Hej på er!

Hur skulle ni lösa mitt bekymmer, har ett par skenor till pooltak som behöver kortas till rätt längd. Det är rätt viktigt att få ett bra snitt...hur skulle ni som har koll göra detta?

Det är fyra bitar, vadera 142mm breda som skall kapas.

Tacksam för tips

/Zaphod
 
F
Kapsåg/gersåg med en klinga för aluminium.
 
Ok, kap&ger finns, en Bosch GCM8 SJL...frågan är då så klart...lämplig klinga? :)
 
Det är redan sagt, klinga för aluminium.
Tättandad, negativ spånvinkel och varannan tand hög och smal, varannan lägre och bredare.

Protte
 
Det GÅR att kapa med vanlig klinga om man tar det lugnt, blöt på med lite T-röd så kletar det mindre.

Protte
 
Det går alldeles utmärkt med vanlig klinga, många tänder kanske är att föredra. Sänk/mata klingan väldigt sakta och håll arbetsstycket ordentligt. Har kapat aluminium med både kap/ger och sänksåg utan problem.
 
Jag har också kört med originalklingan i aluminium med gott resultat. Glöm bara inte skyddsglasögonen.
 
F
K-rutten säljer ut lite utgående klingor såg jag. Nu letade jag efter 250 men det fanns nog nån prisvärd 216 med.
 
Jag kapade en väldigt massa aluminium med vanlig klinga på kapsågen. Ta det lugnt och försiktigt bara och på med långärmat, handskar och skyddsglasögon!
Det flyger mycket små vassa skärvor!
 
Tackar för alla tips och förslag, det får bli kap & gersågen som får lösa detta. Behövde lite annat med så jag inhnadlade en sådan klinga från Axminster, den skumpar på en bil någonstans just nu :)

Känns bättre med kap&ger då det är viktigt att det blir riktigt vinkelrätt, på bägge hållen...

Får väl återkomma med resultatet, efter helgen kanske, om jag vågat :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.