Jag hade varit intresserad för jag är novis och skulle få hjälp av andras frågeställningar och givna svar. En novis vet inte vilka frågor som bör ställas och utredas.
 
O
Så mäklaren ska ta sig tid för att svara på dessa frågor? Då kan man väl lika gärna maila mäklaren själv?
Men du vet, mäklaren ska ju hjälpa köparen åxå :p
Jag tror dock att är man novis som många husköpare är så är det bästa att hänga på byggahus som du själv gör! Här kan du få ordentliga svar! Sedan kanske det skulle finnas köpa hus kurser? Jag tror nämligen att det bästa är att själv hämta informationen! Du har visat att du inte är rädd för att själv ta reda på fakta! Det svaret du själv fick av mäklaren är med största sannolikhet samma svar han skulle ha gett på ett forum

Hur gick budgivningen?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Budet stack iväg och blev för dyrt men allt var ok med skyddsdörrar efter mycket efterforskningar.
 
Då löser det sig. Jag skulle dock vilja ha att budgivarna inte var anonyma, så man vet vilka man budar mot. (Då kan man göra en beräkning om man kommer vinna en ev budgivning eller ej) (är budgivningen öppen så skall all info om budgivarna vara öppen).
När det gäller att ställa frågor till mäklaren så finns det hos vissa (svaren presenteras på sidan också)
Men risken är att folk kommer med FUD påstående för att skrämma bort andra, (men det finns också på visningar) som påstår sakar (som inte är fel) men som senare visar sig osanna. man måste komma ihåg att mäklaren har en enda person som den jobbar för och det är säljaren, och varför den går ut med "negativ" information är för att de är skyldig att gå ut med informationen för att köparen inte sedan skall komma med dolda fel krav på säljaren.

Men har de någon betydelse om andra budgivare känner till det eller ej? (om man tycker något är för dyrt så har man ej förlorat något, då har man istället inte riskerat sin egen ekonomi) vem vet taket kanske blåser av och den "vinnande" köparen står då där med en onödig kostnad som den ej kommer få igen när de säljer huset. Men det kanske också vara så den redan gjort en rejäl vinst vid en annan försäljning och har råd att ta en ev "förlust" när man budar högre ä'n det egentliga värdet. om man inte får köpa huset av endera anledning så skall man inte gräma sig över det.
 
Det är ju just det. Man investerar för mycket känslor i ett hus man gillar. Särskilt när det är så få att välja på och man letat i över 1 år.
 
O
Saintus skrev:
Det är ju just det. Man investerar för mycket känslor i ett hus man gillar. Särskilt när det är så få att välja på och man letat i över 1 år.
Det är där det stora problemet egentligen ligger... Det kan kännas väldigt hopplöst ibland när det husletande. Jag vet själv hur lätt det är att blanda in känslor i budgivningen. Tänk om man kunde vrida av och på sina känslor som med en kran... Det vore perfekt vid husköp...
 
Jag har med femton års skillnad letat boende på ett gäng mäklarvisningar. Jag tycker att skillnaden är stor. Idag har vi trots allt många välutbildade mäklare och en lagstiftning som säger att mäklaren ska agera och vara till hjälp för både säljare och köpare. Men det är sämre nu än då.
Inte i ett enda av de objekt jag tittat på de senaste månaderna har men ens haft ambitionen att redovisa objektet fullständigt eller sant. Allt som oftast framkommer inte ens positiva saker pga av taskiga redovisningar. Ålder på vitvaror framkommer typ aldrig. I ett fall beskrevs vitvarorna i köket som "nya" vilket visade sig vara från 2010! För en lägenhet beskrevs föreningens ekonomi som god. I verkligheten hade den en belåningsgrad dubbelt så hög som medeltalet på orten. I ett annat boende upptäckte jag, precis som TS, dyrfixade fel som jag påtalade, men mäklaren bara rycker på axlarna. För att inte tala om dessa ständiga lockpriser. I det boende jag slutligen köpt, låg jag efter lång tid och mycket strul som högsta budgivare knappa 15% över utgångsbudet. Men fick besked om att man inte kunna tänka sig att sälja såvida inte jag la till ca 3% till. Vilket jag iofs gjorde, då nästan alla bostäder i det område jag kollat i verkar gå för ca 20-25% över utsatt bud.

Det är verkligen obehagligt att vara så i händerna på personer (mäklare) som så tydligt avviker från den offentliga överenskommelsen om vad en mäklare ska vara. Hur långt kan det gå, typ? I dag litar man ju ändå i viss mån på dem. Var går gränsen mellan lögn och sanning ... Kanske borde man som köpare sätta i system att inte lita på mäklaren alls. Att tydligt begära ålder på vitvarorna t ex, och så får man kanske säga att -Nej, jag vill gärna få detta skriftligt per mail. Tyvärr fungerar det inte för mig att du berättar det här per telefon ... och även begära att mailkonversationer med utfästelser tas med vid kontraktsskrivandet. :(
 
Mäklare skall inte göra utfästelser alls, det är i så fall säljarna som skall göra det.
 
O
Man ska se mäklaren som säljare... Så har du svaret på det hela. Mäklaren vill sälja. Därför så är det prospekt och den annons som utformas en del i försäljningen. Om man ska sälja något så trycker man på det som positivt... Man "glömmer" bort dock resten... Så därför blir vitvaror nya även om de är 6år gamla... Saker blir nya mycket längre tid än annars...
Nä själv har jag inget som helst förtroende för mäklaren....
 
Mickepet skrev:
Då löser det sig. Jag skulle dock vilja ha att budgivarna inte var anonyma, så man vet vilka man budar mot. (Då kan man göra en beräkning om man kommer vinna en ev budgivning eller ej) (är budgivningen öppen så skall all info om budgivarna vara öppen)..
Jag är väldigt nyfiken på hur mitt namn och ev personnr ska hjälpa dig att i en budgivning veta hur långt jag kan gå?
Du kan visserligen kolla min senaste taxerade inkomst. Men just nu tex är den från 2015, vi kan ju ha både lägre och bra mycket högre inkomster ett och ett halvt år senare
Min adress säger vilket objekt jag bor i idag, så då kanske du kan räkna ut vad jag får vid försäljning men det säger ju inget om hur mycket jag har att lägga. Bostaden kan ju vara obelånad eller fullbelånad. Jag kan ha massa sparpengar eller 0kr

Jag tycker också att budgivarna bör kunna synas med namn. Men det är kommentaren om beräkningen om man kan vinna, jag inte hänger med på. Kan du förklara vad jag missar? :)
 
BirgitS
Nu finns det ju de som är förföljda etc. och verkligen inte kan ha sina namn utlagda på en webbsida. Ska man verkligen hindra dem från att köpa bostadsrätter och hus? Det kan ju vara enda sättet att snabbt kunna flytta när en våldsam före detta hittat en.
 
Nu är väl de visserligen ett stort undantag i den stora massan som köper bostad. Jag tycker det räcker att lista finns hos mäklaren.
Är du så förföljd att du har skyddad identitet får det väl döljas hos mäklaren med. Har man inte skyddad id så kommer ju nya adressen att finnas hos skatteverket och vid husköp vara registrerat hos Lantmäteriet.
 
Visst är det uppenbart att mäklaren är en säljare men enligt lagstiftningen har de ett särskilt ansvar ...

Såhär står det bl a i fastighetsmäklarlagen:
Allmän omsorgsplikt
8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.
Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag tror vi alla är överens om att mäklare inte sköter köparens intresse bra.

MEN när det gäller information om objektet, så skall mäklaren inte göra en egen bedömning av ev, fel o brister. Finns det tydliga fel som mäklaren vet om så är mäklaren skyldig att informera spekulanter om det.

Att ex. en spekulant kommer och hävdar att det saknas bygglov för en altan, ja då kan man tycka att mäklaren nu vet detta. MEN det han vet är att det inte finns bygglov för altanen, han vet inte om det är ett problem, alltså krävs det överhuvudtaget bygglov? Det saknas troligen bygglov för staketet, blomsterrabatten osv. Bara för att en köpare hävdar att det finns ett fel på huset, så behöver inte mäklaren anse sig känna till att det är fel. Bara om felet helt uppenbart är ett fel, eller om det kommer hårda bevis. Ett exempel där mäklaren blir skyldig att upplysa spekulanterna är om en spekulant upptäcker att det finns ett utfärdat föreläggande om att göra om avloppet. Det är en fakta som man inte kan lägga andra tolkningar på.
 
Nillea skrev:
Jag är väldigt nyfiken på hur mitt namn och ev personnr ska hjälpa dig att i en budgivning veta hur långt jag kan gå?
Du kan visserligen kolla min senaste taxerade inkomst. Men just nu tex är den från 2015, vi kan ju ha både lägre och bra mycket högre inkomster ett och ett halvt år senare
Min adress säger vilket objekt jag bor i idag, så då kanske du kan räkna ut vad jag får vid försäljning men det säger ju inget om hur mycket jag har att lägga. Bostaden kan ju vara obelånad eller fullbelånad. Jag kan ha massa sparpengar eller 0kr

Jag tycker också att budgivarna bör kunna synas med namn. Men det är kommentaren om beräkningen om man kan vinna, jag inte hänger med på. Kan du förklara vad jag missar? :)
vem har sagt något om personnummer eller kolla inkomst. det räcker med namnet för att kunna avgöra om man kan vinna budgivning. svårare än så är det inte. själva poängen är att man vet vilken man budar mot och det är mycket bättre än att det är anonymt, det betyder inte att man har större chans att buda högst utan det är att man vet vilken man budar mot.(även om det bara är namn, vilket man bara kan gissa från visningen) det hör till god ton att budgivningen är öppen, vilket den inte är om den är anonym. f.ö. så får köparen oc säljaren alla uppgifter om de som budar. om någon vill vara anonym så finns det inga invändningar om det. det är bara att man skall få ärliga budgivningar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.