Hej :)

Köpte ett gäng bärbuskar förra veckan som jag nu tänkt plantera i vår ytterst lilla trädgård.

Problemet är att vi har mycket fasansfulla, vedervärdiga, äckliga parasiter, sniglar med annat ord. Som härjar. Ganska lugnt när det är soligt.

Men när regnet kommer, så kommer också ohyran.


Har sedan tidigare ett gäng björnbärsbuskar planterade i ena änden, direkt i jord, och dessa invaderas hårt så man vågar inte ens plocka bären.


Så nu vill jag fråga er om råd. Hur kan jag plantera mina nya buskar och garantera till 100% att jag slipper detta kommande problem?


Min tanker var att bygga en 2x1M stor låda, cirka 40cm hög med plank och mursten, samt plast i botten för att isolera från omvärlden.

Kanten skulle sedan bestå utav ett 20cm brett tak som går ut över sidorna så att ohyran inte bara kan klättra upp på min låda utan måste isf krypa upp och ned. Kanten blir då enkelt sagt formen utav ett upp och ned vänt L.


Vad tror experterna om detta? Hur ser den ultimata lådan ut?



Med vänliga hälsningar
Sebastian
 
hsd
Det hjälper inte
Ett kopparband hjälper däremot, sniglar skyr koppar
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd skrev:
Det hjälper inte
Ett kopparband hjälper däremot, sniglar skyr koppar
Särskilt om man leder 230 volt uti dem MOUAHAHAHAHAHA
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
ricebridge skrev:
Särskilt om man leder 230 volt uti dem MOUAHAHAHAHAHA
Nja, 230 VAC är kanske lite onödigt (även om sniglarna förtjänar det). Däremot kan man tillämpa samma idé med ett elstängselaggregat eller en klenspänningstrafo på t.ex. 12V. Har sett det själv på en större trädgård och jag tror också att det var någon här på forumet som byggde en sådan apparat.
 
BirgitS
Sniglar gillar inte att krypa över små vassa stenar så att lägga ut några cm krossgrus under buskarna bör hjälpa.
 
hsd
Våra grusgångar är med ca. 3-6 mm stenkross och sniglarna tar sig över i mängder
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Sniglarna forcerar både koppar (utan el) och stenkross om dom verkligen vill... Snigelkant är det enda som fungerar hos oss, men det räcker nog inte med en L formad kant. Googla snigelkant så ser du hur dom ser ut.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
BirgitS
hsd skrev:
Våra grusgångar är med ca. 3-6 mm stenkross och sniglarna tar sig över i mängder
Det var ju tråkigt, det var ett tips som jag har hört har hjälpt hos andra.
 
hsd skrev:
Våra grusgångar är med ca. 3-6 mm stenkross och sniglarna tar sig över i mängder
Samma här, har olika typer av grus men det kvittar för asen kryper lika glatt över.

Den mest företagsamme snigeln hittills var den som krupit in genom nån läckande skarv i ett dagvattenrör av betong som ligger under ett dike 20 meter bort från huset. Sedan hade han följt den gamla tegelrörskonstruktionen som går från min källargolvbrunn. Väl i källaren hade den ambitiöse marodören glatt gett sig uppför väggarna upp till första våningen. (Jag hade rivit golvet mellan våningsplanen just då) Hittade den två rum bort där den var på väg mot en krukväxt... Kunde följa slemspåren ner till golvbrunnen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Oerhört viktigt att inga grenar hänger ner till marken och fungerar som broar :)
Såg dock en innovativ lösning idag; tvärbrädor längst upp som på undersidan (där sniglarna måste krypa upp och ner) remsor av dörrmatta, ni vet den i plast som består av en massa gräslika utskott?
Enl ägarna var det mycket effektivt, kontaktytan mellan underlag och snigel blir så liten att sniglarna inte kan hålls sig kvar!
 
KristinaRT skrev:
Oerhört viktigt att inga grenar hänger ner till marken och fungerar som broar :)
Såg dock en innovativ lösning idag; tvärbrädor längst upp som på undersidan (där sniglarna måste krypa upp och ner) remsor av dörrmatta, ni vet den i plast som består av en massa gräslika utskott?
Enl ägarna var det mycket effektivt, kontaktytan mellan underlag och snigel blir så liten att sniglarna inte kan hålls sig kvar!
Tack. Precis vad jag planerat för mitt nya trädgårdsland. Förstår inte varför fler inte gör så? Jag tycker det borde vara bästa lösningen. Tänkte mig typ en-två decimeter hög bräda runt om med en decimeters bräda på ovansidan i nittio graders vinkel, riktat utåt. Får se vad jag gör med undersidan på toppbrädan. Funderade på konstgräsmatta, eller kanske en kopparplåt. Får fundera lite på hur jag får toppbrädan stabil, så man kan trampa på den, utan att förstärkningarna blir en autobahn för de små slemmigheterna.
 
Dalbotös skrev:
Samma här, har olika typer av grus men det kvittar för asen kryper lika glatt över.

Den mest företagsamme snigeln hittills var den som krupit in genom nån läckande skarv i ett dagvattenrör av betong som ligger under ett dike 20 meter bort från huset. Sedan hade han följt den gamla tegelrörskonstruktionen som går från min källargolvbrunn. Väl i källaren hade den ambitiöse marodören glatt gett sig uppför väggarna upp till första våningen. (Jag hade rivit golvet mellan våningsplanen just då) Hittade den två rum bort där den var på väg mot en krukväxt... Kunde följa slemspåren ner till golvbrunnen.

Kommer fan inte kunna sova efter det där.... Dra mig baklänges! Usch, rena skräckhistorien.



Ja, jag kanske glömde tillägga att jag har ingen större fobi här i livet än sniglar. Visserligen imponerar inte ormar eller råttor heller, men dessa tar priset! Svimmar nästan varje gång de kryper fram i regnet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jo googlat lite på "snigelkant" och undrar hur de är effektiva? Vad gör dem bättre än att bygga en egen version men 10x större? Istället för 2cm djup så göra kanten 20cm stor.


Inte så insatt i elstängsel, men gillar idén! Kan man göra så med koppartråden?



Googlat en hel på olika medel som man kan bespruta trädgården med. Blev inte så mycket klokare då jag snabbt fick slå igen mobilen efter att ha spytt upp illamåendes av alla bilder...

Snappade dock upp att utomlands finns så starka medel att de i Sverige klassas som olagliga. Bryr mig egentligen inte vad det kostar. Vill ha det starkaste medlet som finns, som får de äckliga parasiterna att brinna till döds.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det enda som fungerat för mig är ett snigelstängsel. Dvs två parallella ståltrådar som kopplas till exempelvis ett 9V batteri. Har haft 100% succé på mina pallkragar.

Koppartejp och allt sånt har inte fungerat ett dugg.
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde odlingslåda med en rejäl ram runt, i tillägg skruvade jag en läkt på undersidan inga sniglar har klarat det hindret hitintills. :) Väldigt bekvämt när man skall rensa ocks,å eftersom man kan sitta på och rensa ogräs. Har testat med vattenglas också penslat på ut sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.