Bäst är ju om man kommer ihåg att stänga... Då jag har en hembyggd styrenhet för garageporten har jag dock lagt på följande larm, kommer via SMS och push.

- Om porten varit öppen mer än 15 minuter. Kan ju ge "onödigt" larm om jag vill ha garaget öppet med flit länge men det händer inte så ofta och kommer larmet då så ser jag ju bara att systemet fungerar, vilket är bra.

- Styrenheten kommunicerar med linuxservern i bostaden, data skickas via MQTT i samband med att status ändras eller varje sekund om inget ändrats. Är givetvis onödigt ofta men då får jag med kontroll på om kommunikation finns (WLAN). Om kommunikationen varit borta i mer än 5 minuter så skickas larm om detta. Har aldrig inträffat i verkligheten.

Jag har magnetkontakter i ändlägena för garageporten, då vet systemet om den är fullt öppen, fullt stängd, eller mittemellan, utan att vara beroende av någon "minnesfunktion" typ öppna/stänga varannan gång, vilket inte är tillförlitligt.

Har funderat på att automatstänga men det känns onödigt då jag får larm om jag mot förmodan skulle glömma stänga eller om någon konstig elstörning eller liknande skulle öppna porten av misstag. Från mobilen kan jag stänga när som helst om det inträffar.

Om det är sönderfrysning specifikt du är orolig för så kan ju en temperaturvakt som skickar SMS under en viss temperatur vara ett enklare alternativ. Typ en sån här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/.../ontech-gsm-9040-sms-fjarrstrombrytare-p50468
 
Redigerat:
Stäng av golvvärmen i garaget (och töm slangen på vatten).

Så spar ni några kronor också. Och tipset är gratis :)
 
Mikael_L
Om det allra mest är oron över frysning av golvvärmeslingorna så kan det vara en god ide att blanda in glykol. Då kan man alltid sova gott om nätterna, inte bara oron över en öppen port som spökar då.
 
Thomas_Blekinge skrev:
För simpelt!!

Njäe. TS frågade ju ändå efter det enklaste sättet så att börjar med en massa hacker-lösningar känns ju som överkurs när det räcker med att gå in och knappa lite i en meny :p
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Hackerlösningar?
 
hanpa skrev:
Hackerlösningar?
Ja. Lösningar där man knåpar ihop diverse larm som skickar sms, tänder lampor, baka våfflor eller släpper ut en flock får bara för att frugan glömmer att stänga porten :) Då är det väl ändå enklare att bara låta porten stänga sig själv.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Haha, skön idé att låta den öppna en fårhage nära närmaste större motorled och använda trafiknyheterna som indikator!
 
  • Gilla
nicklas88 och 3 till
  • Laddar…
Stuff skrev:
Ja. Lösningar där man knåpar ihop diverse larm som skickar sms, tänder lampor, baka våfflor eller släpper ut en flock får bara för att frugan glömmer att stänga porten :) Då är det väl ändå enklare att bara låta porten stänga sig själv.
Enklare ja, men det är inte riskfritt. Jag har en port med säkerhetsfunktion, gissar att alla moderna portstyrningar har det. Den ska stoppa om det är för stort motstånd, typ att en människa håller på att klämmas ihjäl. Litar jag på den funktionen? För en 2-åring som leker vid mitt garage precis då porten stängs, med förälder som är ouppmärksam? Eller någon av alla katter som grannarna har? Eller kanske en tjuv som vill stoppa porten innan den stängs?

Nej, jag vill veta att inget är i kläm så därför föredrar jag att få SMS/pushmeddelande som varning och sen stänger jag från mobilen, med full koll via kamera i garaget dessutom. Det är säkert lagligt att stänga automatiskt men jag vill inte ta risken om jag inte behöver.
 
Räcker det med klämskydd för att köra med auto-stängning? Jag tror mig minnas att auto-stängning inte kan aktiveras på vår motor (Hörmann) utan att en fotocell är inkopplad.

Fotocellen följde med vår motor och är monterad. Det är nice med auto-stängning... low-tech jämfört med en del andra förslag, men väl fungerande.
 
Mikael_L
ghoti skrev:
Enklaste sättet att märka att porten är öppen?
* En lämpligt placerad spegel som gör att man lätt kan kolla om den är öppen/stängd.

* En gränslägesbrytare som håller en lämplig lampa tänd inomhus då porten är öppen, eller kanske en summer som låter medan porten står öppen eller dyl.
 
Ordna så facebook och Tvn är blockerade för frun om porten är öppen så ska det nog bli ordning på torpet ska du se.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Hm. Jag som fått för mig att sambon var make. :|
 
bygga_bo skrev:
Räcker det med klämskydd för att köra med auto-stängning? Jag tror mig minnas att auto-stängning inte kan aktiveras på vår motor (Hörmann) utan att en fotocell är inkopplad.

Fotocellen följde med vår motor och är monterad. Det är nice med auto-stängning... low-tech jämfört med en del andra förslag, men väl fungerande.
Var sitter fotocellen? Den kanske mest är till för att man inte ska skada bilen om porten stängs automatiskt och bilen står i vägen? Annars kan ju en fotocell inte täcka hela portens bredd.

Jag har ingen autostängning i portens styrenhet men jag kan fixa till en sådan i min hemgjorda enhet som styr den som följer med porten. Men jag föredrar som sagt att stänga den manuellt efter påminnelse då det känns mycket säkrare.
 
tommib
hanpa skrev:
Var sitter fotocellen? Den kanske mest är till för att man inte ska skada bilen om porten stängs automatiskt och bilen står i vägen? Annars kan ju en fotocell inte täcka hela portens bredd.

Jag har ingen autostängning i portens styrenhet men jag kan fixa till en sådan i min hemgjorda enhet som styr den som följer med porten. Men jag föredrar som sagt att stänga den manuellt efter påminnelse då det känns mycket säkrare.
Eh, det är ju just det den är till för. En fotocell på ena sidan och reflektor på andra skapar en ljusbarriär just i portens öppning (dvs där det är ett problem att något står).
 
Du får INTE använda en port med automatstängning utan fotoceller inkopplade, klämskyddsfunktionen som är inbyggd räcker inte som säkerhet när du kör porten "blind".

Nu kommer det säkert gå bra ändå, men skulle något hända och du får en utredare på försäkringsbolaget som är påläst, så kan det bli dyrt.

En fotocell kostar inte många kronor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.