet att installera men blir det så dyrt i drift att det inte lönar sig ändå?? :-?
Frånluftsvärmepump ger väl runt 2kW vilket motsvarar en kupéfläkt modell större till bil.. kan du värma hela huset med den så är det en bra lösning ;)
 
Min flvp har idag gått ca: 6 timmar värmeproduktion och lika många för varmvattenberedning. Ute temp mellan 8-10grC.

Pumpen förser nedervåningen på 85m2 golvvärme med värme, på ovanvåningen ca:45m2 har vi elradiatorer i två sovrum och toalett, det på toaletten har vi slagit på (21grC på toa, tandborstning morgon och kväll ;))

Huset är ganska nybyggt och ligger i Halland, som sagt så man skall nog inte döma ut flvp om man pratar om nybygge och i södra delen av vårt avlånga land.

Jag hade dock velat ha en IVT495 Twin som jag skrev i ett inlägg ovan, det hade räckt långt för mig och då även med golvvärme på ovanvåningen.

VPlogg http://medlem.spray.se/tangring/
Tror att jag kommer att klara mig med elpatronerna blockerade i flvp hela säsongen nu när vi har installerat en braskamin :)
 
KalleT skrev:
Min flvp har idag gått ca: 6 timmar värmeproduktion och lika många för varmvattenberedning. Ute temp mellan 8-10grC.

Pumpen förser nedervåningen på 85m2 golvvärme med värme, på ovanvåningen ca:45m2 har vi elradiatorer i två sovrum och toalett, det på toaletten har vi slagit på (21grC på toa, tandborstning morgon och kväll ;))

Huset är ganska nybyggt och ligger i Halland, som sagt så man skall nog inte döma ut flvp om man pratar om nybygge och i södra delen av vårt avlånga land.

Jag hade dock velat ha en IVT495 Twin som jag skrev i ett inlägg ovan, det hade räckt långt för mig och då även med golvvärme på ovanvåningen.

VPlogg [länk]
Tror att jag kommer att klara mig med elpatronerna blockerade i flvp hela säsongen nu när vi har installerat en braskamin :)
inte dömma ut!
du kan ju inte tyda om varnings signaler "pumpen" ger!

du har 10 plusgrader & pumpen har fått kämpat i 12 timmar. (desutom bör du har några timmar el uppe på det för att kapa toppar som har uppstått)
mitt hus är dubbelt så stort, men min pump har bara gått 2 timar & den klarar själv av att ta hand om effekt topparna!
 
jag tar ett enkalt räkne exempel, när jag ändå är igång.

Kalle har kört sin frånluftsvärmepump i 12 timmar
Kalles pump ger i bästa fall 2kW = huset har dragit 24kWh
värmepumpen har cop på 2,5 = det har gått åt 9,6kWh som han måste betala till elbolaget.
(ut över detta är jag tämligen säker på att han har förbrukar 1 timme på 3kW steget, så den verkliga sifftan är 12,6kWh som han ska betala till elbolaget)


jag har kört min bergvärmeanläggning i 2 timmar
jag har en pump som just nu ger 10kW = huset har dragit 20kWh
värmepumpen har ett cop på 4 = det har gått åt 2,5kWh som jag måste betala till elbolaget

förstår ni nu skilnaden?
desutom så är det nu när det är mildvädes som skilnaden är som minst!
vi kan göra samma gämförelse när det är -10 ute om ni återkommer med siffror då.
 
CarMan skrev:
jag tar ett enkalt räkne exempel, när jag ändå är igång.

Kalle har kört sin frånluftsvärmepump i 12 timmar
Kalles pump ger i bästa fall 2kW = huset har dragit 24kWh
värmepumpen har cop på 2,5 = det har gått åt 9,6kWh som han måste betala till elbolaget.
(ut över detta är jag tämligen säker på att han har förbrukar 1 timme på 3kW steget, så den verkliga sifftan är 12,6kWh som han ska betala till elbolaget)


jag har kört min bergvärmeanläggning i 2 timmar
jag har en pump som just nu ger 10kW = huset har dragit 20kWh
värmepumpen har ett cop på 4 = det har gått åt 2,5kWh som jag måste betala till elbolaget

förstår ni nu skilnaden?
desutom så är det nu när det är mildvädes som skilnaden är som minst!
vi kan göra samma gämförelse när det är -10 ute om ni återkommer med siffror då.
Kompressorn är specad 550W * 12h = 6,6kW (inköpt el oavsett COP)
Elpatronen i VP och värmesköldar på vvb BLOCKERADE.

Jag menar definitivt inte att flvp är bättre än något annat, det jag menade i mitt första inlägg var att jag önskade att jag hade valt en 495Twin med de förutsättningarna jag har, sorry om det inte framgick.

Jag hade dock inte klart för mig att 495:an inte ger mer än 3,9kW vid 50grC på värmebäraren och vid 0grC på inkommande köldbärare.

Tanken att kombinera en frånluftvärmepump för energiåtervinning av ventilation + jordvärme tilltalar mig. Ett FTX-systmem för att återvinna ventilationsluften kan ju också vara ett alternativ till flvp och då kombinerat med berg- eller jordvärme.
 
  • Kaminfundament.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KalleT skrev:
Kompressorn är specad 550W * 12h = 6,6kW (inköpt el oavsett COP)
Elpatronen i VP och värmesköldar på vvb BLOCKERADE.

Jag menar definitivt inte att flvp är bättre än något annat, det jag menade i mitt första inlägg var att jag önskade att jag hade valt en 495Twin med de förutsättningarna jag har, sorry om det inte framgick.

Jag hade dock inte klart för mig att 495:an inte ger mer än 3,9kW vid 50grC på värmebäraren och vid 0grC på inkommande köldbärare.

Tanken att kombinera en frånluftvärmepump för energiåtervinning av ventilation + jordvärme tilltalar mig. Ett FTX-systmem för att återvinna ventilationsluften kan ju också vara ett alternativ till flvp och då kombinerat med berg- eller jordvärme.
Ja en FTX har högre återvinningsgrad än både frånluftsvärmepump & dom frånluftsagrigat som finns till markvärmepumparna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.