På vilket sätt kan den vara dåligt behandlad menar du?
Rekommendationen är att behandla panelen någon månad innan den sätts upp så minskar risken markant för missfärgning.
 
Redigerat:
S
mexitegel skrev:
På vilket sätt kan den vara dåligt behandlad menar du?
Rekommendationen är att behandla panelen någon månad innan den sätts upp så minskar risken markant för missfärgning.
"fabriksbehandlad" den var förmättad
 
  • Gilla
sara86maria
  • Laddar…
Småbarnslivet. Efter sju svåra år med magsjukor och skit kommer nu lite bättre bilder på huset och på teakdörren (från brunbets-renslipad-ädelträoljad) som jag blev väldigt nöjd med. Tänker mig den tonen även om man drar oljad ceder som fasad. En annan fråga är ju plåtfärg. Nu både svart och blåmålad (original ser ut att vara ljusgråmålad???, ovanligt). Tänker alu-zink eller svart. Åsikter?
Tvåvåningshus med blå och vit fasad, renoverad teakdörr och lekande barn framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvåvåningshus med vit och blå fasad, teakdörr och uteplats med randigt solskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad teakdörr i olika steg, från brunbetsad till renslipad och oljad, på ett hus med tegelfasad.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Notera att det är opigmenterad ädelträolja som använts. Dammet efter slipning helt rödorange men dörren blev ljus som torr.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Snyggt, jag stod faktiskt och begrundande vår ytterdörr alldeles nyss och diskuterade med frun om hur vi ska göra och tänkte då på denna tråden :D. Slipade du den på insidan också?

Jag tycker aluzink på plåten är snyggt, om du ska måla så är färgkoden RAL9006. Hittade den färdig på Bauhaus för en spottstyver.
 
  • Gilla
Arkitekt 60-tal
  • Laddar…
Dörrsidorna slipade jag men insidan var fin så den fick bara en uppfräschning med olja tunnt påfört med svamp. Blev det ok med målning aluzink. Nån spec färg till plåten som ju i utsatta lägen blir het som attan?
 
Nej, det var ingen speciell färg utan helt vanlig metallfärg. Jag tvättade bara av och ruggade upp ytan med finare sandpapper (så gott det gick) innan målning. För att komma åt bakom hängrännorna och andra trånga ställen använde jag en elementpensel.

Resultatet blev över förväntan, innan var plåten brunt och svart så vad man än gjort hade det ju blivit snyggare. Hur väl det håller får framtiden utvisa. Det är bara dryga året gammalt ännu. :)
 
  • Gilla
Arkitekt 60-tal
  • Laddar…
Arkitekt 60-tal skrev:
Småbarnslivet. Efter sju svåra år med magsjukor och skit kommer nu lite bättre bilder på huset och på teakdörren (från brunbets-renslipad-ädelträoljad) som jag blev väldigt nöjd med. Tänker mig den tonen även om man drar oljad ceder som fasad. En annan fråga är ju plåtfärg. Nu både svart och blåmålad (original ser ut att vara ljusgråmålad???, ovanligt). Tänker alu-zink eller svart. Åsikter?

[bild]
Är det verkligen samma dörr? Fantastiskt! Hatten av för ett fint arbete!
 
  • Gilla
Arkitekt 60-tal
  • Laddar…
Låter lovande. Skulle gissa att det blir en del måla och en del byta ut mot ny aluzinkplåt. Nån bild på ditt resultat? Svårt med rinningar etc? Målade du flera lager eller täckte det brun/svart på ett stryk?
 
@Ymer. Jo, det blev fart på gubbarna i området bestående av många fina funkishus med äkta trädörrar. Verkar som betsen liksom skyddat underliggande trä, men visst var det lite pyssel med slipmusen innan jag var nöjd ;-). Slipade inte i springorna utan lät det vara för att få en "nåtad" känsla. Blev över förväntan.
 
Hemmakatten
Till skillnad från alla andra så tycker jag att teglet borde putsas och målas vitt. (Mexitegel är extremt fult.) Det är också viktigt att hålla sig till få material och färger som möjligt, dvs. samma färg på alla plåtdetaljer, samma färg på alla fönster (gärna likadan färg som på plåtdetaljerna). Aluzink passar överhuvudtaget inte på ert hus. Med puts, plåt, träpanel och dörr och fönster är det 5 färger/material, minska gärna ner det till 3, max 4 för att undvika rörighet. Om ni ska ha markiser så bör de vara vita.
 
  • Gilla
Arkitekt 60-tal
  • Laddar…
Tur att smaken är som baken :)

Mexitegel är inte det snyggaste som finns - det håller jag med om - men väldigt praktiskt och vägt mot kostnaden att putsa (som inte tillför något funktionellt - snarare tvärt om. Putsen kan behöva målas om) så brukar valet vara enkelt.

Men jag är helt enig i att övriga färg/materialval bör hållas till ett fåtal.
 
Hemmakatten
PS. Fint hus, ett gott exempel på 60-talshus väl värt att vårda.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Förstår inte helt vad du menar med att aluzink inte passar alls? När huset var nytt var all plåt ljusgråmålad mot mexitegel och sedan teakfönster och mahognyfasad. Sedan tycker jag heller inte att mexitegel är så snyggt men det växer verkligen på mig och funktionen är ju helt optimal som fasadmaterial och om man nu vill bevara hyfsat original känns puts inte helt rätt. Men snyggt, ja. Iaf nu, oklart om man kommer ångra sig snart. Tegel stark på väg tillbaka. Även ljusa sorter.
 
Notera att det är rätt höga plåtar kring fasaden och på garaget enbart plåtkant ca 50 cm hög. Skulle bli mycket massivt i svart.
Har putsat bort mexiteglet som var inne både hall och poolrum då det var skitigt och fogar ofräscha. Lämnade dock ytan rå med bara STO primer på systemputsen. Blev bra tycker jag men dyrt som attan eftersom det krävs glasfibernär på mexit för att fästa. Gjorde om spisen också på samma sätt men målade med vit silikatfärg.
Modern hall med råputsad vägg och vitlackerad trappa, spis ommålad i vit silikatfärg, mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsbilder av ett poolrum med vitmålad panel på väggar och tak, putsad vägg utan mexitegel och en renoverad spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före-och-efter-renovering av öppen spis, först med tegel och sedan med vitputsad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad öppen spis med vit puts och silikatfärg på vägg mot träpaneltak och tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.