Hej, är det någon som har erfarenhet av Dala-hus som kan dela lite synpunkter om dem som leverantör. pris osv? Funderar på att bygga och har tankar om att göra en hel del själv och att de då verkar som ett bra alternativ då man har stor frihet. Men man vill ju gärna veta lite mer om dem som leverantör och om det blir så billigt i slutändan som det kan verka till en början.
 
Hej, jag har planer om å bygga i Uppsala och håller på att förhandlar med Dalahus, tycker jag får mycket för pengarna, isolerad enda upp i taket, väggar, gaveln, matrial invändigt mm, men funderar lite på U-Värdet i väggarna. Dalahus uppger att dom har 0,17 i u-värde, är inte det lite lågt?
 
rolfkn skrev:
Hej, jag har planer om å bygga i Uppsala och håller på att förhandlar med Dalahus, tycker jag får mycket för pengarna, isolerad enda upp i taket, väggar, gaveln, matrial invändigt mm, men funderar lite på U-Värdet i väggarna. Dalahus uppger att dom har 0,17 i u-värde, är inte det lite lågt?
Eller kanske högt låter bättre :)
 
Nygge72 skrev:
Hej, är det någon som har erfarenhet av Dala-hus som kan dela lite synpunkter om dem som leverantör. pris osv? Funderar på att bygga och har tankar om att göra en hel del själv och att de då verkar som ett bra alternativ då man har stor frihet. Men man vill ju gärna veta lite mer om dem som leverantör och om det blir så billigt i slutändan som det kan verka till en början.
Nu har jag skrivit avtal med Dalahus (Eller Huskomponenter Linghed AB som dom heter) om leverans av ett hus som är stomrest, helt färdig på utsidan, inkl förberedelser för skorsten till en evt kamin, takfönster. Även dörrar och allt matrial till innerväggarna i bottenvåning ingår. Isolerat i tak på ÖV, bjälklaget, gips till tak i ÖV, spånskivor till golv på ÖV, dock ej matrial till innerväggarna på ÖV, gavelfönster 4st, isolerade gavlar. Jag känner mig nöjd med priset samt hur det har varit med kontakten med Dalahus. Tillägg för extra fönster mm känns inte som ocker. Dom gör alla ritningar för bygglovsansökan. Jag och frugan har fått ett mycket bra intryck av dom och tycker vi får mycket för pengarna. Dom är flexibla och kommer med goda råd och tips.

Nu är det bara att få igenom bygglov och sedan förhoppningsvis se hur leveransen blir. Återkommer då.
 
rolfkn skrev:
Nu har jag skrivit avtal med Dalahus (Eller Huskomponenter Linghed AB som dom heter) om leverans av ett hus som är stomrest, helt färdig på utsidan, inkl förberedelser för skorsten till en evt kamin, takfönster. Även dörrar och allt matrial till innerväggarna i bottenvåning ingår. Isolerat i tak på ÖV, bjälklaget, gips till tak i ÖV, spånskivor till golv på ÖV, dock ej matrial till innerväggarna på ÖV, gavelfönster 4st, isolerade gavlar. Jag känner mig nöjd med priset samt hur det har varit med kontakten med Dalahus. Tillägg för extra fönster mm känns inte som ocker. Dom gör alla ritningar för bygglovsansökan. Jag och frugan har fått ett mycket bra intryck av dom och tycker vi får mycket för pengarna. Dom är flexibla och kommer med goda råd och tips.

Nu är det bara att få igenom bygglov och sedan förhoppningsvis se hur leveransen blir. Återkommer då.
Storlek och pris? Platta och markarbeten?
Vad ingår inte?
 
Inga markarbeten ingår, enbart husleveransen, vinkelhus ~172Kvm 1,5 plan.
Pris, får man avslöja sånt? ;)
 
rolfkn skrev:
Inga markarbeten ingår, enbart husleveransen, vinkelhus ~172Kvm 1,5 plan.
Pris, får man avslöja sånt? ;)
Hur gick bygget? 😇
 
Bygget går framöver, det närmar sig slutsamråd.

Bygglovet blev klart i slutet på augusti 2016, lite mindre hus fick det bli då detaljplanen var på 80m2 byggyta (jag lämnade på 125m2, men fick gå ner till 95 innan kommunen blev nöjd.

Plattan blev gjuten i slutet på september, huset rest 31. oktober, snickaren började 22 november, el, vent, plattsättning, målare är i stor drag klara, lite rörarbete och finlir återstår innan det är klart :)
 
Oj, då låter det som det går snabbt framåt. Jag trodde processen tog bra mycket längre tid. Då antar jag att du skrev kontrakt med husfirman strax före bygglovet eller?

/Per

rolfkn skrev:
Bygget går framöver, det närmar sig slutsamråd.

Bygglovet blev klart i slutet på augusti 2016, lite mindre hus fick det bli då detaljplanen var på 80m2 byggyta (jag lämnade på 125m2, men fick gå ner till 95 innan kommunen blev nöjd.

Plattan blev gjuten i slutet på september, huset rest 31. oktober, snickaren började 22 november, el, vent, plattsättning, målare är i stor drag klara, lite rörarbete och finlir återstår innan det är klart :)
 
Och på fredag var det slutsamråd med kommunen..efter 3-4 veckors slit, med 15-18 timmars arbetsdagar, jagande av entreprenörer, piska på dom, fjanta för dom, gosa med dom och all som där hör till så var det med en stor klump i magen och med 40 ton tung sten på axlarna som man inväntade kommunens byggnadsinspektör skulle komma 09.30 på morgonen. Värmepumpen kommer den 30.mars, så jag var lite sådär....men hon var supertrevlig tanten från kommunen, kollade runt huset lite, tyckte det såg superfint ut, kollade alla papper, sen var det klart, ni får flytta in....40 ton lättare så var det med ett stort smil som man skakade hand med inspektören innan hon med ett smil drog vidare :) Gissa om jag är glad?

Hon kollade brandvarnare, letade efter en låsbar knivlåda som inte fanns, men som tur är köpte jag kök från Vedum, så det tog typ 2 sekunder att montera låsmekanismen. Kolladade OVK, imkanal och alla andra protokoll och var nöjd med det. Testade att vattnet fungerade. Inget mer. Jag som var så orolig över tröskel till badrum, handikapanpassningen mm, men inget av detta kollade hon. Inget att vara orolig över :)

Så nu är det bara att slänga på dom sista socklarna, lite foder, dörromfattningar, färdigställa tvåttstugan och sen flytta rubbet in i det nya huset :)
 
Nygge72 skrev:
Oj, då låter det som det går snabbt framåt. Jag trodde processen tog bra mycket längre tid. Då antar jag att du skrev kontrakt med husfirman strax före bygglovet eller?

/Per
Jag skrev avtalet med husfirman i februari 2016, så dom reserverade tillverkningen av huset till senast mitten på september, så när bygglovet var klart i slutet på augusti, så var det kort väg från order till produktion, och sedan leverans. Grunden gjöts i slutet på oktober, 31. oktober monterades huset, och den 7. November var dom klara utvändigt. Snickaren började 22. November, sedan rörmockare, elektriker, snickaren drog ut all FTX, plattsättare mm, badrummen färdigställdes veckan innan slutbesiktning, elektrikerna var helt klara den 22. Mars, rörmockaren den 23. mars kl 22.00 på kvällen, och sedan slutsamråd den 24. mars 09.30...Min tidplan som jag gjorde i mitt huvud när vi sålde lägenheten höll, med alla entreprenörer. Lite nöjd är man. Vi flyttade slutsamrådet 2 veckor då det inte riktigt gick så snabbt som jag hade räknade med :) Som tur är jobbar man på Bravida, så jag har fått hjälp av kollegorna med EL, Vent, inköp av VS matrial, EL Matrial, projektering mm, inköp av vent aggregat blir betydligt billigare när man jobbar på Bravida :).

Nu väntar jag bara på att innedelen till värmapumpen skall komma, sedan kommer kollegorna och driftar den. Är allra senaste modellen av Luft/Vatten från Panasonic, Den kommer till Europa 23/3, till Sverige den 29/3 och jag har den 30/3 :)
 
Då har du jobbat på bra. Kan tänka mig att det är en härlig känsla när allt gått igenom och allt är klart.

Men menar du att det är krav på brandvarnare och låsbar knivlådaa nu för tiden??

Ni skall inte kränga ett billigt vent aggregat även till mig? =) Skämt å sido. Även om du fick det billigare ås hur mycket betalade du för ventilationen? (jag är för dåligt insatt i sånna här saker så skulle gärna vilja veta vilken typ av pengar man kanske kan spara in genom kontakter gentemot "utpris" hos en handlare. Men även så man kan beräkna lite kostnader på huset.

Hur ser din uppvärmning ut. Jag antar att du skall köra mer än Luft/Vatten bara. Man kanske skulle ta och kika på en en sådan ifrån Panasonic då. En kille som bor ett stenkast ifrån mig har blivit Panasonics återförsäljare till hela Sverige, så han kanske kan göra bra priser då =)

/Per

rolfkn skrev:
Jag skrev avtalet med husfirman i februari 2016, så dom reserverade tillverkningen av huset till senast mitten på september, så när bygglovet var klart i slutet på augusti, så var det kort väg från order till produktion, och sedan leverans. Grunden gjöts i slutet på oktober, 31. oktober monterades huset, och den 7. November var dom klara utvändigt. Snickaren började 22. November, sedan rörmockare, elektriker, snickaren drog ut all FTX, plattsättare mm, badrummen färdigställdes veckan innan slutbesiktning, elektrikerna var helt klara den 22. Mars, rörmockaren den 23. mars kl 22.00 på kvällen, och sedan slutsamråd den 24. mars 09.30...Min tidplan som jag gjorde i mitt huvud när vi sålde lägenheten höll, med alla entreprenörer. Lite nöjd är man. Vi flyttade slutsamrådet 2 veckor då det inte riktigt gick så snabbt som jag hade räknade med :) Som tur är jobbar man på Bravida, så jag har fått hjälp av kollegorna med EL, Vent, inköp av VS matrial, EL Matrial, projektering mm, inköp av vent aggregat blir betydligt billigare när man jobbar på Bravida :).

Nu väntar jag bara på att innedelen till värmapumpen skall komma, sedan kommer kollegorna och driftar den. Är allra senaste modellen av Luft/Vatten från Panasonic, Den kommer till Europa 23/3, till Sverige den 29/3 och jag har den 30/3 :)
 
R rolfkn skrev:
Jag skrev avtalet med husfirman i februari 2016, så dom reserverade tillverkningen av huset till senast mitten på september, så när bygglovet var klart i slutet på augusti, så var det kort väg från order till produktion, och sedan leverans. Grunden gjöts i slutet på oktober, 31. oktober monterades huset, och den 7. November var dom klara utvändigt. Snickaren började 22. November, sedan rörmockare, elektriker, snickaren drog ut all FTX, plattsättare mm, badrummen färdigställdes veckan innan slutbesiktning, elektrikerna var helt klara den 22. Mars, rörmockaren den 23. mars kl 22.00 på kvällen, och sedan slutsamråd den 24. mars 09.30...Min tidplan som jag gjorde i mitt huvud när vi sålde lägenheten höll, med alla entreprenörer. Lite nöjd är man. Vi flyttade slutsamrådet 2 veckor då det inte riktigt gick så snabbt som jag hade räknade med :) Som tur är jobbar man på Bravida, så jag har fått hjälp av kollegorna med EL, Vent, inköp av VS matrial, EL Matrial, projektering mm, inköp av vent aggregat blir betydligt billigare när man jobbar på Bravida :).

Nu väntar jag bara på att innedelen till värmapumpen skall komma, sedan kommer kollegorna och driftar den. Är allra senaste modellen av Luft/Vatten från Panasonic, Den kommer till Europa 23/3, till Sverige den 29/3 och jag har den 30/3 :)
Det har gått ett tag sen...hur känns kvaliteten på det Dalahus ni byggt? Skulle du/ni anlita de igen? Jag är "inte riktigt där" än, men har fått upp ögonen för Dalahus så det var intressant att läsa om ert byggprojekt. Tog det ca drygt ett år totalt, från kontrakt till att det sista blev klart?
 
Det som tog tid var att avstyckningen av tomten var klar typ april 2016, sen skrevs avtalet kort tid derefter, alla erforderliga ritningar gjordes klara, bygglov lämnades in. bygglov klart augusti 2016. Huset flyttade vi in i april 2017, så allt som allt tog det lite över ett år. Tror första kontakten med dom var januari 2016.

För mig vore det inget problem att anlita dom igen. Huset känns mycket bra ut, välisolerat, gillar det, tycker det är fint utvändigt.

Det som jag kunna tänka mig ändra på från den tiden var att ta mig lite mer tid att tänka igenom dom invändiga valen, men det berör inte så mycket dalahus :)

Huset, stommen, leveransen tycker jag är bra och tycker inte det vore något problem att anlita dom igen.
 
  • Gilla
Decorator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.