Jag håller helt med under_construction med att jag skulle undvika 1-8 med anledning av trafiken på Vårhagavägen.

Lutar åt 14 eller 15 för att få sol på uteplats och eventuellt även sjöutsikt från densamma. Annars 11 eller 12A om man vill ha en avskild baksida.
 
11, 12 , 15, 14 tycker jag är bäst
- minst trafikt
- bäst solläge
- husen kan troligen placerar på annat sätt på tomten, brukar gå att justera även om det är ett stort projekt.
- 11 & 12 skulle jag vridigt upp huset och fått mer tomt på "baksidan". just nu kommer tomten att skuggas av huset stora delar av året.
- 14 ger troligen bäst kvällssol.
- man kan ju leka med tanken att ha kortändan av huset mot vägen och att ha garageet med långsidan längs vägen. Det skapar mycket tomt och skyddat läge.

jag har inte tagit hänsyn till höjdkurvorna och vet inte om det är branter upp eller ner eller om höjdkurvorna avser 0,5 meter eller 1 meter.
 
Jag tänkte bara bidra med att du har en app till android som heter "Sun Locator". Den är väldigt bra för att avgöra hur mycket sol du får in på tomten olika tider på året.
 
Hjalmar84 skrev:
Jag tänkte bara bidra med att du har en app till android som heter "Sun Locator". Den är väldigt bra för att avgöra hur mycket sol du får in på tomten olika tider på året.
Via hitta.se och deras tomtkartor kan man också få solinformation hur det ser ut under året/dygnet.

Ontopic: Jag hade liksom flera valt trädgården i västläge för att få framförallt eftermiddags/kvällssol på trädgården/uteplatsen , så tomt 14 är väl den mest optimala i mina ögon då man troligen får sjöutsikten då utformningen av tomt 15 gör att det huset förmodligen inte kommer störa någon utsikt åt syd/sydväst.
 
F
15 och inget annat än 15 alla dar i veckan. Baksida mot syd-väst och minimalt med trafik längst in på gatan.
 
11 eller 12 tycker jag verkar bra.

8 och 15 är sämst, då det är hörntomter och dessutom i vinkel, dvs allt är "framsida". Chansen till utsikt väger inte upp problemet med att inte kunna vara i trädgården utan att känna sig övervakad av de som passerar.

Flera som förordar 15 tycks ha missat att det är en väg framför också.
 
KristinaRT
Baserat på kartan är min gissning att trafiken på gatorna runt tomt 15 är ytterst begränsad. Att bo längst in på två gstor som inte är genomfartleder ger sannolikt mkt sparsam trafik. Som förmodligen främst består av lokal trafik (läs grannar).
Inte något som skulle få mig att tveka om allt annat är rätt (läge, vädersträck, utsikt, pris etc)....,
 
Redigerat:
engs
Vid 11 eller 12A kanske det går att bygga en uteplats på höjden längst österut för att få sjöutsikt, om det begränsas av byggnader och vegitation längre ner.

Man bör nog kalkylera med att det blir fler tomter till öster på sikt dock.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
engs
Nu är jag kanske något för konspiratoriskt lagd, men slog mig att det är lite märklig numrering? 11, 12, 12A, 13, 14...
Är det kanske något med 12A som gjort att den inte riktigt är lämplig men sen har man justerat något så det precis går och klämt in den efteråt för att kunna kränga en till tomt?

Men det finns antagligen någon betydligt mer logisk förklaring än så.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Intressant att vissa vill ha tomtgräns mot väg medan vissa tänker helt tvärtom. Personligen skulle jag föredra att ha tomtgräns mot väg i stället för granne förutsatt att vägen är sparsamt trafikerad. I fallet 15 har man ju vändplatsen helt för sig själv och kan använda den som en utvidgning av tomten för gathockey, basket etc. Vad gäller vägen framför måste man förstås undersöka vilken trafikmängd den förväntas ha.
 
Jag vet inte hur det är hos er, men där jag bor är det populärt att promenera, likaså där min bror bor. Det innebär att massor med folk går förbi och studerar i detalj vad du har för dig. Med väg på tre sidor har du ingen "baksida" där du kan vara ifred, med mindre än att du sätter upp täta häckar.

Det är alltså inte biltrafiken jag oroar mig för, utan alla som går, cyklar och joggar. Och de väljer hellre vägen mot sjön.Sedan att det är inritat två vändplaner som inte hänger ihop betyder ju inte att det verkligen blir så. Det kanske blir en "rundköring" istället.
 
Om jag fattat det hela rätt så är det här samma område, med nya vägarna från din tomtskiss slarvigt inritade på en höft?

Flygbild av ett skogsområde vid vatten med nya vägar inritade i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I sånt fall är det ju ganska enkelt att peka på någon av de "nedre" tomterna, typ 14-15 beroende på hur man resonerar. 15 kommer ju få en del trafik från Strandvägen som går nedanför då den ser ut att vara genomfartsvägen för de husen som ligger ut mot vattnet.

Beroende på höjdskillnaderna på tomt 12A så kan ett sutteränghus vara ett trevligt alternativ för att få upp en uteplats lite högre och få sjöutsikt på det viset, även om man som sagt nog ska räkna med att skogspartiet österut kommer att tas i anspråk framöver.
 
  • Gilla
rebban_5
  • Laddar…
KristinaRT
Ser ut att vara sparsamt befolkat idag, inte mitt i en tätort prcis, så att det skulle dra runt mängder med folk som stirrar in i trädgårdarna är nog en överdrift :)
 
BirgitS
Anna_H skrev:
Jag vet inte hur det är hos er, men där jag bor är det populärt att promenera, likaså där min bror bor. Det innebär att massor med folk går förbi och studerar i detalj vad du har för dig. Med väg på tre sidor har du ingen "baksida" där du kan vara ifred, med mindre än att du sätter upp täta häckar.

Det är alltså inte biltrafiken jag oroar mig för, utan alla som går, cyklar och joggar. Och de väljer hellre vägen mot sjön.Sedan att det är inritat två vändplaner som inte hänger ihop betyder ju inte att det verkligen blir så. Det kanske blir en "rundköring" istället.
I vanliga fall håller jag med om det du skriver men nu är det ju ett väldigt brant område och så vitt jag kan se så är det ungefär 3 meter i höjdskillnad mellan tomt 15:s nordöstra hörn och vägen som går längs stranden samt att man väl för bästa utsikt vill ha fylla ut tomten i stället för att gräva ut den vilket väl gör att insynen från den vägen är rätt obefintlig.
 
Det har ju rätt stor betydelse ifall det kommer vara öppet för genomfart från Strandvägen till Sjöuddevägen vid tomterna 12A och 15. Annars är det de samt 14 som jag själv skulle varit intresserad av.

Jag tycker många stirrar sig blinda på söderläge. För mig är västerläge mycket viktigare - hur länge kan man sitta ute på sommarkvällarna? Finns det något ljus kvar när man kommer hem från jobbet på höstkvällarna? Mitt på dan brukar solen alltid hitta ner till tomten på något ställe, och det är inte alltid man orkar vara i solgasset om sommaren :)

Av det jag kan läsa från kartan verkar 14 vara en bra mix av solläge, utsikt och mindre trafik/insyn.

Edit: 12A är mot allmänning NU men hur ser kommande exploatering ut?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.