En gång pool alltid pool e det så??

Jag börjar tro det i alla fall.

Till min tidigare villa köpte jag en pool från svenska poolfabriken i Boden.
Och saknaden efter pool börjar komma tillbaka igen.

Ena stunden funderar jag på om man ska bygga en sj nu när man vet konstruktionen.
Och andra stunden känner jag mig bekväm och lat och vill ha en färdig. ;D

Dock denna gång så behöver det inte vara lika avancerad pool. Utan mest för svalkande dopp och barnens lek. Och man funderar på om man ska kosta på sig den på en gång nu när bygget blir klart i sommar. Tänkte mest på att då e tomten redan oplanerad.
Men vad ska man välja denna gång som både e billigt och enkelt montage på??
stl 3*6m borde räcka denna gång 150-160djup

Eller ska man bygga en sj :p
 
Tack!! :D Ska genast kolla den sidan
 
optimum
Funder bara ut en bra lösning för uppvärmning. En kall pool är inget kul.

mvh Roland
 
Nä det vet jag ,Poolen jag hade var det 30grader varmt i och det va skönt.
Men det är det som är lite problemet nu när man vill ha en ny pool.

Har inte riktigt samma förutsättningar för att kunna värma den som jag vill.
Så antingen får det bli el värme eller solfångare. Men frågan e hur effektivf solvärme är.
I alla fall om man vill ha 27-29grader i poolen.

Ska jag ha svalare kan jag lika gärna åka på utomhusbadet här i Vännäs. Så vi får väll se allt e en kostnadsfråga. :D
 
jag har haft 80 till 85 grader i solvärmen dom senaste dagarna då laddar det 60 till 65 grader i acktanken på sommaren kan det bli up till 130 grader perfeckt man behöver väldigt sälan älda för varmvatten om man har otur så får man älda 5 gånger på sommaren
 
Beson vart bor du någonstans?? Vi bor 3mil utanför Umeå. Och här är det ganska kallt även på natten sommartid :(
 
lier skrev:
Beson vart bor du någonstans?? Vi bor 3mil utanför Umeå. Och här är det ganska kallt även på natten sommartid :(
jag bor östergötland mellan örebro & norrköping
 
Ok
Då kan du nästan börja värma din pool snart. Här har vi kvar 40-50cm snö än :(
 
lier skrev:
Ok
Då kan du nästan börja värma din pool snart. Här har vi kvar 40-50cm snö än :(
jag värmer inte min pool jag har ingen jag värmer acctanken vi har 30 till 40 cm snö kvar i vissa delar av östergötlan har det i dag kommit 20 cm snö men inte oss mig
 
Ok :-[ Trög som jag är ;D Du värmer din villa :) Så inne i pooler så jag fattar inte att folk även kan värma annat med solvärme. hehe :D
 
Hej Lier.
Angående din undran om solvärme.
Vi har solfångare och den värmer kanon bra. Vid soligt väder kommer poolen lätt upp i ca:30 grader, det som är synd är om det är molnigt, då värmer den ju inte alls. Man bör ha automatik på den, det kan ju vara sol på morgonen men inte på eftermiddagen och då kyler den istället. :( Är man hemma hela dagen så funkar det ju ändå.
Vi har därför även kopplat poolen till bergvärmen.

Solfångare är helt klart effektiva! :)
Kolla på dessa som finns här:
www.primastar.nu
www.jf-fritid.se
www.texsun.se

M.V.H
FiaG
 
ok :) Så man kan få så pass bra med värme ::) Ja då kanske man skulle ta sig en större funderare på solvärme.

Hur många paneler behöver man om poolen ska vara 3x6m och ca 1,50djup?? :-/
Och vad är automatik?? Är det att den slår i från solvärmen när den inte värmer eller??
 
Hej igen.

3*6=18 m2, solfångar ytan ska då vara minst 50% av poolens ytan, allså minst 9 m2.
Ju mer yta på fångaren, ju snabbare blir det varmare.

Det sitter en givare som känner av tempen på vattnet efter pumpen och en på solfångaren.
När solfångar vattnet överstiger poolvattnet, med ca. 3 grader, så släpper automatiken fram vattnet till s.f.
När s.f blir kallare än poolvattnet så stänger automatiken vägen till s.f
Det är annars lätt att s.f. kyler poolen utan automatiken.

Bra att ha om man inte är hemma! :cool:
 
ok då är det nog bäst att investera i en sån där automatik om man ska ha solvärme.

Hur stor pool har du Fia?? ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.