Idag har jag rengjort vår tegelstensbelagda uteplats med hjälp av högtryckssprutan. Det tog ungefär en dryg timma.

Samtidigt som jag gjorde det funderade jag på hur man bäst gör rent sina stenplattor. Eftersom vi bor nära havet så är betongplattorna inte bara smutsiga utan också belagda med grön tillväxt (alger?).

Rengjorda och smutsiga betongplattor på en uteplats med synlig grön tillväxt och en vattenslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt vår uteplats har vi cementplattor som är 30x30 cm. En del av cementplattorna vetter mot fönster och om jag börjar köra loss där med högtrycken så löper Marlen amok, eftersom jag då smutsar ner fönstren.

Finns det något smartare, gärna snabbare/effektivare, sätt att rengöra betongplattor?

Hur gör ni?

Delvis rengjorda betongplattor på en uteplats nära en avloppsbrunn och hushörn, med synlig alg-tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kärchers trallracer
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag brukar köra bort mossa/ogräs med grästrimmern och sen bara spola med slangen. Det går en del tråd åt men det går snabbt. Se till att det är torrt bara när du börjar för det flyger omkring rätt rejält!

Alternativet jag gjorde tidigare var stålborste på kvastskaft och gnuggade alla skarvar...
 
Jag kör runt med högtrycken sen fyller/sopar i ny fogsand i skarvarna.
 
  • Gilla
Kingwing
  • Laddar…
Man kommer nog inte ifrån att det stänker när man kör HT-tvätt. Har man något känsligt så är det till att skärma av först & spola rent med duschmunstycke efteråt.

Jag vattnar ut en natriumhydroxid/kaustiksoda-blandning med vattenkanna. Blandning efter behag & behov. Gärna ljummet till varmt vatten för bättre effekt. Detta löser nedfall/smuts, alger & mossa riktigt bra. Sen HT-tvätt med lämpligt munstycke eller tralltvätt.

Natriumhydroxid/Kaustiksoda är miljövänligt samt basiskt & många av våra kära dyra köpe-produkter innehåller just en natriumhydroxidlösning som de tar snurrigt bra betalt för.

Effekten mellan att bara köra HT & att ha förbehandlat med ovan "häxbrygd" innan HT kan ibland vara förvånande stor.
 
  • Gilla
kent.g.larsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.