Vi har en tomt som vi äger idag 1/3 av och som vi ska köpa ut från släkten. På denna ska vi bygga ett hus i storlek ca 170m2. Vi har fått ett pris på ett nyckelfärdigt hus som känns något i överkant på 4,25mkr.
Det som skrämmer mig är vad vi kan få huset värderat till efter att det är byggt. Jag hade inte trott att allt tillsammans skulle hamna på 8,2-8,7mkr. Kan jag verkligen räkna hem detta?


Summa kostnader: 8 713 700kr


*Byggsats (Offert: 4 550 000kr)
Trädäck - Offert: 50 000kr
Garage - Offert: 250 000kr
Huset nyckelfördigt - Offert: 4 250 000kr

*Tomt (Offert: 3 784 500kr)
tomt - Offert: 3 700 000kr
Riv - Offert: 80 000kr
Byggavg väg - Offert: 4 500kr

*Markarbete (Offert: 7 000kr)
markundersökning - Offert: 7 000kr
Markarbeten ingår i huspris

*Lantmäteteri (Offert: 36 000kr)
Lagfart - Offert: 36 000kr


*Byggkontroll (Offert: 25 000kr)
Ej namngiven post - Offert: 25 000kr

*Bygglov (Offert: 55 000kr)
Bygglov - Offert: 55 000kr

*Avloppstillstånd (Offert: 0kr)

*Avlopp (Offert: 0kr)
Ej namngiven post - Offert: 0kr

*Vatten (Offert: 0kr)
Ej namngiven post - Offert: 0kr

*El/Anslutning (Offert: 0kr)
Ej namngiven post - Offert: 0kr

*EL (Offert: 35 000kr)
Byggel - Offert: 35 000kr

*Rör/Vvs (Offert: 0kr)
Ej namngiven post - Offert: 0kr

*Målning av hus inkl. färg (Offert: 0kr)
Huset kommer färdigt med målningen klar

*Övrigt (Offert: 128 200kr)
Pantbrev - Offert: 110 200kr
Larm - Offert: 8 000kr
Bredband - Offert: 10 000kr

*Trädgård (Offert: 40 000kr) tomten är redan uppväxt
gräsmatta - Offert: 10 000kr
gångar - Offert: 10 000kr
Övrigt 20000kr


*byggkredit (Offert: 53 000kr)
Ej namngiven post - Offert: 53 000kr
 
Ska du inte röra ett finger själv? Tycker huset låter hutlöst dyrt, vi byggde nyckelfärdigt med relativt hög standard och mycket välisolerat för under 2milj inkl garage, tomten 500', sen målade vi själv, och gjorde tomten, asfalt, altaner mm, detta var för 6år sedan, tomten på 1500kvm.

Husprisen lär väl ha gått upp, men kändes ändå mycket, sen tomten för 3.5milj drar ju, sen blir det alltid lite dyrare, saftig boendekostnad på 9milj, sen vad huset är värt när de är uppbyggt är väl bara av intresse om det ska säljas, men huspriserna sjunker sällan/aldrig, våra grannar sålde för 4.7milj för 8mån sedan.
 
Redigerat:
Nej, jag väljer nyckelfärdigt då vi jobbar mycket och det finns andra som kan bygga bättre än jag. Och vara projektledare för ett bygge samtidigt som jag ska leverera på jobbet, nej det kommer inte att fungera.
Jag såg att man sålde ett villa Sjövik från Vårgårdahus för utpriset 8mkr på en likvärdig tomt för nån vecka sedan. Det huset kostar i grundpris 3,3mkr troligen utan markarbeten och tillval. Frågan är om grund
Huset vi kikar på är från Willa Nordic så det är väl att klassa som något mer exklusivt.
 
Redigerat:
Så mycket mer blir inte ditt hus värt bara för att det är en "exklusivare" leverantör. Det är läget, läget och läget som sätter prislappen.

Kontrollansvarig? Plattsättning/uppfart? Staket?

Inget alls på oförutsett eller räntor under byggtiden?
 
Oförutsedda utgifter, som jag förstår det så är WN ett fast pris men det finns säkert oförutsedda utgifter som kommer...De är dock inte med i budgeten.
Kontrollantvarigenom = byggkontroll
Idag står ju ett hus på tomten så allt ska vara framdraget map el och vatten


Visst är det läget som sätter priset. Men att bygga ett Älvsbyhus för 2mkr där och du får inte ut potentialen i tomten. Lite som att köpa en Porsche med tygklädesel och brun lack. Ingen kommer att vilja köpa den sen..

Att jag kollar på Willa Nordic beror på att de är de enda som faktiskt är lite nyskapande och som känns seriösa. Alltid snabba på att svara, inget snack utan ger ritningar på förslag osv när de andra bara tänker pengar pengar pengar. Ingen och då är det verkligen ingen annan leverantör har skissat upp förslag på ändringar. De vill sälja vad de har. Utan att tänka utanför boxen. Skitkass!
Och då har jag ändå pratat mycket med dem.
 
Redigerat:
Visst stämmer det att du inte får ut max av tomten med ett Älvsbyhus för 2mille, med det skulle inte säljas 2,5 billigare än ett WN. Max 1mille billigare är min uppskattning.

Vi har exakt samma situation i mitt område. Ett Älvsbyhus med oinredd övervåning för 6,5 och ett större Trivselhus några hundra meter bort 7,5. Det skiljer klart mer än 1 mille i produktionskostnad.

KA för 25 låter billigt. Oavsett vart i landet jag kollat brukar det börja på 30 och i Sth 35.

Målning får du räkna med ett varv även om de säger att det är klart när det kommer. Det är väl ett trähus som monteras på plats? Foder mm kan knappast vara monterat och målat från fabrik.
 
25000 eller 35000:- för kontrollant, knappast det som avgör i detta fall. Småpotatis i det stora hela.
Målning är redan inbakat i priset. Huset är som sagt klart för de pengarna.
Visst är det så att man inte kan jämföra WN med Älvsbyhus då de är av helt olika kaliber. Dock vet jag att om jag bygger ett för billigt hus på tomten så blir det en dålig investering och frågan är om den som köper det efter mig då bara vill köpa det som en tomt och riva. Kanske ska säga att Skanör/Falsterbo​/Höllviken är de mer exklusiva områdena i södra Skåne...
Skulle du bygga Älvsbyhus i Danderyd?


Angående era grannar som säljer TH för 7,6 och ÄH för 6,5. Är det samma läge på tomten och storlek? Vad brukar tomterna gå för i området?
 
Redigerat:
Har dock hänt otroligt mycket med priser från husföretaget senaste 6 åren. Har extremt svårt att tro att man får ett 170 kvm hus från Älvsbyhus för 2 miljoner idag. Vill man tjäna pengar tror jag dock typ eksjöhus eller liknande "mellanbudget" är bäst då det extra man får från WN jmf eksjöhus nog inte är något som säljare alltid ser/uppskattar. Om det inte handlar om områden där husen går för 20+ miljoner.

Men ska man bo i huset och gillar lite extra lyx/högre standard anser jag helt klart att det är värt att bygga med ex WN så länge man har råd =)
 
Det värsta är att när jag kollar på övriga leverantörer så skiljer det ca 250-300k mellan dem o WN och det är för lite för att jag ska känna att det är värt det. När jag kikar på tex Götenehus, Trivselhus så kan de inte säga vad markarbeten kommer att kosta. De kan heller inte säga vad det kostar att få huset målat osv. Då känner i varje fall jag att WN har ett ärligt sätt med något högre pris..
 
Så markarbeten ingår oavsett hur mycket det blir? Känns ju som en bra deal =)
 
Tror det var 1ton/m2 som ingick men då vi bygger i Skåne på Platten och det är sandmark så tror jag risken är större att jag får deponimaterial i form av sand som ska bort....
 
Shiraz skrev:
25000 eller 35000:- för kontrollant, knappast det som avgör i detta fall. Småpotatis i det stora hela.
Målning är redan inbakat i priset. Huset är som sagt klart för de pengarna.
Visst är det så att man inte kan jämföra WN med Älvsbyhus då de är av helt olika kaliber. Dock vet jag att om jag bygger ett för billigt hus på tomten så blir det en dålig investering och frågan är om den som köper det efter mig då bara vill köpa det som en tomt och riva. Kanske ska säga att Skanör/Falsterbo​/Höllviken är de mer exklusiva områdena i södra Skåne...
Skulle du bygga Älvsbyhus i Danderyd?


Angående era grannar som säljer TH för 7,6 och ÄH för 6,5. Är det samma läge på tomten och storlek? Vad brukar tomterna gå för i området?
Danderyd och Höllviken känns inte som relevant jämförelse. Hade husen i Höllviken gått för 15+ hade jag tyckt att frågan hade varit berättigad.

Täby kyrkby ligger husen just under 10 och tomterna på 4. Där byggs det mycket Eksjö och Myresjö. Men ett är av folk som bygger för att bo där, inte för att sälja.

Älvsbyhuset och TH ligger på jämförbara tomter. Älvsbyhuset har lite bättre utsikt men på skafttomt. Tomterna ligger på 3-3,5 och ex vårt projekt är värderat till 7,5-8.
 
Menade mera att det är inte ett dåligt område...
 
Om tomten kostar som tomter i grannskapet gör så "räknar" du väl hem det. Och ett färdigt hus med bra val för 4,2" är väl heller inte konstigt. Jag skulle inte bygga det billigaste huset för att ev tjäna några hundra tusen till när du säljer om 5-10 år. Du skall väl vilja bo i huset också? :)
 
Du skriver att ni äger 1/3 av tomten idag. I din kalkyl skriver du som kostnad 3,7 milj för tomten. Är då hela tomten värderad till 11,1 milj eftersom du redan äger 1/3 värderad till 3,7 milj? Eller är varje tredjedel värderad till 1,85 milj så att du får lösa 2/3 med dessa 3,7 milj eller hur räknar du? Då är ju tomten ändå värderad till 5,55 milj vilket för mig låter orimligt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.