I detta fall när köparen köpt på sig en bunt så kan det anses att denne har missbrukat "felskrivningen".

Det finns ett fall där en person köpte (och fick hem) ett 10-tal hårddiskar för 10% av ordinarie pris.
Detta fallet (som jag itne hittar länk till) ledde till att köparen fick ersätta butiken till slut.

Där det avgörande var att priset väsentligt avvek från marknadspriset och köparen hade köpt ett större antal.

Sen är det en fråga om butiken upptäcker det eller inte. Men när det är 85% nedsatt och det är en så tydlig "blipp" på prisjakt kan nog säljarn hävda att det var ett uppenbart fel.
 
Alpha1 skrev:
Det är intressant att läsa om vilka utnyttjare vissa i tråden här är :)

Det är väl ingenting att skratta sig lycklig över att en butik gör ett uppenbart misstag som man sedan utnyttjar.

Magkänslan säger att det skulle varit fler pluspoäng om man istället mailade dem och informerade om felet.

mvh
/företagare
Alla vill göra bra affärer ju.. och ibland är det inte ett fel i prissättningen trots att det "är för bra för att vara sant".. vi köpte en makita bordssåg på ett av de största byggvaruhuset, för några år sedan - med 85% rabatt.. (Rätt plats rätt tid..tyvärr bara en kvar).. Likaså köpte vi en rikt o planhyvel med typ 75% rabatt nått år innan det.. på en annan kedja..(där fick man bara köpa Max en per kund..)

Så när ska man tro att det är nått fel och inte? (I de allra flesta fall har de korrekt prissättning ju) .. Ska man ringa/mejla/besöka företagspersonalen om alla rabatterade varor som de erbjuder, alltid, innan man handlar?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Som sagt bara hittepå, kunden kan omöjligt veta om priset är på allvar eller inte, de e bara till att lägga beställningen och går den igenom så går den igenom. Företaget måste ha koll på ordern som de packar, jaha ja, här är en som vi ska packa ner 5 st sågar till och priset var bara par 100 lappar?

Vill du verkligen ha svart på vitt så ring o fråga konsumentverket, de lär veta. Men det känns orimligt att kunden ska fundera på om företaget menar allvar med priset.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
O
Appendix skrev:
I detta fall när köparen köpt på sig en bunt så kan det anses att denne har missbrukat "felskrivningen".

Det finns ett fall där en person köpte (och fick hem) ett 10-tal hårddiskar för 10% av ordinarie pris.
Detta fallet (som jag itne hittar länk till) ledde till att köparen fick ersätta butiken till slut.

Där det avgörande var att priset väsentligt avvek från marknadspriset och köparen hade köpt ett större antal.

Sen är det en fråga om butiken upptäcker det eller inte. Men när det är 85% nedsatt och det är en så tydlig "blipp" på prisjakt kan nog säljarn hävda att det var ett uppenbart fel.
Men jag har faktiskt för mig att de inte hade levererat produkten... Det är inte samma sak som att betala och få varan.
 
Alpha1 skrev:
Det är intressant att läsa om vilka utnyttjare vissa i tråden här är :)

Det är väl ingenting att skratta sig lycklig över att en butik gör ett uppenbart misstag som man sedan utnyttjar.

Magkänslan säger att det skulle varit fler pluspoäng om man istället mailade dem och informerade om felet.

mvh
/företagare
Som jag skrev så handlar det om anbud och accept som leder till avtal.

Om en handlare låter ett e-handelssystem automatiskt ingå avtal för sin räkning, vilket är precis vad många handlare gör, så får han faktiskt stå för de avtal som som ingås. Hade handlaren istället för att låta systemet helt automatiskt göra allt ägnat fem sekunder åt att kolla över anbudet innan accept skickades så hade aldrig misstaget skett.

Att som köpare förstå om handlaren begår ett misstag eller inte är inte enkelt. För handlaren ska kunna komma ur avtalet så måste han, som jag tidigare skrev, visa att köparen insett, eller borde insett, att priset var fel. Vilket iofs inte hindrar många handlare att komma med både det ena och det andra skälet till att vägra hålla ingångna avtal när det inte passar att leverera.

De enda sättet att avgöra om köparen insett, eller borde insett, att priset var fel är att dra saken till tinget och det kostar. Dessutom är risken stor att handlaren förlorar och då får han pynta motpartens kostnader också. Så om inte varan är extrem dyr så är iaf mitt tips till en handlare att se det som läropengar och se till att de system som får ingå avtal å handlarens räkning faktiskt fungerar och är utformade på ett sätt så att misstag minimeras.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fast enligt Prisjakt är det absolut dyraste alternativet för en GOP 6800.-, så om man tänker sig en naken maskin i kartong med rabatt är 209.- inte så off...
 
Det är ju en väldigt skillnad som påpekats, om det står REA med blinkande röda bokstäver överallt och priset är väldigt lågt, jämfört med om allt bara ser ut som vanligt utan någon som helst indikation på att det är rea, kampanj el. dylikt, och priset är ändå en tiondel av vad samma sak kostar någon annanstans.

Sen vet nog dom flesta som är aktiva på det här forumet att det händer inte att Bosch blå och motsvarande dumpas bort "nästan gratis" (förutom konkursutförsäljning eller i bakluckan på okänd bil utanför ICA kl 23 en söndagkväll), medan det är fullt normalt att "Julas leksakshelikoptrar" dumpas bort då och då. :)
 
Nej, nu tänker du lite snett.

Du tänker att det finns ett "normalpris", men det gör det inte även om Bosch har en tanke om hur varumärket skall uppfattas och försöker styra priserna i enlighet.
Du har ingen aning hur NoN prissätter - de kanske kör cost-plus helt och hållet och har fått tag i en osannolikt lågprissatt laddning vilket ger ett synbart lågt pris ut, även om marginalen är rimlig.

Felet kan ju faktiskt komma redan från Bosch...
 
Just därför går Bosch inte ut med kampanjer "nu ska vi sälja exakt samma saker med 80% rabatt".
 
Skärmdump av en diskussionstråd på Byggahus.se med Bosch verktygslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir nog bra fart på denna tråden nu när den ligger på Bygga Hus förstasida 😂
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Härryda2015 skrev:
[bild]
Det blir nog bra fart på denna tråden nu när den ligger på Bygga Hus förstasida 😂

Det har den gjort sen igår och det märks på min inkorg :)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Det här var en intressant tråd att följa! Har själv jobbat med e-handel. Minns speciellt en gång då det var ett fel i systemet så kunder hade hittat åt att en viss pryl kostade bara 1kr (egentligen 400kr). Vi rättade så klart till felet, men de sålda prylarna var ju sålda. Var inget som gick att göra något åt i efterhand, dock valde vi att se det som att vi fick väldigt nöjda kunder.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
martin43 skrev:
Just därför går Bosch inte ut med kampanjer "nu ska vi sälja exakt samma saker med 80% rabatt".
Det behöver inte vara en medveten kampanj, man kan tänka sig att ett par tre händelser samverkar på ett oväntat sätt.
Till exempel att försäljningspriset förföll tidsmässigt och ersattes av inköpspriset för att iaf ha ett pris.
Eller att värdet var Euro men valutan SEK och att just vid det här tillfället fanns ingen konverteringskurs.

Eller det tråkigaste alternativet, man missade sista nian innan man tryckte enter...
 
Vad som gäller juridiskt spelar ingen roll eftersom butiken inte kommer att riskera någon badwill när det gäller så lite pengar. Utan de kommer att låta köpet bestå.
Moraliskt är det förkastligt, ts ser ett uppenbart misstag ifrån butikens sida och köper fem stycken för att kränga dom vidare. Vissa människor har inga problem att kasta ett barn framför en buss om det gynnar dom själva. Här får ts stående ovationer för vilket klipp han har gjort, nu tappade jag ytterligare lite tro på mänskligheten.
 
A
Nej, när det gäller NetOnNet, som är framstående på webbhandel, så utgår jag ifrån att detta är en medveten handling från deras sida i rent marknadsföringssyfte. Det är meningen att folk ibland ska göra otroliga klipp, sedan ska de berätta det för bekanta och på sociala medier. Detta trissar upp antalet besök på deras webbsida och ökar antalet köp.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.