Jag håller på att totalrenovera mitt garage. På väggarna satt det tidigare en vattentät färg som jag nu slipat bort med betongslip. Väggen är så klart inte helt slät efter allt slipande.

Detta är min plan men har inte en aning om det är så man brukar göra eller om det finns något smartare sätt.
Till att börja med fyller jag igen alla skruvhål med lite puts.
Efter det blir det att jag fuktar väggen. Sen tar jag och brer på ett tunt lager fix och använder en 4*4 fixkam för att få ett jämtjockt lager. Efter det så river jag till väggen till önskad textur så ytan blir slät och jämn.

Räcker en fixkam på 4*4, lagret blir runt 2mm tjockt i slutändan(tjockt lager puts redan på väggen).

Sen så undrar jag nästa grej. Den befintliga putsen har på vissa ställen spruckit, bör jag såga upp sprickorna och fylla på med ny puts eller ska jag bara köra på med det nya lagret?
Slipad betongvägg i garage med skruvhål och sprickor, delvis täckt med gammal puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värt att nämna är att jag har nyligen dränerat huset och fuktskyddat utsidan.
 
Åsa Lund
Jag hade gjort helt annorlunda.
Sätt glespanel på hela ytan och utanpå det en plywood med ytbehandling
Ha en glipa på fem cm runt om så luften cirkulerar
Perfekt att fästa redskap och verktyg på, överallt
 
S
varför vill du använda puts?
spackel typ ardex f5?
 
Glespanel, skruvar, plywood, spackel vs 3mm puts. Putsen är enormt mycket billigare och går 100ggr snabbare att få på plats. Putsen vinner alla gånger. Dessutom behöver jag aldrig oroa mig för fuktproblem.

Spackel F5, ser intressant ut men det är bara om någonting, besvärligare, eftersom man måste slipa hela väggen efter man spacklat den. I garaget behöver det inte vara en perfekt blank yta på väggarna, en väldigt fin putsad yta kommer fungera utmärkt och dessutom gillar jag texturen. Måste dock tacka för tipset, kanske jag kan använda det till något annat!
 
S
Kenny Lundbäck skrev:
Glespanel, skruvar, plywood, spackel vs 3mm puts. Putsen är enormt mycket billigare och går 100ggr snabbare att få på plats. Putsen vinner alla gånger. Dessutom behöver jag aldrig oroa mig för fuktproblem.

Spackel F5, ser intressant ut men det är bara om någonting, besvärligare, eftersom man måste slipa hela väggen efter man spacklat den. I garaget behöver det inte vara en perfekt blank yta på väggarna, en väldigt fin putsad yta kommer fungera utmärkt och dessutom gillar jag texturen. Måste dock tacka för tipset, kanske jag kan använda det till något annat!
måste du inte alls. kan bli slättare än puts. utan något slipande
 
Åsa Lund
Menar glespanel 28x70, c/c 400, 450 eller 600 beroende på vilken plywood du väljer (storlek och tjocklek)
Kanske en glipa på 10 cm runt hela rummet på halva höjden för att underlätta luftens cirkulation
 
Mikael_L
Kenny Lundbäck skrev:
Sen så undrar jag nästa grej. Den befintliga putsen har på vissa ställen spruckit, bör jag såga upp sprickorna och fylla på med ny puts eller ska jag bara köra på med det nya lagret?
Du måste åtminstone kolla om den puts som sitter där sitter bra, allt som är löst måste bort.

edit:
Jag skulle mest misstänka att de där sprickorna beror på rörelser i muren. Har alla rörelser stannat av så är det nog bra läge att din lagning också håller bra.
Men fortsätter det röra sig så kommer den nya putsen spricka så småningom, oavsett hur du gör.

Och så tycker jag att ett 2mm lager verkar väl så tunt ...?
Ska du inte köra med 6mm eller 8mm fixkam åtminstone?
 
Redigerat:
Jo det blir nog 6mm kam. Rörelserna ska ha avstannat för långe sedan hoppas jag :) Garaget byggdes trots allt för 40 år sedan.

Det verkar inte finnas några direkta invändningar på ett tunt putslager så det får helt enkelt bli det då.
 
Kör tunnputs men jag hade inte satt några pengar på att inte sprickorna kommer tillbaks dock.
 
S
Kenny Lundbäck skrev:
Jo det blir nog 6mm kam. Rörelserna ska ha avstannat för långe sedan hoppas jag :) Garaget byggdes trots allt för 40 år sedan.

Det verkar inte finnas några direkta invändningar på ett tunt putslager så det får helt enkelt bli det då.
spricker lättare med puts. svårare att få rätt konsistens. lättat få spacklet att fästa på den färgen du har kvar vid rören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.